مترو اولویت اصلی حمل و نقل عمومی در پایتخت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران این صنعت که پایه آن 16 اسفند سال 1377 با افتتاح متروی تهران-کرج گذاشته شد حالا پس از گذشت 15 سال با 5 خط فعال رکورد جابجایی روزانه بیش از 3 میلیون سفر در روز را به ثبت رسانده است.

حمل و نقلی پاک و ایمن که به رغم همه مشکلاتی که بر سر راه گسترش خطوطش وجود دارد همواره به عنوان بهترین راه حل برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای کلانشهر تهران مطرح بوده است.

گفتنی است؛ در حال حاضر خط 3 مترو با طول 35 کیلومتر طولانی‌ترین خط متروی تهران در خاورمیانه مطرح است که در سال 92 نیمه میانی و نیمه جنوبی آن از میدان منیریه تا ازادگان افتتاح شده است.

این خطر طولانی‌ترین خط متروی تهران است که از جنوب غرب به شمال شرق می‌رود و از شهرک شهید محلاتی، ازگل، نیاوران به اتوبان شهید صیاد شیرازی و از این مسیر به سمت رسالت، شهید بهشتی، خیابان ولی‌عصر، میدان راه‌آهن، پادگان قلعه‌مرغی سابق و در نهایت به ابتدای اتوبان جاده ساوه و به آزادگاه صنعتی می‌شود و هم‌اکنون تنها نیمه شمالی آن باقی مانده که بخشی از آن امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

خط 3 متروی تهران یکی از شاخص‌ترین خطوط متروی تهران است و به دلیل دسترسی شهرک های اطراف تهران به سمت مرکز و همچنین تقاطعی که این خط با 4، 7 و 2 دارد می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای استفاده مسافران فراهم کند و از این رو افتتاح این خط از کارهای عمرانی مهم در این حوزه است که مردم جنوب شهر از آن بهره‌مند می‌شوند و ادامه این خط در تونل‌سازی به سمت نیاوران نیز به سرعت در حال اجرا است نیمه جنوبی این خط نیز در سال 92 در اولویت ساخت قرار داشت که در روزهای پایانی سال به بهره‌برداری رسید.

با توجه به شرایط کنونی پایتخت موضوعاتی مانند حمل و نقل عمومی هم هزینه‌ها را کاهش می‌‌دهد و هم موضوعی اقتصادی است و هم موجب کاهش آلودگی هوا و ترافیک می‌شود که جو اولویت‌هایی است که حتما باید در دولت نیز مورد توجه باشد و باید امیدوار باشیم که سهم دولت در تامین هزینه‌های حمل و نقل عمومی نیز به خوبی محقق شود.

سال 92 روزهای سخت عملیات مترو در بخش فنی بود که با موفقیت تمام شد چرا که خط3 در جنوب با مشکلاتی مانند ریزش بودن آن، انبارهایی که در این مسیر وجود دارد و مشکلات آب و فاضلاب و تاسیسات و امکاناتی که بیش از نیم قرن وجود دانسته است و موجب ایجاد مشکلات خاص در عبور مترو از این مسیر بود به پایان رسیده است و با تحقق پیش‌بینی 20 کیلومتر توسعه شمالی خط 3 تا لواسانات و توسعه این خط به اسلامشهر خط 3 به یکی از طولانی‌ترین خطوط مترو تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل متروی تهران گفت: عملیات ساخت خط 3 متروی تهران با متفاوت و پیچیده و غیرقابل مقایسه توصیف کردن مراحل عملیات این خط از ابعاد فنی و اجرایی با دیگر خطوط قابل قیاس نبود.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی بخش جنوبی خط 3 از مناطق پرازدحام و بافت‌های فرسوده شهری عبور کرده که با بیش از ده‌ها موانع فنی و اجرایی انتخابات شهری، قنوات،خاک سست و آبرفتی مواجه شد به طوری که در فرایند پروژه برخی بر این باور بودند که این خط غیرقابل پیشرفت است و به نتیجه نمی‌رسد اما با عنایت الهی اعتماد به نفس و توان مهندسی وارده‌ای که وجود داشت ثابت کردیم که می‌توانیم بسیاری از غیرممکن‌ها را عملی سازیم و امروز خرسندیم که مردم در نیمه جنوبی شهر هم به خطوط مترو متصل شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مترو ، اولویت ، پایتخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار