در نظام اقتصادي امروز جهان، گمرك از جايگاه ويژه اي برخوردار است و وظايف متعددي بر عهده آن گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،در نظام اقتصادي امروز جهان، گمرك از جايگاه ويژه اي برخوردار است و وظايف متعددي بر عهده آن گذاشته شده است كه کنترل ورود و خروج كالا در مبادي مرزي، فراهم كردن تسهيلات و امكانات مختلف براي تسهيل و تسريع ترخيص كالا،صيانت از سلامت جامعه در برابر ورود كالاهاي مضر و حمايت از توليد از مه مترين آنهاست. ايفاي وظایف متفاوت و گاه متضاد باتوجه به تحولات و تغييرات پرشتاب جامعه تجاري وهمچنين خواستها و نيازهاي تجار و بازرگانان مستلزم اتخاذ سياستها وبرنامه ريزيهاي خاص و تامين امكانات و تجهيزات مختلف است.

از سوي ديگر با توجه به افزايش حجم مبادلات تجاري در جهان و تنوع كالاهاي توليدي و تجاري و همچنين توسعه فناوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي، اجراي رو شهاي قديمي و سنتي در گمركات، ديگر پاسخگو نيست و هيچ راهي جز استفاده از فناور يهاي مدرن وجود ندارد.  

اگر زماني تبادل اطلاعات بين گمركات مبدأ و مقصد به شيوه ارسال كتبي يا حداكثر مخابره تلفني پيا مها صورت ميگرفت و زمان زيادي صرف اين امر ميشد، امروز تنها با يك پيام كوتاه (ا س.ام.اس) يا ايميل در ظرف چند ثانيه ميتوان اطلاعات مورد نياز را رد و بدل كرد و آنها را لحظه به لحظه مورد پالايش قرار داد. دقيقا در پاسخ به اين نياز بود كه گمرك جمهوري اسلامي ايران سا لها قبل با را ه اندازي سيستم آسيكودا كه يك نرم افزار پيشرفته در زمان خود به حساب ميآمد.

و از طرف سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل (آنكتاد) طراحي شده بود، حركت به سمت مكانيزاسيون روي ههاي گمركي را آغاز كرد و به موفقي تهاي خوبي نيز دست يافت. در آن زمان يعني حدود 15 سال پيش گمرك يكي از سازما نهاي دولتي بود كه
به اين فناوري مجهز شد و بخشي از فعاليتهاي خود را ماشيني كرد. اين در حالي بود كه هيچ سازمان يا نهاد اجرايي ديگری دراين راه قدم نگذاشته بود.
 
متاسفانه پس از پايان كار دولت هشتم و تغيير و تحولاتيكه در سازمان گمرك صورت گرفت، ادامه اجراي اين طرح با مشكلاتي مواجه و از سرعت پيشرفت آن كاسته شد، هر چند كه هيچگاه به طور كامل متوقف نشد و گمركات كشور با پيوستن تدريجي به اين سيستم، اقداماتي را در جهت روا نسازي امورگمركي و سرعت بخشيدن به فرآيند ترخيص كالا انجام دادند.

سيستم اسكيودا ورلد (ASYCUDA WORLD ) نيز كه ورژن پيشرفته تر اين نرم افزار است متعاقبا در گمرك پياد ه سازي شد وامكان استفاده اين سازمان از مزاياي آن از جمله ارتباط آنلاين با برخي از سازما نها و سيستم بانكي را فراهم آورد.

از آنجا كه توسعه و تقويت فناوري در گمرك يك نيازهميشگي است، نخستين كاري كه در دوره جديد مديريت گمرك در اولويت برنام ه هاي این سازمان قرار گرفت، پياد ه سازي سامانه جامع گمركي با محوريت گمرك الكترونيكي است که دراين چارچوب طر حها و پروژه هاي گوناگوني تهيه و تدوين شده است.

نكته مهم ديگر اين است كه گمرك ايران براساس قانون،ملزم به اجراي تصميمات، كنوانسيو نهای گمرکی و تجاری وتوصيه هاي سازمان جهاني گمرك است و به عنوان عضو قديمي سازمان مزبور در نيمه دوم دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد ارتباط بسيار نزديكي با اين سازمان داشت و از امكانات و تجارب آن به خوبي  استفاده ميكرد و به همين دليل يكي از گمركات مطرح در زمينه آموز شهاي تئوري و عملي گمركي در منطقه به حساب ميآمد، در آ ن هنگام گمركات كشورهاي همسايه ازجمله افغانستان و جمهوري آذربايجان تعداد زيادي از كاركنان خود را به ايران ميفرستادند يا كارشناسان گمرك ايران به آن كشورها اعزام ميشدند تا شيو ه هاي نوين خدمات گمركي را آموزش دهند.

منبع :نشريه تخصصي گمرک

انتهای پیام/
برچسب ها: گمرک ، حرکت ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار