سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد نظام بشار اسد در جهان منزوی شده است و متحدی ندارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "ماری هارف" شب گذشته در جمع خبرنگاران در مقر وزارت امورخارجه آمریکا در واشنگتن حاضر شد و به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.

وی گفت: جان کری وزیر امورخارجه آمریکا وارد رم شد. وی فردا (چهارشنبه) به امان پایتخت اردن سفر می کند. وی در آنجا با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات خواهد کرد. در این ملاقات تلاشها برای کاهش اختلافها بین دو طرف در مذاکرات صلح (اسرائیل و فلسطینی ها) ادامه خواهد یافت. وی از طریق تلفنی یا ویدئوکنفرانس با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در تماس خواهد بود. بنابراین، او بحثهای بیشتری درباره روند صلح خاورمیانه انجام خواهد داد. 

وی افزود.: اجرای حکم اعدام برای 529 نفر در مصر پس از محاکمه دوروزه آنها، برخلاف وجدانیات است. اگر مقامات مصر می خواهند از گذار سیاسی کشورشان به دموکراسی اطمینان حاصل کنند که در نهایت سبب بهبود چشم انداز اقتصادی و ثبات این کشور و ملت آن شود، آنها باید به گونه ای صریح از ایجاد فضایی حمایت کنند که عاری از ارعاب باشد. انجام این کار مستلزم وجود رویه قضائی لازم و محاکمه های منصفانه برای همه مصری هایی است که به ارتکاب جرائم متهم باشند. صدور حکم برای این افراد و آغاز محاکمه دسته جمعی ششصد و هشتاد و سه نفر دیگر از امروز آنهم در همان دادگاه قبلی، نقض آشکار اصول اساسی عدالت است. صدور حکم اعدام برای 529 نفر آنهم پس از محاکمه مختصر دوروزه نمی تواند با تعهدات مصر براساس قوانین بین المللی مربوط به حقوق بشر انطباق داشته باشد. اجرای چنین احکامی نیز برخلاف وجدانیات است. نمی توان پذیرفت محاکمه پانصد و بیست و نه نفر در دو روز و صدور حکم اعدام برای آنها، مطابق اصول محاکمه عادلانه است که در قوانین بین المللی به آن تصریح شده است. ما به صراحت به دولت مصر اعلام کرده ایم که نمی توان اجازه داد چنین احکامی اجرا شود. دولت مصر باید اقداماتی صورت بدهد تا آزادی های مردم مصر را افزایش بدهد و نه اینکه آنها را سرکوب کند و سبب تقویت همان جریان افراط گرایی شود که تضعیف کننده صلح و امنیت است. ما از دولت مصر می خواهیم تا از بازداشتها، طرح اتهام ها و محاکمه هایی خودداری کند که با انگیزه های سیاسی است. ما از دولت مصر می خواهیم اطمینان حاصل کند که اصول محاکمه عادلانه براساس قوانین بین المللی برای همه مصری ها رعایت شود. امیدواریم مصر موضع خودش را در این زمینه تغییر بدهد. 

وی درباره اوضاع سوریه نیز گفت: تحریمها بخشی از راهبرد بسیار وسیع تر برای منزوی کردن نظام سوریه از نظر اقتصادی و دیپلماتیک است. ما گامهایی را هفته گذشته از منظر دیپلماتیک برای منزوی کردن این رژیم برداشتیم بطوریکه دیپلماتهای سوری را از آمریکا به کشورشان فرستادیم. ما به صراحت به رژیم بشار اسد گفته ایم که نمی توان با این رژیم تعامل داشت. در حال حاضر بشار اسد رئیس جمهور سوریه دوستان بسیار کمی در جهان دارد و منابع درآمد سوریه بسیار کاهش یافته است و تعداد بسیار کمی از او در جهان حمایت می کنند. این وضع نتیجه مستقیم تحریمها و تلاشهای دیپلماتیک ما است. وقتی قطعنامه ای با اتفاق آراء در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه تصویب می شود، معلوم می شود که بشار اسد تا چه اندازه تنها مانده است و متحدی ندارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار