ساکنان محلی شمال شبه جزیره سینا قربانی عملیات وسیع ارتش مصر ضد شبه نظامیان اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  ؛ روزنامه نیویورک تایمز در شماره اینترنتی امروز خود در گزارشی از صحرای سینا نوشت: در عملیات سرکوب هشت ماهه ارتش مصر ضد شبه نظامیان در صحرای سینا بسیاری از ساکنان منطقه به علت تخریب خانه هایشان در بمباران هوایی اکنون در سرپناه های موقت به سر میبرند و بسیاری کودکان با نزدیک شدن جنگنده ها و بالگردها به سوی بیابان متواری می شوند و یا مورد اصابت ترکش قرار می گیرند.

به گفته ساکنان محلی شهرکهای کوچک در سراسر منطقه شمال سینا که بسیاری از آنها هیچ ارتباطی با افراط گرایی ندارند، عملیات سرکوب شبه نظامیان چنان وسیع است که غیرنظامیان بیگناه به جای تروریستهای مسلح کشته می شوند و این امر خطر گسترش حس همدردی با شبه نظامیان تحت تعقیب را تشدید می کند.

ساکنان بدوی شبه جزیره بیابانی سینا که هم مرز اسرائیل است، از دیرباز از بی توجهی به آنها شکایت داشته اند. آنها سرزمین اصلی مصر را یک کشور دیگر قلمداد می کنند و می گویند پلیس مصر با روشهای زورگویانه مانند بازداشتهای خودسرانه یا جمعی همیشه با بدویها مانند مجرمان مظنون رفتار می کند.

پس از سرکوب شورش اسلام خواه در جنوب مصر در دهه هزار و نهصد و نود، منطقه سینا به مامنی برای شبه نظامیان تبدیل شد. با براندازی محمد مرسی رئیس جمهور مصر از حزب اخوان المسلمین در تابستان گذشته که با دخالت ارتش صورت گرفت، خشونت شبه جزیره سینا را فراگرفت و این منطقه اکنون مرکز عملیات افراط گرایانه بمب گذاری و ترور ضد نیروهای ارتش و پلیس است.

نیروهای امنیتی - اینبار تحت رهبری ارتش به جای پلیس - چنان عملیات سرکوب وسیعی را به اجرا گذاشتند که به گفته ساکنان و مورخان تاکنون در این منطقه سابقه نداشته است. حتی ساکنانی که طرفدار تسلط ارتش اند، از گرفتار شدن در آتش متقابل شکایت دارند. حملات هوایی و توپخانه موجب ویرانی دهها باب خانه مسکونی در روستاهای شمالی شده است و به گفته ساکنان محلی، ارتش مصر به منظور جلوگیری از عملیات انفجاری شبه نظامیان با استفاده از تلفن های همراه مبادرت به قطع همه خدمات تلفن همراه و تقریبا همه خدمات تلفن زمینی می کند و این مشکل هر روز در اکثر ساعات وجود دارد و برای ساکنان محلی امکان درخواست آمبولانس و دیگر کمکهای اضطراری وجود ندارد.

دولت مصر ورود خبرنگاران مستقل را به این ناحیه بسیار سخت کرده است و حتی ساکنان محلی طرفدار ارتش از صحبت کردن با خبرنگاران بیم دارند. جاده های منطقه مملو از ایست های بازرسی است که گاهی برخی از جاده ها را برای چند روز مسدود می کنند.

دولت مصر علنا گروه اسلام خواه اخوان المسلمین مرتبط با مرسی را مسئول خشونت ها می خواند اما ساکنان محلی می گویند که نیروهای امنیتی با شهرکهایی در سینا که مقر اخوان المسلیمن قلمداد می شوند، برخورد متفاوتی دارند.

در شهرک بئرالعبد که یکی از مراکز اخوان المسلمین است، ایستهای بازرسی معدودی وجود دارد و هیچیک از خطوط مخابراتی قطع نیست. در این شهرک، بر خلاف بسیاری نواحی دیگر،‌ سربازان و پلیس را می توان دید که به راحتی و بدون انکه بترسند مورد حمله قرار گیرند، در خیابانها پرسه می زنند.

در اینجا به جای عملیات نظامی، سربازان و نیروهای پلیس قبل از طلوع خورشید به خانه های اخون المسلمین یورش می برند. یکی از رهبران محلی که خودش را از طرفداران مرسی معرفی کرد، گفت از ماه اوت حتی یک شب را از بیم دستگیری در خانه اش نبوده است و گاهی روزها به دیدن همسر و فرزندانش می آید.ساکنان نواحی ناآرامتر می گویند، گاهی علت این حملات انتقام گیری است، نه ایدئولوژی.

انتهای پیام / 
برچسب ها: سینا ، مصر ، درگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار