اقدامات و تدابیری اقتصادی که ژاپن و چین برای گسترش فعالیت‌های خود در قاره آفریقا به کار بسته‌اند حاکی از آن است که دو کشور در این قاره به شدت باهم رقابت می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شینهوا، اقدامات و تدابیری اقتصادی که ژاپن و چین برای گسترش فعالیت‌های خود در قاره آفریقا به کار بسته‌اند حاکی از آن است که دو کشور در این قاره به شدت با هم رقابت می‌کنند.

"شینزو آبه"، نخست وزیر ژاپن در سخنرانی که در تاریخ 14 ژانویه در مقر اتحادیه آفریقا ایراد کرد، متعهد شد اعطای اعتبارات مالی کشورش به این قاره تا قبل از سال 2016 دو برابر شود.

این اقدام نخست وزیر ژاپن نشان می‌دهد این کشور می‌خواهد نفوذ چین در قاره سیاه را به چالش بکشد.

زمانی که "شینزو آبه" مشغول دیدار از آفریقا بود "وانگ یی"، وزیر امور خارجه چین نیز مشغول دیدار از چهار کشور این قاره یعنی "اتیوپی"، "جیبوتی" ،"غنا" و "سنگال" بود.

به هرحال، تنش بین دو کشور همسایه آسیایی اکنون به آفریقا نیز کشیده شده است که از نظر مواد اولیه و ذخایر انرژی خیلی غنی است.

چین در سال 2009 شریک تجاری نخست آفریقا شد و از این نظر جای آمریکا را گرفت. حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2012 به حدود 200 میلیارد دلار رسید و از قرار معلوم این رقم در سال 2013 بیش‌تر نیز شده است.

حال آنکه حجم مبادلات تجاری ژاپن و آفریقا تا نوامبر سال 2013 به حدود 28 میلیارد و 380 میلیون دلار رسید که حتی از رقم این شاخص در قبل از بحران مالی نیز کمتر بود.

بر اساس این گزارش، در سال 2012 میزان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم چین در آفریقا به 21 میلیارد و 730 میلیون دلار و میزان سرمایه گذاری‌های مستقیم ژاپن در قاره آفریقا نیز به شش میلیارد و 890 میلیون دلار رسید.

جریان سرمایه‌گذاری‌های چین و ژاپن در قاره آفریقا در مجموع به ترتیب به دو میلیارد و 520 میلیون دلار برای چین و 100 میلیون دلار برای ژاپن رسید.

این در حالی است که ژاپن از دهه 60 در بازار قاره آفریقا فعال است حال آنکه چین در دهه اخیر در این قاره فعال شده است.

سرمایه‌گذاری‌های ژاپن در قاره آفریقا در این سال‌ها نتوانست افزایش یابد زیرا اقتصاد ژاپن در طول این سال‌ها از آنچنان رشدی برخوردار نبود که بتواند سرمایه‌گذاری‌های خود در قاره سیاه را افزایش دهد.

اما از زمانی که "شینزو آبه" به قدرت رسیده است افزایش سرمایه‌گذاری‌های چین در قاره آفریقا، حساسیت وی را برانگیخته است و از همین رو از شرکت‌های ژاپنی خواسته است به فکر کشف بازارهای جدیدی در این قاره باشند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: ژاپن ، آفریقا ، رقابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار