به گفته یک کارشناس مسائل اجتماعی در دوران بلوغ تغییرات عاطفی زیادی نسبت به سایر دوران‌ها در نوجوانان به وجود می‌آید.

فکور  در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در مورد تغییرات سن بلوغ اینگونه اظهار کرد: دوره نوجوانی از سن 12 تا 18 سالگی است.

البته در اذهان عمومی سن 12 تا 15 سالگی دوره راهنمایی مطرح است براساس تحقیقات موجود میانگین سن بلوغ برای دختران 12-14 سالگی و برای پسران 14 تا 15 سالگی است البته عواملی از قبیل خانواده، وراثت، وضعیت جسمانی، آب و ها، تغذیه، فرهنگ‌ها و حتی بهره‌ی هوشی در زودرس بودن بلوغ موثر هستند.

مهمترین وظیفه مربیان تعلیم و تربیت شناخت خصایص و ویژگی‌های نوجوان در دوران مذکور است.
وی افزود: از ویژگی‌ها و خصایص رشد و تکاملی نوجوان می‌توان به ویژگی‌های شناخت و عاطفی اشاره کرد.

وی در مورد ویژگی‌های شناختی این گونه گفت: نوجوان آرمان‌ها و ایده‌آل‌های عالی را دنبال می‌کند و دارای هدف‌های شخصی و اجتماعی می‌باشد قدرت تشخیص او افزایش می‌یابد به موضوع‌ها و مسائل اخلاقی، دینی علاقه مند می‌شود و در بعضی از نوجوانان یک نوع شک دینی پیدا می‌شود نوجوان گاهی با والدینش به مجادله و مناقشه می‌پردازد و نمی‌خواهد عقاید آن‌ها را بپذیرد ذهن نوجوان به علت مشکلات روانی که از خصایص طبیعی این مرحله می‌باشند همیشه مشغول است و نمی‌تواند راه حل روشنی برای آن‌ها پیدا کند نوجوان بیشتر در جهان تخیل زندگی می‌کندو نوجوان کارهایی را شروع می‌کند ولی همیشه آن‌ها را تا پایان ادامه نمی‌دهد و  ناتمام می‌گذارد.

کارشناس مسائل اجتماعی در مورد ویژگی‌های عاطفی اینگونه ابراز نظر می‌کند که نوجوان به جالب و جذاب بودن وضع ظاهریش بسیار علاقه مند است بی ثباتی عاطفی دارد و خود را یا همه چیز دان می‌داند هرگونه سرزنش باعث ناراحتی‌های عاطفی نوجوان می‌شود.
فکور در مورد راهکارهای مقابله با مشکلات عاطفی و شناختی به مواردی از جمله مشاهده مستقیم یعنی تحت نظر داشتن رفتارهای نوجوان و مراجعه به روانشناس و سرگذشت نگاری اشاره کرد./مح

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار