آنچه پيش رو داريد، مجموعه چند پيام راديو تلويزيوني حضرت امام خميني (ره) پس از تحويل سال نو مي‌باشد كه مطالعه آنها، برداشت خاص آن پيشواي الهي را از عيد نوروز نشان مي‌دهد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، نگاه حضرت امام خميني (ره) به "عيد نوروز" با تمام نگاه‌ها فرق مي‌كرد و برداشت او نيز بسيار مهم و با آنچه ديگران در اين باره مي‌پندارند. تفاوت بسيار داشت. اين نوع نگاه و اين اختلاف در برداشت از آنجا ناشي مي‌شد كه امام خميني (ره) از اولياي بزرگ الهي و مقربين درگاه حضرت حق بود و به همين دليل انديشه‌هايش از سطح عبور مي‌كرد و به عمق راه مي‌يافت. امام خمینی(ره) همچنان كه در تفكرات عرفاني‌اش پيوسته به آن نظر داشت، در هر چيزي خدا را مي‌يافت و از كوچكترين ذره تا بزرگترين پديده، "جان جهان" را مي‌ديد و آثار او و صفات و اسماء و افعال او را با علم حضوري و شهودي و با ديده دل مي‌نگريست و به راستي حقيقت "ارني الاشياء كما هي" در او تجلي و ظهور داشت.

وقتي سخن از عيد نوروز به ميان مي‌آمد، امام خميني (ره) به "تحول در روح و جان" به عنوان بالاترين مرتبه دگرگوني مي‌نگريست و اين نگاه با مطلق انديشي درباره عيد نوروز كه فقط به تحول در طبيعت محدود است تفاوت فراوان دارد.


در نگاه امام خميني (ره) عيد واقعي با تغيير و تحول در جان‌ها تحقق مي‌يابد و با طي مراتب عالي معنويت و درجات والاي تقرب به درگاه الهي امكان پذير مي‌شود. با همين نگاه است كه امام خميني (ره) شهيدان را مهمانان خدا مي‌داند و ضيافت و پذيرايي الهي از آنان را عالي‌ترين نوع ضيافت معرفي مي‌كند و با همين نگرش شگفت انگيز است كه "عيد واقعي" را براي كساني مي‌داند كه "شهيد" داده‌اند و بايد به آنها "تبريك" گفت كه عزيزان خود را به "ميهماني خدا" فرستاده‌اند. همچنين در اين نگاه عميق، خانواده‌هاي شهدا و مجروحين و معلولين، تكريم مي‌شوند و از آنان براي پرورش چنين واصلان و فعالان عرصه دين تشكر و قدرداني مي‌گردد.


آنچه پيش رو داريد، مجموعه چند پيام راديو تلويزيوني حضرت امام خميني (ره) پس از تحويل سال نو مي‌باشد كه مطالعه آنها، برداشت خاص آن پيشواي الهي را از عيد نوروز نشان مي‌دهد.


بسم الله الرحمن الرحيم

از خداي تبارك و تعالي خواستارم كه به بركت حضرت ولي امر - سلام‌الله عليه كه اين كشور، كشور اوست، اين سال جديد را بر همه مسلمين جهان خصوصا بر ملت عزيز ما مبارك كند. مبارك باد اين پيروزي بزرگ اسلام بر كفر، و مبارك باد اين جهاد بزرگ مجاهدين ما در راه اسلام. ان‏شاءالله اين روز عيد مبارك باشد بر همه و اميد است كه خداي تبارك و تعالي با عنايات خاص خودشان اين ملت را، همان طوري كه تاكنون به پيروزي رسيده است به پيروزي بيشتر برساند و اميدوارم كه خداي تبارك و تعالي شهدايي كه در اين پيروزي جان خودشان را از دست دادند، به رحمت خودش واصل كند و به همه ملت ما، خصوصا به بازماندگان شهدا و به مجروحين و معلولين ما و به مفقودين و به خانواده‏هاي همه اينها، به همه مجاهدين از هر طريقي كه هستند، از هر قشري كه هستند ان‏شاءالله اين عيد مبارك باشد و در سايه عنايات حق تعالي و در سايه عنايات حضرت ولي امر - سلام‌الله عليه - روحي فداه، اين ملت آن چيزي را كه خداي تبارك و تعالي از او خواسته است به او برساند و دست ستمكاران را از اين كشور كوتاه كند. اين عيد و اين روز جديد طليعه‏اي است ان‏شاءالله بر اينكه اين ملت به آن خواستي كه دارد، به آن خواستي كه آن خواست، خواست خداي تبارك و تعالي است به زودي برسد و همان طوري كه تاكنون با قدرت به پيش رفته است و دست ستمكاران را از اين كشور كوتاه كرده است، باز هم با همين قدرت به پيش برود و كشور خودش را نگه دارد و اميدوارم كه اسلام پرچم خودش را بر سر همه مسلمين جهان افراشته كند و دست ستمكاران را از كشورهاي اسلامي كوتاه كند، و اين ملت را توفيق بدهد كه در راه رضاي او صرف بشود، و در راه رضاي او عمل كند.

