پست‌های برق که خود وظیفه حفاظت و نگهداری شبکه برق‌رسانی را دارند به علت داشتن تجهیزات گوناگون و اجتمال ایجاد و اشکال و خرابی در مواردی باعث اختلال و قطعی محلی در برق‌رسانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، پست‌های شبکه انتقال برق وظیفه مهم تبدیل ولتاژ از یک سطح به سطح دیگر، حفاظت سیستم قدرت و همچنین ایجاد امکان بهره‌برداری مناسب از سیستم برق‌رسانی را به عهده دارند. در هر پست تعدادی فیدر ورودی که انرژی الکتریکی را به پست می‌رسانند و تعدادی فیدر خروجی که انرژی الکتریکی را از پست خارج می‌کنند وجود دارند. در پست‌های شبکه انتقال برخی فیدرها زمانی به عنوان فیدر ورودی و زمانی به صورت فیدر خروجی عمل می‌کنند. پست‌ها که خود وظیفه حفاظت و نگهداری شبکه برق‌رسانی را دارند به علتداشتن تجهیزات گوناگون و احتمال ایجاد اشکال و خرابی در آنها در مواردی باعث اختلال و قطعی محلی دربرق‌رسانی شده و مواردی که باعث ضعیف شدن شبکه انتقال و در موارد دیگر ممکن است باعث اختلال کلی و قطعی‌های وسیع و همه جانبه سیستم برق گردند.

در یک پست احتمالا در مورد بعضی از فیدرها ممکن است که خروج فیدر باعث ایجاد قطعی برق شود ولی در مورد برخی دیگر از فیدرها ممکن است خروج یک فیدر ایجاد قطعی برق ننماید. در این گونه موارد ؟ قطعی برق وجود داشته باشد بایستی حداقل تعدادی از فیدرهای ورودی و تعدادی از فیدرهای خروجی همزمان از مدار خارج باشند.

می‌توان تعداد قطعی‌ها و مدت قطعی‌های یک پست را به طور متوسط در یک دوره مشخص فرضا یک سال در اثر اشکالات هر یک از تجهیزات، فیدرهای ورودی و فیدرهای خروجی پست به دست آورد. با داشتن بار متوسط هر فیدر می‌توان قدرت و انرژی الکتریکی قطع شده در پست به صورت متوسط در طول یک سال را نیز محاسبه نمود.

در هر پست تجهیزات زیادی به کار می‌رود ولی تجهیزات اصلی پست که خرابی، اشکال و یا خروج آنها ممکن است سبب قطعی پست گردند را می‌توان به طور کلی به صورت زیر طبقه‌بندی نمود:

-کلیدهای فشار قوی

-سکسیونرها

-ترانسفورماتورهای قدرت-شینه‌ها-ترانسفورماتورهای ولتاژ و جریان

-برق‌گیرها وموج‌گیرها

-راکتورها

-سیستم‌های حفاظت و کنترل

-شینه‌ها

علاوه بر موارد فوق قطعی فیدرهای ورودی و خروجی نیز ممکن است باعث قطعی در پست گردند.

برچسب ها: برق ، قطعی ، اختلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار