تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با فضایی وسیع، هوای مطبوع، چشم اندازهای بدیع و وجود انواع پرندگان مهاجر و بومی یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری ‌است.

تالاب بين المللي چغاخور با مساحتي حدود 2300 هكتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب در شمال و کوه كلار در جنوب در نزديكي شهر بلداجي واقع گرديده و يكي از زيباترين و بزرگترين تالابهاي استان چهارمحال و بختیاری است.
آب و هواى تالاب چغاخور متاثر از چهار نوع توده هوا شامل توده هاى هواى قطبى و پرفشار از سمت اروپا، توده هاى هواى مديترانه اى، توده هاى هواى قطبى از شمال كشور و توده هاى هواى حاره بحرى است و اعتدال هوا در تابستان يكى از جذابيت هاى تفريحى اين ناحيه محسوب می شود.
تالاب بين المللي چغاخور، آب و هوايي معتدل و زمستانهایی سرد دارد و از نقاط ييلاقي استان چهارمحال و بختياري محسوب شده و از پاييز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومي و مهاجر در اين تالاب به سر مي‌برند و تخم‌گذاري مي‌كنند.
از انواع پرندگان دائمی يا مهاجری كه در اين تالاب شناسايي شده‌اند مي‌توان به انواع مرغابي، غاز و اردك، آنقوت، چنگر و انواع حواصيل، لك لك سفيد، کشیم، باکلان، فلامينگو، شكارى ها، پلوه، حواصيل، اكراس، قو، سليم و كاكايى ها و خروس كولي اشاره كرد.
ديگر گونه هاى جانورى اين منطقه شامل خزندگانى چون انواع مارها، بزمجه ها، لاك پشت آبزى و پستاندارانى نظير گراز، شغال، سمورسنگى، شنگ، روباه، خرگوش، گرگ و انواع قورباغه ها هستند.
ماهیهای تالاب بين المللي چغاخور ماهى گورخرى، زرده پر، عروس و ماهيان تحميل شده به تالاب مانند كپور، فيتوفاك، آمور و شیرماهی می باشند.
پوشش گياهى تالاب را گونه هاى حاشيه اى، نم پسند، شناور و غوطه ور تشكيل مى دهند كه از آن جمله مى توان بيد، مرغ جگن، پتامژتون، پلى گونيوم و ساز را نام برد.
ویژگی منحصر به فرد تالاب بين المللي چغاخور ، وجود نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (کپوردندان) است.
راه دسترسي آسفالته، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي، فضاي سبز، سكوي نشيمن، دسترسي به واحد اقامتي و پذيرايي و پاركينگ از جمله امکانات رفاهی تالاب بين المللي چغاخور برای بازدیدکنندگان است.
تالاب بین المللی چغاخور در مسیر جاده شهركرد- خوزستان قرار گرفته و از شهركرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری 65 كيلومتر فاصله دارد./س

 

 

برچسب ها: تالاب ، چغاخور ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.