البته عيدهايي كه اسلام تاسيس فرموده است برداشت هاي مختلفي از آن به حسب نظرهاي مختلفي كه اهل نظر دارند و به حسب قشرهاي مختلفي كه برخورد مي‏كنند با آن بسيار مختلف است. آن برداشتي كه اهل معرفت از عيد مي‏كنند، با آن برداشتي كه ديگران مي‏كنند بسيار مختلف است. آنها بعد از اينكه در ماه مبارك رمضان آن رياضت ها را مي‏كشند و كشيدند، روز عيد روز لقاي آنهاست، لقاء‌الله است آن روز براي آنها. الغيرك من الظهور ماليس لك آنها همه چيز را از او مي‏دانند و آن روز را عيد مي‏كنند براي اينكه بعد از رياضات يوم ورود است به حضرت و عيد قربان را بعد از اينكه تمام عزيزان خودشان را از دست دادند مهيا براي ملاقات مي‏شوند. آن هم ملاقات است بعد از اينكه نفس خودشان را كشتند و هرچه عزيز است در راه خدا از آن گذشتند، آن وقت است كه روز لقاست و جمعه هم اجتماعاتي كه مسلمين با هم مي‏كنند مهيا مي‏شوند اهل معرفت براي لقاءالله. پس برداشت آنها از عيد، غير برداشت ماست و ما هم اميدواريم كه به تبع اوليا خدا به جلوه اي از آن جلوه‏ها برسيم و ذره‏اي از آن معارف در قلب ما واقع بشود و اميدواريم كه ملت ما همان طوري كه جوانان ما تحول پيدا كردند و راه صد ساله را با يك شب پيمودند، اين تحول نصيب ملت ما همه بشود. بحمدالله نسيمي از اين مسائل در اين كشور وزيده است، و لهذا پيروزي هايي كه ما داريم پيروزي هايي نيست كه مال يك ملت چهل ميليوني كه داراي هيچ نيست باشد، اينها پيروزي‏اي است كه اسلام براي ما آورده است، خداي تبارك و تعالي به ما عنايت فرموده است. هر كس از شرق و غرب هر چه مي‏خواهد بگويد، ما راه خودمان را داريم مي‏رويم و اميدواريم كه اين راه را به آخر برسانيم. آنها البته از باب اينكه ناراحت هستند از اينكه دستشان از منافع خودشان در اين كشور كوتاه شده است، و خوف اين را دارند كه از كشورهاي ديگر هم كوتاه بشود، اين است كه توطئه‏هاي خودشان را مي‏كنند و خواهند كرد بعد از اين، و خداي تبارك و تعالي هم اين توطئه‏ها را خنثي خواهد كرد ان‏شاءالله و من اميدوارم كه به يمن بركات حضرت صاحب – سلام الله عليه و روحي فداه - اين كشور، كشور پيشرفته‏اي بشود از حيث اخلاق، از حيث ديانت، از حيث معنويات و از حيث همه چيزها، ماديات و همه چيز و بحمدالله ما هر روزي را كه مي‏گذرانيم از روز سابق براي ما بهتر است و من اميدوارم كه اين سال بهتر از همه سال ها باشد و خداوند همه را توفيق بدهد كه قدر نعمت‏هاي خدا را بدانند و بدانند كه همه چيز از اوست. اگر همه چيز را از او دانستند ديگر در هيچ چيز ناراحت نمي‏شوند. ناراحتي ها براي اين است كه انسان از خودش مي‏بيند. ما در فقدان عزيزانمان كه ناراحت مي‏شويم براي اينكه، اينها را از خودمان مي‏دانيم. اگر ما همه را از خدا بدانيم و ببينيم كه اينها نعمتي هست كه خدا داده، نعمتي هست كه خدا مي‏برد پيش خودش، شهدا مهمان خدا هستند، اگر اينها را ما واقعا در قلبمان ادراك بكنيم. عيد مي‏شود براي كساني كه شهيد دارند، عيد مي‏شود براي كساني كه مجروح شدند، عيد مي‏شود براي كساني كه در راه خدا عزيزان خودشان را از دست دادند، براي اينكه اين عزيزان، عزيزان خدا هستند، اينها همه از او هستند.


و من اميدوارم كه اين حس و اين ايمان در ما پيدا بشود و تقويت بشود اميدوارم كه اين مسلمين به خود بيايند. شما مي‏بينيد كه در حالي كه صدام آن كار را كرد، آن جرم را مرتكب شد، ما را محكوم كردند به جاي اينكه اينها بنشينند با هم و بگويند كسي كه روي مسلمين، روي ملت عرب، روي ملت غير عرب، روي فارس، روي همه، بمب‏هاي شيميايي مي‏ريزد، اين محكوم است در دنيا، لكن مجامع دنيا يك كلمه‏اي مي‏گويند، باز هم مي‏گويند باز معلوم نيست كه مال آنجا باشد، معلوم نيست كه اينها آن باشد و ما را محكوم مي‏كنند. در مقابلش در عين حالي كه سازمان بين‏المللي اين مسأله را تعقيب دارد مي‏كند، دنبالش بي فاصله ايران را براي نقض حقوق محكوم مي‏كند. اين توطئه است براي پوشاندن او يا بعدها نمي‏گويند، يا اگر بگويند با اين توطئه مي‏خواهند روپوشي از آن بكنند، لكن ما متوسل هستيم به خداي تبارك و تعالي و اميدواريم كه اين سالي كه مي‏آيد يك سال پر بركتي براي اين كشور و براي مسلمان ها باشد و اميدواريم كه خداوند تبارك و تعالي ما را توفيق بدهد كه در خدمت او باشيم. وقتي در خدمت او هستيم از چيزي باك نداريم و اميدوارم كه اين سال باز مبارك باشد بر همه قشرهاي ملت و همه كساني كه در زير سايه جمهوري اسلامي هستند و بر همه ملت هاي ضعيف.


والسلام عليكم و رحمة الله
(منبع: صحيفه امام، ج 18 ص 394 تا 397)

بسم الله الرحمن الرحيم


"يا مقلب القلوب و الابصار، يا مدبر الليل و النهار، يا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الي احسن الحال".


خدايا! ما را در اين سال نو از اين حالي كه داريم عوض كن. ما گرفتار هواهاي نفساني هستيم و تو مي‏داني، و تو مي‏تواني ما را نجات بدهي.

خداوندا! اين پيروزي هاي چشمگيري كه براي ما و ملت ما و براي اسلام حاصل شده است، طوري كن كه در قلوب ما تاثير سوء نگذارد و ما را مغرور نكند. ما را از آن راهي كه انبيا – عليهم السلام - داشتند منحرف نكند. من اميدوارم كه اين سال نو، به همه ملت هاي اسلامي و خصوصا ملت تحت ستم ايران كه سال هاي طولاني در گرفتاري بودند، مبارك كند، و همان طوري كه اين رزمندگان عزيز ما، اينها در جبهه‏ها حاضر هستند و ان‏شاءالله بيشتر هم حاضر خواهند شد و آنطور آن روح آنها را تبديل كردي، روح ما را هم متحول كن به يك روحي كه مورد رضايت تو باشد.

تمام مقاصد انبيا، برگشتش به يك كلمه است و آن "معرفة الله". تمام، مقدمه اين است. اگر دعوت به عمل صالح شده است، اگر دعوت به تهذيب نفس شده است، اگر دعوت به معارف شده است، تمام برگشتش به اين است كه آن نقطه اصلي را كه در فطرت همه انسان ها هست، حجاب را ازش بردارند تا انسان برسد به او، و او معرفت حق است، مقصد عالي همين است. انبيا نمي‏خواستند كه جنگي باشد و نمي‏خواستند كه دعوتي باشد به غير از اين دعوت، دعوت به گرفتن كشور و دعوت به اينها، هيچ وقت در آنها نبوده است. ما اگر چنانچه در اين پيروزي ها كه بحمدالله به طور چشمگير حاصل شده است، ما از آن راهي كه انبيا دارند منحرف نشديم، اين سال نو بر ما مبارك است و ما پيروز هستيم و اگر خداي نخواسته، اينها اسباب يك غروري شد، اسباب يك دلبستگي به دنيا شد، ما هم بخواهيم يك توسعه‏اي در كشورمان حاصل بشود، حكومتي بكنيم بر مردم، ما هم با ساير ابرقدرت ها فرقي نداريم، بلكه ما عقبتر از آنها هستيم. آنها به صراحت حرف هاي خودشان را مي‏زنند كه "ما مي‏خواهيم دنيا را بگيريم". اين را مي‏گويند كه "ما همه بايد چيزهايي كه منافع ماست محفوظ باشد ولو به لگدمال شدن همه كشورها". ما كه اينطور نمي‏گوييم، ما كه خودمان را تابع اسلام مي‏دانيم، اگر خداي نخواسته، در قلب ما اين معنا باشد كه ما هم يك قدرت زيادتري پيدا بكنيم، ما هم براي خودمان يك شخصيت بيشتري پيدا بكنيم، يك حكومتي بكنيم، توسعه‏اي در ملك خودمان حاصل كنيم، ما از آنها حالمان بدتر است، براي اينكه مسأله ريا هم در كار مي‏آيد.

من بايد تشكر كنم از اين جوان هايي كه، طبقات مختلفي كه الان از همه جاي ايران مدتهاست به طرف جبهه‏ها مي‏روند. اينها متحول شدند. اينها اين دعايي كه در روز عيد مي‏كنيم، در حق آنها به يك مقدار زيادي مستجاب شده است. آنها وضع روحي‏شان يك وضع روحي ديگري است، غير از آني است كه ما داريم. آنها به ميدان جنگ مي‏روند، به ميدان قتال مي‏روند، به آغوش مرگ مي‏روند با آن روي گشاده، با آن قلب قوي. انسان وقتي هريك از اينها را مي‏بيند، مي‏بيند كه با ما فرق دارند. ما از خدا مي‏خواهيم كه ما را هم نظير آنها متحول كند. ما از آنها بايد تشكر كنيم. ما بايد دعا كنيم به آنها و من دعا مي‏كنم به آنها. وظيفه همه‏مان، همه‏مان هست كه به اين جوان هايمان، به اين راهيان كربلا، به اين پاسدارها، به ارتش، به همه قواي مسلحه، به بسيج، به همه دعا بكنيم. آنها دارند اسلام را حفظ مي‏كنند و در اين سال نو من اميدوارم كه پيروزي چشمگيري عايدشان بشود و اسلام تقويت بشود و آن چيزهايي كه در دنيا الان دنبالش هستند كه تقويت كنند دشمن هاي ما را، و ما را به عقب بزنند، ان‏شاءالله كه در اين سال، كيد اينها به خودشان برگردد. چنانچه تا حالا خداي تبارك و تعالي اينطور فرموده است و عمل كرده است. و ما بايد همه شكرها را در محضر او بكنيم.

من از همه خانواده‏هاي شهدا، خانواده‏هاي معلولين، مفقودين، اسرا، آنهايي كه رنج ديدند در اين كشور، و در اين جنگ رنج ديدند و بحمدالله براي خدا ديدند و خدا اجر مي‏دهد، لكن ما هم وظيفه داريم كه براي آنها دعا كنيم و به آنها هم تبريك بگوييم كه يك همچو جوان هايي دارند، يك همچو دامن هاي پاكي دارند كه اين جوان ها را تربيت كردند، يك همچو قلوب قوي‏اي دارند كه جوان هايشان را مي‏فرستند به جنگ و به جايي كه احتمال اين معنا هست كه خداي نخواسته، يك وقتي شهيد بشوند ما از آنها تشكر مي‏كنيم. به آنها دعا مي‏كنيم و از خدا مي‏خواهيم كه اينها را صبر عنايت كند و اجر عنايت كند و اين سال را، اين نوروز را بر آنها مبارك كند. و ما از خدا مي‏خواهيم كه قلوب ما را تغيير دهد. ما بفهميم كه براي چي در اين دنيا آمديم و بايد چه بكنيم و چه جور برويم از اين دنيا. يك مرگ حيواني نباشد. يك نحوي نباشد كه ما انبار كنيم معاصي را، در آنجا روسياه باشيم.

خداوند تاييد كند ما را و همه را تاييد كند كه همه ما آدم بشويم. اسلام آمده است كه آدم درست كند. همه انبيا براي اين معنا آمدند كه اين انسان را به آن چيزي كه در باطن ذاتش هست و آن فطرت الهي است كه توجه به خداست، همه چيز مربوط به اوست ما را يك اندكي معرفت عنايت كند كه اين را بفهميم. بفهميم كه خودمان چي هستيم و دنيا چي است، نسبت به حق تعالي چه وضعي دارد. گفتنش آسان است كه همه فاني‏اند، همه چه‏اند، اما يافتنش مشكل است، كه ما بيابيم اين مطلب را كه انبيا چه خواستند از ما و خود انبيا چه بودند. در عين حالي كه آنطور بودند، مع‏ذلك اظهار عجز مي‏كردند و حق هم همان است. براي اينكه عظمت حق، فوق اين مسائل است و من اميدوارم كه اين رزمندگان ما و تمام اين قواي مسلحه با هم متحد بشوند. يك جهت داشته باشند - همان طوري كه هستند - و جبهه‏ها را محكم كنند و اين شري كه براي مسلمان ها، براي ملت عراق پيش آمده و براي ملت ما، اين شر را رفعش كنند و همان‏طوري كه خودشان مي‏خواهند، خود رزمندگان ما مي‏خواهند بدون يك وقفه، كار را انجام بدهند و ان‏شاءالله پيروزي را به دست بياورند. خداوندا! اينها را پيروز كن. ما را در جهاد نفس پيروز كن. همه را در جهاد نفس پيروز كن. ما را به تكاليف خودمان آشنا كن. ما را به وظايفي كه با اين ملت داريم آشنا كن. خدمت ما را پيش خودت كه خدمت به اينها خدمت به تو است، اين را بپذير. دين و دنياي ما را حفظ كن. اين سال را مبارك كن بر همه قشرهاي ملت ما. خدايا! دل هاي اينهايي كه مخالف با اين جمهوري هستند، اين دل هاي اينها را برگردان، تو مقلب القلوب هستي. اينها را برگردان كه آدم بشوند. توجه داشته باشند اينهايي كه كنار نشستند و جوان ها اينطور پرپر مي‏شوند، و آنها يا شادي مي‏كنند يا بي‏تفاوت هستند، دل هاي اينها را برگردان به يك دل هاي سالمي، و اين حجاب ها را از پيش چشم همه ما بردار و ما را موفق كن كه در تعقيب مسائل الهي كندي نكنيم، قلب ما به نور معرفت تو روشن بشود. قلب همه ملت ما به نور معرفت تو روشن بشود. خدايا" !ارني الاشيا كما هي".

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته(منبع: صحيفه امام، ج 20، ص 16 تا 19)

بسم الله الرحمن الرحيم

"يا مقلب القلوب و الابصار، يا مدبر الليل و النهار، يا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الي احسن الحال" نوروز امسال يك خصوصياتي دارد كه براي ما خصوصيات مبارك است و من به ملاحظه آن خصوصيات به تمام مسلمين جهان و مظلومين جهان و ملت مجاهد و عزيز خودمان تبريك عرض مي‏كنم. بعض از آن خصوصيات اين است كه بحمدالله ما سالي را تجديد مي‏كنيم كه قبلش پيروزي هاي چشمگيري بود كه همه مي‏دانند
و اميدوارم كه خداوند در اين سال نو هم آن پيروزي هايي كه بايد عنايت بفرمايد به ما عنايت بفرمايد و از خصوصياتي كه كمتر اتفاق مي‏افتد اين است كه امسال، اين سال نو بين دو عيد بزرگ واقع شده است؛ بين سيزدهم و مبعث. مبعث كه مال بعثت ولي الله اعظم، ولي الله مطلق بالاصالة است، و مولود كه باز عيد ولي الله بالتبع است و اين دو بزرگوار در عوالم غيب با هم بودند، متحد بودند و در شهادت در اين عالم يكي مظهر آن غيب مطلق است در بعثت و يكي مظهر آن غيب مطلق است در امامت. امامت و بعثت دو امر هستند كه اينها به ظهور آن معنويت بزرگ عام است و آن ولايت است و به اين لحاظ اين عيد، اين روز بزرگ به واسطه محفوف بودنش به اين دو عيد بزرگ، اين عيد ملي هم مبارك است و دنبال اين مطلب اين معنا را بايد عرض كنم كه ما واقع شديم در بين اين دو عيد كه يكي عيد ولادت حضرت امير و يكي عيد بعثت كه بزرگترين اعياد اسلامي است.

و اين دو بزرگوار همان طوري كه در عالم غيب و غيب غيب با هم بودند و متحد بودند، در عالم هم كه آمدند، در اين دنيا هم كه آمدند اينها اخوت داشتند، برادري داشتند و يك بودند.

و اين براي ما بايد عبرت باشد كه مايي كه الان در اين عيد، در اين روز نوروز واقع شديم، بين دو عيدي واقع شديم كه صاحبان آن دو عيد در همه نشأت با هم بودند و در اين نشئه هم برادر بودند، ما بايد از اين عبرت بگيريم كه ما هم برادري خودمان را حفظ كنيم. تمام كساني كه در اين كشور متصدي امور هستند، بايد برادري خودشان را حفظ كنند و اخوتي كه بين آن دو بزرگوار بوده است ما تبعيت كنيم از آنها و اخوت داشته باشيم. همان طوري كه آنها در تمام ايام عمرشان در اين عالم در تمام اوقات با هم بودند و پشتيبان هم بودند و يكي به تبعيت آن ديگري همه امور را محول به او كرد و همه امور را به تبعيت او به جا آورد و با او بود و برادر او بود در همه امور. كساني هم كه در اين كشور هستند، از هر قشر و از هر طايفه خصوصا متصديان امور، اينها تبعيت كنند از اين بزرگوار در اينكه اخوت خودشان را حفظ كنند، برادر باشند. خصوصا در اين مقطع از زماني كه اگر چنانچه يك خللي واقع بشود در برادري اين آقايان، خلل به اسلام واقع مي‏شود. علي هذا مسأله، مسأله مهمي است و ما در يك مقطع بزرگ و عظيمي واقع شديم و چنانچه اخوت خودمان را حفظ كنيم، و همين‌طور ارتش و سپاه و بسيج و ساير قواي مسلحه از عشايري و غيره، اينها هم اخوت خودشان را حفظ كنند، تبعيت كرديم از مولاهاي خودمان و به سعادت ان‏شاءالله مي‏رسيم.

و چنانچه يك وقت خداي نخواسته هواهاي نفساني در كار بيايد و انسان تبعيت از هواي خودش بكند و بخواهد در مقابل هم جبهه‏گيري بكند، خداي نخواسته اگر يك همچو امري واقع بشود، بدانيد كه ما مخذول دنيا و آخرت خواهيم بود و لهذا در اين عيد، در اين مقطع از زمان، در اين چيزي كه براي ما الان پيش آمده است و آن روزي كه روز نو است، سال نو است و محفوف به دو عيد بزرگ است، ما بايد از آنها تبعيت كنيم و اخوت خودمان را در همه جا حفظ كنيم.

و من از خداي تبارك و تعالي خواستارم كه اين اخوت را بين همه ارگان ها، بين مجلسي ها و بين دولت، قوه قضايي و ساير مردم، بين همه قشرهاي ملت حفظ كند، و ما اين تبعيت را از موالي خودمان بكنيم كه ان‏شاءالله با سعادت از اين دنيا برويم و مهم قضيه هواي نفس است. در همه امور آن چيزي كه انسان را به دام مي‏اندازد هواي نفس انسان است.

و من از خداي تبارك و تعالي خواستارم كه موفق كند اين مسلمين را. موفق كند اين سردمداران مسلمين را به اينكه توجه بكنند كارهايي كه مي‏كنند از روي هواي نفس نباشد و خصوصا در اين ملت ما كه بحمدالله تاكنون به اين وضع رسيده‏اند و اين پيروزي ها را پيدا كردند و البته شهيد دادند، البته معلول دادند، مفقود دادند و جوان هاي خودشان را از دست دادند لكن در عين حال با هم بودند و پشتيبان هم بودند، از اين به بعد هم پشتيبان هم باشند و برادر باشند با هم.

و من اميدوارم اين روز نو به همه مبارك باشد. به همه قشرهاي ملت، به هر طايفه‏اي از طوايف ملت و اميدوارم كه كساني كه تاكنون با اين جمهوري اسلامي، از كساني كه مال خود ايران بودند و با جمهوري اسلامي به توهماتي مخالفت مي‏كردند، از اين به بعد از مخالفتشان دست بردارند و آنطوري كه رضاي خداست به جا بياورند.

رضاي خدا امروز اين است كه اسلام پرتوش در همه جا باشد و اين تابع اين است كه شما در داخل، همه، همه قشرها، كساني كه به خيالاتي مخالفت مي‏كنند يا مخالفت كردند، و كساني كه در خارج هستند و به خيالاتي مخالفت مي‏كنند، اينها بيدار بشوند، هوشيار بشوند و هواهاي نفساني را از دست بدهند. دست بردارند از هواهاي نفساني. و خداوند ان‏شاءالله همه قشرها را سعيد كند و موفق كند به اين خدمت به اسلام و به خدمت به ملت و مسلمين.

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته(منبع: صحيفه امام، ج 20، ص 232 تا 235)

بسم الله الرحمن الرحيم

يا مقلب القلوب و الابصار يا مدبر الليل و النهار، يا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الي احسن الحال.

تحويل حال الي الحسن الحال اين است كه ان‏شاءالله در اين سال نو ما تغييرات روحي بدهيم، يعني واقعا تحول بر ايمان حاصل بشود و او به اين است كه همان‏طوري كه سيره انبيا از اول تا آخر بوده است كه جنگ و صلحشان براي خدا بوده است، هيچ پيغمبري جنگ نكرد الا براي خدا و صلح نكرد الا براي خدا.

و امسال نوروز ما بين دو عيد واقع شده است: يكي عيد سعيد ولادت حضرت امام حسين – سلام الله عليه - كه احيا كننده دين اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و يكي هم عيد 15 شعبان ولي عصر - ارواحنا له الفدا - كه او تا ازل احيا مي‏كند دين خداي تبارك و تعالي را و ما اميدواريم كه ملت ما در اين سال نو به طوري عمل بكند كه سيره انبيا بوده است. به طوري عمل بكند كه سيره اوليا بوده است و عمده اين است كه هواهاي نفس از بين برود. انسان در طول عمر مبتلاي به اين هواي نفس است كه محتاج به رياضت است و من كه گوينده‏ام موفق نشدم به اين عمل و من اميدوارم كه ملت ايران و همه مسلمانان دنيا يك تحولي پيدا كنند در اين سال نو كه براي خدا كار كنند. براي سلطه خودشان نباشد. براي پيروزي خودشان نباشد. براي هواهاي نفساني نباشد. و خداوند ان‏شاءالله همه را توفيق بدهدكه در راه خداي تبارك و تعالي مجاهدت‏كنند و ان‏شاءالله اين روز برهمه مبارك باشد، و خداوند همه مسلمين را با هم متفق كند در مقابل كفر جهاني.

والسلام عليكم و رحمة الله(منبع: صحيفه امام، ج 21، ص 324)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار