"بولند ارینج" معاون نخست وزیر ترکیه فاش کرد آنکارا و تل آویو به توافق نهایی درباره ماجرای کشتی مرمره دست یافته اند که موجب عادی شدن روابط بین دوطرف می شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، این توافق شامل پرداخت غرامت از طرف اسرائیل در برابر لغو شکایت ترکیه از فرماندهان نظامی بلندپایه اسرائیلی می شود.

گزارشگر المنار در این باره گزارش داد: بعد از آن که محافل اسرائیلی اعلام کردند رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با بهره برداری از نیاز غرب به خود می تواند با بحران های داخلی مقابله کند، بولند ارینج معاون نخست وزیر ترکیه از دستیابی به توافق با رژیم صهیونیستی به منظور پایان دادن به بحران و بازگرداندن روابط دوطرف به حال عادی خبر داد. این توافق که بعد از انتخابات شهرداری های ترکیه امضا خواهد شد شامل بازگشت سفیران دوطرف و عادی سازی کامل روابط و پرداخت غرامت از طرف اسرائیل به خانواده قربانیان کشتی مرمره است و در مقابل، ترکیه شکایت قضایی از فرماندهان و سربازان اسرائیلی را لغو می کند. به گفته رسانه های اسرائیلی، ترکیه از شرط پایان محاصره نوار غزه صرفنظر کرده است.

هرچند اسرائیل هنوز به طور رسمی به اظهارات معاون نخست وزیر ترکیه واکنش نشان نداده است ولی روزنامه یدیعوت احارونوت به نقل از یک منبع سیاسی اسرائیلی نوشت اسرائیل از توافق نهایی با ترکیه اطلاعی ندارد. این روزنامه همچنین به نقل از محافل سیاسی نوشت اظهارات ارینج غافلگیر کننده و بدون هماهنگی با اسرائیل بود.

محافل اسرائیلی اعلام کردند امضای نهایی توافق، در گرو دستاوردهایی است که اردوغان از آن به دست می آورد و این مسئله به ویژه به تاثیر این توافق بر محبوبیت وی در ترکیه مربوط می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار