در یخدانهای خشت و گلی که در قلب تابستان گرم و سوزان ، خنکای آب گوارا را به درون خانه ها می رساندند ، رمز و رازی وجود دارد که از دستهای پر توان مردمان سختکوش دیار کریمان حکایت می کند.

مورخ و پژوهشگر تاریخ کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت: یخدان مؤیدی یکی از یادگارهای مؤید الدین ریحان از خدمتگذاران دوره سلجوقیان می باشد که در همین دوره ساخته شده است.

سید محمدعلی گلاب زاده با اشاره به اینکه این بنا نزدیک به 1000سال قدمت دارد ، افزود: این یخدان قدیمی ترین یخدان شهر کرمان محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: یخدان مؤیدی از خاک رس ،خشت وگل ساخته شده و دارای دیوارهای بلند (برنسار ) وبادگیرهاییست که با هدایت باد به داخل یخدان علاوه بر جلوگیری از آب شدن یخ ها ، سبب خنک شدن آب می شده است.

گلاب زاده تصریح کرد: در اطراف این یخدان حوضچه هایی وجود داشت که مردم در زمستان آنها را از آب پر می کردند ویخ های حاصل از آن را از راه سطح شیب داری که در کنار این بنا بود به داخل گودال یخدان انتقال می دادند تا در تابستان از یخ ها استفاده کنند.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ کرمان یادآور شد: در گذشته همچنین برای ایجاد اشکالی زیبا دانه های انار را در بین یخها قرار می دادند.

گلاب زاده این یخدان را نماد همت وتلاش مردمانی دانست که هیچ سختی نمی تواند سد راه زندگیشان شود.
وی گفت :این همت و تلاش همواره مورد تقدیر وستایش است./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.