با استفاده از سموم با کیفیت در محصولات کشاورزیان میزان مصرف سم درگیاه کمتر و اثرات تخریب‌کننده آن در سلامت انسان کاهش خواهد یافت.

وحید اردکانیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، استفاده از کودها و سم با کیفیت را در کشت محصولات کشاورزی لازم و ضروری دانست و افزود: به کارگیری سموم بی‌کیفیت در محصولات کشاورزی میزان استفاده از سم را به مراتب افزایش می‌دهد.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه افزایش میزان سم از طریق گیاه وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود، تصریح کرد: با استفاده از سموم با کیفیت در محصولات کشاورزی و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر میزان واردات سم در گیاه کاهش خواهد یافت.

اردکانیان کاهش ضایعات دربخش کشاورزی را به شناسایی بخش‌‌های مربوطه دانست و افزود: بیشترین ضایعات در بخش کشاورزی در برداشت محصول و رساندن به بازار صورت می‌گیرد که با اصلاح روش‌های کشاورزی، افزایش دانش، سرمایه‌گذاری، داشتن تجهیزات و ماشین آلات نوساز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید حداقل ضایعات را خواهیم داشت.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: استفاده از حشرات و سموم غیر شیمیایی که از عصاره گیاهان گرفته می‌شود مثل عصاره سیر و همچنین به کارگیری عمل بیوتکنولوژی می‌تواند در کاهش میزان سم بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به علم بیوتکنولوژی در مقاوم‌سازی گیاه و کاهش مصرف سم یادآور شد: با استفاده از این علم، در ژنتیک گیاه‌ ژنی را منتقل می‌کنند که به طور ذاتی گیاه را در مقابله با قارچ و باکتری‌های موجود در طبیعت مقاوم می‌کند.

اردکانیان خاطرنشان کرد: استفاده از سموم کشاورزی تاثیر جزئی ومنفی در خود گیاه برجای می‌گذارد که باعث کاهش عملکرد و کندی رشد محصولات می‌شود، که از طریق بافت چربی در تغذیه حیوان وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود، بنابراین استفاده از کودهای با کیفیت و سموم کشاورزی در کاهش اثرات مخرب ضرورت دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سموم ، محصولات ، کیفیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار