پردیس کوروش به عنوان الگوی اولیه باغ­سازی ایرانی به شمار می­آید.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ باغ شاهي پاسارگاد جلوه­گاه يکي از قديمي­ترين باغ­هاي ايراني است.

این باغ که با نام پردیس کوروش معروف است به عنوان الگوی اولیه باغ­سازی ایرانی به شمار می­آید.

باغ پر از درختان گوناگون، گلهای رنگارنگ و پرندگان بوده که کوروش آن را با سلیقه و نظر خود به صورت پردیسی بی­همتا در­آورده بود.

این باغ با سیستم گردش آب در جوی­های سنگی که به آب­نما معروف است آبیاری می­شده است.

آب­نماها جدای از آبياري پردیس، جنبه تزئيني و زيبايي ­بخشي باغ را نيز به خوبي انجام مي­داده است. دو سوی باغ دو کوشک طراحی و اجرا شده که از آنها جهت استراحت و تماشای فضای دل­انگیز باغ استفاده می­شده است.

همه کاخها درون پردیس قرار داشته­اند، به گونه­ای که هر کاخ دارای فضایی سرسبز و آرام بخش پیرامون خود بوده است. باغ شاهي آب مورد نياز خود را از طريق انشعاب­هايي که از رودخانه پلوار جدا مي­شده تأمين مي­کرده است. آب­نماها از دو قسمت تشکيل شده است:

1. جوي­هاي عبور آب

2. حوضچه­ها

در هر 5/9 تا 5/13 متر جوي يک حوضچه وجود دارد، که حوضچه­ها در ابتدا عمل تقسيم آب و آرام کردن سرعت آب در مسير جوي­ها را انجام مي­داده و دیگر اینکه موجب ته نشین شدن گل و لای موجود در آب می­شده است.

ابعاد دهانه داخلي اين حوضچه­ها 87 در 87 سانتيمتر و عمق آنها حدود 52 سانتيمتر است. عمق و دهانه جوي­هاي سنگي حدود 25 سانمتيمتر و لبه حوضچه­ها و جوي­ها حدود 15 تا 16 سانتيمتر است. نزدیک به 1100 متر از آب­نماهای باغ کاوش شده و از زیر خاک بیرون آورده شده­اند.

این باغ در شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر، در شمال استان فارس و در 120 کیلومتری شیراز قرار دارد./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.