مسمومیت‌های دارویی در کودکان بسته به نوع دارویی که مصرف کرده متفاوت هستند و والدین باید در هنگام بروز علائم مسمومیت از دارو و درمان خودسرانه استفاده نکنند.

منصور بهرامی متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران گفت: مسمومیت ناشی از مصرف دارو‌ها عارضه خطرناک و در عین حال شایع برای دوران کودکی است. 

وی ادامه داد: کودکان اسباب بازی‌هایشان را به دهانشان می‌بردند به همین دلیل داروهایی که دردسترس خود می‌بینند با دهان آن‌ها را تست کرده و می‌بلعند. بنابراین داروهایی که معمولاً در منازل وجود دارند مانند استامینوفن، داروهایی برای قلب، فشارخون و قند که هر کدام از این دارو‌ها علائم مسمومیت مخصوص به خود دارند. در کشورهای غربی بسته ‌بندی دارو‌ها طوری است که غیر از بزرگسالان، کودکان نمی‌توانند آن‌ها را باز کنند و مورد استفاده قرار دهند. 

وی اظهار داشت: هشدار برای خانواده‌ها این است که دارو‌ها و مواد شوینده را باید از دسترس کودکان دور نگه دارند. 
سه حالت مسمومیت دارویی به این گونه طبقه‌بندی می‌شوند: اولین حالت شایع است، بعدی قابل پیشگیری و حالت سوم خطرناک هستند چراکه تا والدین متوجه شوند کودک دچار مسمومیت دارویی شده است ممکن است دیر شده باشد. علائم مسمومیت‌های دارویی بسته به نوع دارویی که کودک مصرف کرده می‌توانند متفاوت باشند یعنی هر قرص و دارویی برای عامل خاص مصرف می‌‌شود برای مثال داروهای قلبی که کودک مصرف کرده اختلال در قلب و عروق را ایجاد می‌کنند، داروهای فشارخون فشار کودک اختلال ایجاد می‌کنند، داروهای اعصاب خواب‌آور باعث خواب‌آلودگی کودک و قرص استامینوفن باعث مسمومیت کبدی می‌شوند
وی گفت: به طور کلی هر موقع شک بر روی مسمومیت دارویی در کودک بود باید بلافاصله او را به مراکز مسمومین انتقال دهید. برای درمان کودکانی که دچار مسمومیت دارویی شده‌اند پزشکان باید در فاصله کوتاهی معده کودک را شستشو دهند اما در بعضی از مسمومیت‌ها، داروهای آن‌ها را پزشک تجویز می‌کند. همچنین تزریق سرم، حفاظت از فشارخون و ضربان قلب در مراکز مسمومین باید انجام شوند. 

وی در پایان توصیه کرد: والدین باید در هنگام بروز علائم مسمومیت از دارو و درمان خاص خودسرانه استفاده نکنند و کودک را فوراً به مراکز درمانی انتقال دهند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: مسمومیت ، دارو ، کبد ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
سلام دخترم ۱۰ ماهشه ۱۲ تا قرص ال دی خورده شب خورده الانم صبح هی گریه میکنه میشه بگید اگه نبرم دکتر چه اتفاقی میوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۰۷ فروردين ۱۳۹۸
منم دخترم ۴سالشه نمیدونم ۲ یا۳تا قرصLdخورده چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۰۷ فروردين ۱۳۹۸
لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
bahar
۲۱:۱۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۳
با سلام
اگر دختربچه 2 ساله 1عدد قرص ld خورده باشد چه باید کرد
آخرین اخبار