مدیر کل ثبت احوال مرکزی گفت: این اداره درارزیابی‌های صورت گرفته توسط سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۳۹۲ موفق به کسب رتبه نخست در بین ادارات کل استان‌ها در موضوع بالاترین ثبت وفات در مهلت قانونی شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، مهدی چقایی در جمع خبرنگاران با اشاره به رتبه دیگر این نهاد در استان اظهار کرد: اداره کل ثبت احوال مرکزی در ارزیابی کلی فعالیت‌های صورت گرفته در سال 92 رتبه دوم را در بین ادارات کل استان‌ها از آن خود کرد.

وی افزود: مبنای همه برنامه ریزهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دولت بر اساس ثبت وقایع حیاتی است و باید برای اقشار مختلف مردم این مهم اطلاع رسانی شود.

مدیر کل ثبت احوال مرکزی تصریح کرد: ولادت ها و وفات ها بصورت ماهیانه از طریق فرمانداری ها به اطلس اجتماعی ارسال می شود تا از این طریق برای کشور برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به زمان ثبت ولادت ها و وفات ها گفت: برای ثبت ولادت و گرفتن شناسنامه تا 15 روز و برای ثبت وفات 10 روز تعیین شده است تا به ادارات ثبت و احوال مراجعه شود.

چقایی افزود: از وظایف ثبت احوال این است که کار ثبت وقایع چهارگانه ولادت، فوت، ازدواج و طلاق را انجام دهد و از زمانی که کارت ملی پدید آمد، ثبت مهاجرت نیز انجام می شود یعنی به محض اینکه کسی از یک شهرستان به یک شهرستان دیگر مهاجرت می کند با اعلام کد پستی و تغییر آن، اطلاعات مهاجرت را به دست می آوریم.

وی تصریح کرد: در دستور کار سازمان ثبت احوال کشور صدور کارت ملی هوشمند برای افراد بالای 15 سال تا پایان برنامه پنجم توسعه قرار گرفته است که این کارت در فضای سایبری به منظور تشخیص هویت شهروندان برای ورود به فضای دیجیتالی و مبادله اطلاعات، محتوا و خدمات دارای اهمیت حیاتی است.

مدیر کل ثبت احوال مرکزی با اشاره به مزایای کارت هوشمند ملی گفت: این کارت عملاً تهدیدهای فضای سایبری را تا حد زیادی به فرصت برای توسعه و رشد جمهوری اسلامی ایران در تحقق جامعه دانش بنیان تبدیل خواهد کرد، گواهی الکترونیکی، امضای دیجیتالی برای تعاملات الکترونیکی شهروندان و کاربرد در انتخابات به عنوان ابزار تشخیص و تصدیق هویت رأی دهندگان از کاربردهای این کارت است.

وی با بیان اینکه تاکنون 130 نفر برای دریافت کارت هوشمند در سطح استان ثبت نام کرده‌اند، افزود: در حال حاضر افرادی که 15 سال آنها تمام شده و یا قصد تغییر مشخصات سجلی خود را دارند و یا کارت شناسایی ملی آنان مفقود شده می‌توانند برای اخذ کارت هوشمند ملی اقدام کنند.

چقایی تصریح کرد: در سال 1393 اگر اعتبارات کارت تامین شود می‌توانیم فراخوان عمومی برای صدور کارت ملی هوشمند بدهیم،بخشی از اعتبارات از محل تحویل کارت جدید و بخش دیگر از محل کمک‌های دولت تامین می‌شود.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی گفت: تامین امنیت در کلیه بسترهایی که از کارت بهره‌برداری می‌کنند و دادن آموزش و فرهنگ سازی لازم را از مولفه‌هایی معرفی کرد که تا زمان محقق شدن آنها امکان فراخوان عمومی برای گرفتن کارت توسط همه مردم وجود ندارد.

مدیر کل ثبت احوال مرکزی افزود: پیش‌بینی شده است کارت هوشمند ملی جایگزین تمام کارت‌های موجود فعلی در کشور شود، منتهی اجرای این طرح منوط بر فراهم کردن زیر ساخت‌ها توسط نهادهای مربوط است.

انتهای پیام/ م

منبع: تسنیم
برچسب ها: اراک ، وفات ، ثبت احوال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.