روزنامه رای الیوم با اشاره به دومین سفر ویژه امیر قطر به امان نوشت مقامات اردن نگران عصبانی شدن عربستان از این سفر در شرایط حساس کنونی هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازروزنامه رای الیوم؛ این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی نوشت شیخ تمیم بن حمد امیر قطر در سفری ویژه که دومین سفر از این دست به شمار می رود صبح یکشنبه در چارچوب آن، به امان پایتخت اردن رفت.
سفر امیر قطر تنها چند ساعت طول خواهد کشید و طبق بیانیه رسمی قطر، وی در این سفر با ملک عبد الله دوم پادشاه اردن مسائل مورد علاقه دو کشور را بررسی خواهد کرد و این در حالی است که خبر این سفر در دوحه و نه امان اعلام شد.

پیش از آن امیر قطر در آغاز به دست گرفتن قدرت به امان سفر کرد و در آن سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس نیز همراه وی بود.
هنوز منابع دو کشور چیزی درباره این که آیا در این سفر اختلافات داخلی میان کشورهای عربی خلیج فارس نیز مطرح خواهد شد یا نه نگفته اند به ویژه آن که عربستان سعودی در اوایل ماه گذشته «ابتکار عملی» برای آشتی دادن میان قطر و کشورهای عربی خلیج فارس را ناکام گذاشت و با تاکید بر شروط اعلام شده برای آشتی با قطر، از امان خواست از ارائه هرگونه طرحی در این زمینه خودداری کند.

پادشاه اردن به افتخار امیر قطر و هیئت بلند پایه همراه وی ضیافت ناهار برپا خواهد کرد و سپس مذاکرات آنها آغاز و دیدارهای شخصی میان سران دو کشور برگزار می شود بدون آن که انتظار هیچ نوع ابتکار عملی برای برقراری آشتی میان اردوگاه کشورهای عربی خلیج فارس مشخصا از سوی اردن وجود داشته باشد.
این سفر پس از یک سلسله اظهارات و دیدارهای حسن نیت میان مقامات قطری و اردنی و پس از دیدارهای نخست وزیر و رئیس دفتر پادشاه اردن با سفیر قطر صورت می گیرد.
محافل سیاسی اردن ابراز نگرانی می کنند این دیدارهای حسن نیتی که امیر قطر انجام می دهد به ویژه پس از تنشی که در نشست سران اتحادیه عرب در کویت میان شیخ تمیم و سلمان بن عبد العزیز ولیعهد عربستان رخ داد، عصبانیت عربستان سعودی را در پی داشته باشد.

محافل قطری عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی خلیج فارس را به زیاده روی در اتخاذ مواضع افراطی علیه قطر متهم و تاکید می کنند موضع قطر در قبال حکومت جدید مصر متناسب با برداشت عربستان سعودی ملایم شده است بدون آن که تاثیری روی مواضع این کشور گذاشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار