ورزشگاه‌ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که امکان ایجاد چند منظوره غیر ورزشی و ورزشی داشته و بر همین اساس طراحی زمین عنصر اصلی برای چند فعالیت ورزشی محل‌هایی برای برگزاری کنفرانس‌ها و سخنرانی مراسم و جشن‌ها و کنسرت و همچنین محل برگزاری نمایشگاه جشنواره در محل برگزاری تورهای گردشی در استادیوم مثل موزه‌های باشگاه در استادیوم‌های نسل جاری باید تامین شود.

مهرنوش قدسی کارشناس مهندسی ورزشی در مورد چند منظورگی ورزشگاه‌های نسل جدید به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: ورزشگاه‌ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که امکان ایجاد چند منظوره غیر ورزشی و ورزشی داشته و بر همین اساس طراحی زمین عنصر اصلی برای چند فعالیت ورزشی محل‌هایی برای برگزاری کنفرانس‌ها و سخنرانی مراسم و جشن‌ها و کنسرت و همچنین محل برگزاری نمایشگاه جشنواره در محل برگزاری تورهای گردشی در استادیوم مثل موزه‌های باشگاه در استادیوم‌های نسل جاری باید تامین شود.  
 
وی در مورد کاهش هزینه‌های باشگاه‌های ورزشی باشگاه در ورزشگاه‌های نسل جدید افزود: ورزشگاه‌های نسل جدید باید در طراحی خود به هتل، مراکز تجاری، سالن‌های مختلف تمرین و بدنسازی، دفاتر اداری برای باشگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات تبلیغات که معمولا اسپانسرهای باشگاه هستند سینما و سالن‌های کنفرانس مجهز شوند.  
 
کارشناس مهندسی ورزشی در مورد سیستم‌های حمل و نقل تصریح کرد: در ورزشگاه باید چهار سیستم حمل و نقل انفرادی، عمومی و ویژه و امنیتی تامین شود.  
 
در قسمت آینده در مورد ویژگی‌ها و چگونگی سیستم‌های حمل و نقل و شرایط پارکینگ، رفت و آمد هر کدام از سیستم‌های حمل و نقل صحبت خواهد شد.  
 
طراحی ورزشگاه‌های نسل جدید  
قسمت چهارم: چگونگی سیستم‌های حمل و نقل: بررسی شرایط مناسب پارکینگ‌ها  
در دو قسمت قبلی طراحی ورزشگاه‌های نسل جدید در مورد راهکارهای کاهش زیست محیطی، جهت‌گیری‌های جغرافیایی ، چند منظورگی ورزشگاه‌های نسل جدید صحبت شد و در این قسمت در مورد ویژگی‌های سیستم‌های حمل و نقل و پارکینگ‌های استادیوم‌های نسل جدید خواهیم خواند.  
 
مهرنوش قدسی کارشناس مهندسی درباره سیستم‌های حمل و نقل به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: سیستم‌های حمل و نقل در نسل جدید ورزشگاه به چهار حمل و نقل انفرادی، ویژه ؟؟؟؟؟؟؟؟ طبقه بندی می‌شود.  
 
وی در مورد انواع حمل و نقل افزود: حمل و نقل انفرادی شامل اتوموبیل‌های شخصی، اشخاص مهم و مهمانان، حمل و نقل عمومی شامل هواپیما، قطارهای شهری و بین شهری، اتوبوسی، حمل و نقل ویژه مخصوص ورزشکاران و خبرگزاری‌ها و حمل و نقل امنیتی شامل وسایل نقلیه آتش نشانی، ‌اورژانس و پلیس می‌شود.  
 
این کارشناس مهندسی ورزشی در مورد انواع پارکینگ‌های استادیوم گفت: پارکینگ‌ها می‌توانند به چهار صورت پارکینگ‌های طبقاتی و مشترک، مجاور خیابان و غیرمجاور ساخته شود.  
 
وی افزود: ظرفیت استادیوم 40% پارکینگ‌ها برای حمل و نقل شخصی 40 درصد برای حمل و نقل عمومی و 20 درصد برای حمل و نقل ویژه و امنیتی در نظر گرفته و اصولا براساس ضوابط در استادیوم‌های ورزشی و تفریحی برای هر 50 تا 80 متر مربع سطح ورزشگاه یک پارکینگ یا برای هر 10 تا 15 نفر یک پارکینگ باید در نظر گرفته شود.  
 
این کارشناس مهندسی ورزشی در مورد ظرفیت پارکینگ‌های ویژه در ورزشگاه‌های نسل جدید گفت: 4 تا 8 اتوبوس و 150 تا 250 اتومبیل برای مهمانان و اشخاص مهم، 10 پارکینگ سواری برای داوران و سایر عوامل اجرایی مسابقات و تیم‌ها که شامل هشت اتوموبیل سواری دو اتوبوس برای تیم‌ها باید در داخل استادیوم و کنار رختکن‌ها تامین شده باشد.  
 
وی در مورد ویژگی‌ پارکینگ‌های حمل و نقل و ایمنی افزود: پارکینگ اورژانس، معلولین وپلیس و آتش نشانی در دسترس مستقیم دارای مسیر اختصاصی بوده و در ورزشگاه‌های نسل جدید سکوی فرود هلیکوپتر مهمترین امکانی که باید فراهم شود.  
 
این کارشناس مهندسی ورزشی گفت: در ورزشگاه‌های نسل جدید پارکینگ ورزشگاه باید دارای تجهیزات ویژه مثل نور مناسب، تهویه و کیوسک‌های روزنامه و مغازه‌ای جهت تامین اغذیه و وسایل مورد نیاز تماشاگران دارا باشند.  
 
قدسی در مورد استقرار جغرافیایی پارکینگ‌های نسل جدید افزود: پارکینگ اتوبوس‌ها در پارکینگ در ضلع شمالی و یک عدد در ضلع جنوب، ورودی VIP ضلع شرقی و پارکینگ در جنوب استادیوم قرار می‌گیرد.  
 
این کارشناس مهندسی در مورد ابعاد پارکینگ و ورزشگاه نسل جاری تصریح کرد: عرض پارکینگ برای افراد عادی دو و نیم متر و برای معلولین سه و نیم متر و طول آن 5 متر برای خودرو 5 متر برای حرکت آن و شعاع گردش مناسب با عرض زاویه گردش خودرو در مناطق مختلف تعیین می‌شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار