با گذشت 25 دوره از جشنواره بین‌امللب فیلم فجر دیگر می‌توان گفت جشنواره و فیلمسازان عرصه هنر به پختگی خوبی رسیده و آثار با کیفیتی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ جشنواره بیست‌وششم با دبیری "مجید شاه‌حسینی" و شعار "سینمای ملی، سیمای امید"، برگزار شد و جشنواره به دو بخش تقسیم شد و در 5 روز اول آثار بین‌الملل به نمایش درآمد و در ادامه آثار سینمای ایران اکران شد.

در آیین‌ افتتاحیه که با اجرای" داریوش کاردان" در تالار بزرگ کشور برگزار شد از علی جوادی، مسعود بهنام، وحید تبریزی، محمدرضا فیروزی‌فر، ناصر انصاری به عنوان فعالان بخش فنی و علمی سرتیپی به عنوان فعال حوزه پخش تقدیر به عمل آمد.

آنونس جشنواره با حضور مرحوم خسرو شکیبایی توسط مهدی کرم پور در موزه سینما ساخته شد.

در 5 روز اول جشنواره که به آثار بین‌الملل اختصاص داشت برای اولین بار نشست این فیلم‌ها با حضور کارشناسانی چون شهاب‌الدین عادل، شهید شاپوری، عبدالله اسفندیاری، حمید دهقان‌پور، امیر قادری، محمدتقی فهیم، طهامسب صلح‌جو، اسماعیل بنی اردلان، سعید مستغاثی برگزار شد و در این جشنواره کارت‌های خبرنگاران و حاضران در سینمای رسانه‌های گروهی دارای بارکد شد که دیجیتالی شدن این کارت‌ها امکان آمارگیری حضور و غیاب را فراهم کرد جابجایی فیلم‌ها انتقادهای زیادی را به همراه داشت.

فیلم "خاک آشنا" به دلیل مشکلات ممیزی حذف و "انتهای زمین" جایگزین آن شد. فیلم "صد سال به این سال‌ها" هم اجازه نمایش در جشنواره را پیدا نکرد.



دو فیلم "سفر به سرزمین دور" و "شب حورا" که در برنامه‌ گنجانده شده بودند به جشنواره نرسیدند و جای خود را به "دل شکسته" و "کتونی سفید" دادند. 



"ریسمان باز" هم جایگزین "دایره زنگی" شدو به جای "هرشب تنهایی" هم "سبز کوچک" به نمایش درآمد. فیلم "ستایش" به دلیل دیرآماده شدن داوری نشد و "قرنطینه جایگزین آن شد.


فیلم "آواز گنجشک‌ها" به دلیل حضور در جشنواره برلین از بخش مسابقه بین‌الملل خارج و "باد در علفزار می‌پیچد" جایگزین آن شد.

داوران دو بخش جشنواره بعد از اعلام اسامی‌شان تغییر کردند، "حسن بلناری" جایگزین "سعید مهدی‌شجاعی" در بخش "جلوه‌گاه شرق" شد و محمدرضا مختاری، یدالله صمدی، بیژن میرباقری هم جایگزین کیانوش عیاری، میراحمد میراحسان و مهدی هاشمی در فیلم‌های اول شدند.


در جشنواره بیست و ششم فیلم فجر آثاری چون "آتش سبز" محمدرضا اصلانی، "آن مرد آمد" حمید بهمنی، "آواز گنجشک‌ها" مجید مجیدی، "احضارشدگان" آرش معیریان، "استشهادی برای خدا" علیرضا امینی، "انعکاس" رضا کریمی، "تولدی دیگر" عباس رافعی، "جعبه موسیقی" فرزاد موتمن، "شب" رسول صدرعاملی، "کنعان" مانی حقیقی، "محیا" اکبر خواجویی، "همیشه پای یک زن در میان است" کمال تبریزی، "خواب زمستانی" سیامک شایقی، "در میان ابرها" سید روح‌الله حجازی،" فرزند خاک" محمدعلی باشه آهنگر، "سهم گمشده" حسن نفجی، "پرچم‌های قلعه کاوه" محمد نوری‌زاد، "به همین سادگی" سیدرضا میرکریمی در مسابقه سیمای ایران "بلند" حضور داشتند.

در قسمت مسابقه سینمایی بین‌الملل هم "آتش سبز" محمدرضا اصلانی، "کنعان" مانی حقیقی، "باد در عفلزارها می‌پیچد" خسرو معصومی، "آریا" تاکاشی سوباکاوا، "الکساندرا" الکساندار ساخارف، "نیمه بالغ" یوسف علی‌خان، "ویولون" فرانسیسکو وارگاس، "تخم مرغ" کاپلانوغلو، "سرزمین شب روان" ترسا پراتا، "بسیار خوب متشکرم" امانوئل کوئو فرانسه، حضور داشتند.

در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه بین‌الملل نیز آثاری چون "آدمک" وایدر یک وان روین، "ابراز" یون یونگ آ، "اتاق دو تخته" اریم گیر سونلو، "از آخر"، "استشمام کننده" بابی پر، "مک ورو" المرکان، "قفس" وحید نصریان، "همه روز‌های خوب" مهدی جعفری حضور داشتند.


همچنین آثاری دیگری همچون "1408" میکائیل هافستروم، "ازدواج" هواتائوتنگ، "به یاد خودم" ساوریو کوستانزو "پروفسور  معامله محبوبش" تاکاشی کویی زومی، "در میان ابرها" روح‌الله حجازی، "شب" رسول صدرعاملی، "فرزند خاک" محمدعلی باشه آهنگر، "گهواره" نیم براون، وقت مردن" دوروتا کدیی افسکا، "جزیره" پاول لونگین در قسمت سینمایی معناگرا حضور داشتند.

در جشنواره جشنواره‌ها "اشباح سرگردان" سیروگوئرا، "با چشمان تو" رودریگو فورس، "تولد دوباره" ماساهیرو کوبایاشی، "چوپان خوب" رابرت دنیرو، "مردی از لندن" پلاتاز، "موشک" چارلز بی‌نیم.

همچنین در این جشنواره بزرگداشتی را برای "پروانه معصومی" و "مسعود جعفری جوزانی" برگزار کردند به علاوه نکوداشتی هم برای مرحوم "علی حاتمی" و مرحوم "رسول ملاقی پور" ترتیب داده شد.


 سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش ‌بین‌الملل از آن فتح‌الله جعفری جوزانی برای "باد در علفزارها می‌پچید" شد و جایزه ویژه هیات داوران به "بسیار خوب متشکرم" امانوئل کوئو، دیپلم افتخار به فیلم "کنعان" مانی حقیقی تعاق گرفت و در بخش بهترین فیلم از نظر تماشاگران سیمرغ بلورین به "1408"،دیپلم افتخار به "کنعان"، در بخش کارگردانی سیمرغ بلورین به سمیع کاپالان اوغلو برای فیلم تخم مرغ و در بخش فیلنامه به فرانسیوکو وارگاس برای "دیدلون" اهدا شد و در بخش  فنی و هنری سیمرغ به "ارگوراکن تخم مرغ" و سیمرغ بهترین فیلم کوتاه به یان زابیل و کریستف کانه گسیر تعلق گرفت.

همچنین در بخش سودای سیمرغ، سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سیدرضا میرکریمی برای به "به همین سادگی" و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به "محسن اکبرِی" برای "همیشه پای یک زن در میان است"، سیمرغ کارگردانی به مجید مجیدی برای "آواز گنجشک‌ها" دیپلم افتخار به خسرو معصومی برای "باد در عفزارها می‌پیچد"، سیمرغ بلورین در بخش فیلمامه به سیدرضا میرکریمی و شادمهر راستین برای "به همین سادگی" سیمرغ بلورین نقش مکمل زن به مهتاب نصیرپور برای "فرزند خاک"، سیمرغ نقش مکمل مرد به محسن تنابنده برای "استشهادی برای خدا" سیمرغ بلورین نقش اول زن به "هنگامه قاضیانی" برای " به همین سادگی" و سیمرغ بلورین نقش اول مرد به امین حیایی برای "شب" تعلق گرفته و همچنین دیپلم افتخار این دوره از جشنواره  به شهاب حسینی برای بازی در" محیا" اهدا شد.

در بخش فیلم‌های اول سیمرغ بلورین بهترین فیلم به "سید روح الله جعفری" برای "ابر‌ها" تعلق گرفت.

دوره بیست وهفتم

در دوره بیست وهفتم برای اولین بار پردیس‌های سینمای رازی، ملت و زندگی به مجموعه سینما‌های جشنواره اضافه شدند.

آئین افتتاحیه بااجرای محمدرضا فروتن دربرج میلاد برگزار شد که در بخشی از مراسم افتادن پرده سن به روی بند‌های دکور دقایقی باعث بی‌نظمی گردید.
 
درمراسم افتتاحیه لوح یادبود به پاس یک عمر تلاش درصنعت لابراتوارفیلمسازی به "امیدبدیع" اهدا شد.

در این دوره بخش فیلم‌های بلند ویدئویی به جشنواره اضافه و برای آن بخش دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در نظر گرفته شد، همچنین بخش فیلم کوتاه حذف و مسابقه مستند‌های کوتاه و بلند ادغام شدند.
 
روز‌های اول به آثار بخش بین الملل اختصاص داشت که بهرام بیضایی توانست دربخش فیلم برگزیده تماشاگران سیمرغ بلورین جشنواره را به خود اختصاص دهد، همچنین ابوالحسن داوودی باساخت فیلم " زادبوم" توانست دیپلم افتخار جشنواره را دریافت کند.

همچنین دراین بخش سیمرغ بهترین فیلمنامه به کنان گردگون وتیلان برمن برای " 9میلیمتری" تعلق گرفت و در بخش بازیگری این بخش تسیلا چلتون برای"معبد پاندورا" سیمرغ را به خوداختصاص داد.

در بخش سینمای ایران" سعید سعدی"سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد.

مصطفی شایسته با فیلم "بی‌پولی" و "اصغر فرهادی" با فیلم " درباره الی" توانستند جایزه فیلم منتخب تماشاگران را از آن خود کنند و همچنین در بخش کارگردانی نیز هم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برروی شانه‌های اصغر فرهادی نشست.

همچنین پلاک طلایی سیمرغ به ابوالحسن داوودی برای " زادبوم" و مسعود نقاش‌زاده برای " کودک و فرشته" تعلق گرفت.

همچنین ازبین بازیگرانی چون لیلا زارع، مریلا زارعی، پگاه آهنگرانی، مهتاب کرامتی و طنار طباطبایی سیمرغ بلورین بهترنی بازیگر مکمل زن به مهتاب کرامتی برای نقش آفرینی در "بیست" رسید و از بین بازیگران مرد شرکت کننده در جشنواره  فیلم فجر چون حامد کمیلی، صابر ابر، کامبیز دیرباز، افشین هاشمی، علیرضا خمسه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش مکمل بر روی شانه‌های علیرضا خمسه برای بازی درفیلم "بیست" نشست.

در این بین لیلاحاتمی بازیگر خوب سینمای ایران توانست برای بازی  متفاوتش در فیلم " بی‌پولی" سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کند.

همچنین بازی تأثیرگذار شهاب حسینی درفیلم "سوپراستار" توانست به خوبی نظر هیئت داوران را برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول را به خودجلب کند.

در این جشنواره بزرگداشتی برای ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدرضا شرف الدین، رسول صدرعاملی و محمودکلاری ترتیب دادند و همچنین نکوداشتی برای بازیگر خوب سینمای ایران مرحوم خسرو شکیبایی برگزار کردند.

آئین پایانی بخش این دوره ازجشنواره نیز با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و با اجرای محمدرضا شهیدی فرد در تالار بزرگ کشور برگزار شد و اصغر فرهادی که برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شد به دلیل حضور در جشنواره برلین در مراسم غایب بود و صابر ابر جایزه را دریافت کرد.

 دوره بیست و هشتم

دبیری این دوره ازجشنواره بر عهده مهدی مسعودشاهی بود و آئین افتتاحیه با اجرای محمد سلوکی دربرج میلاد برگزارشد، در این مراسم از علی کسمایی، محمد ابراهیم رضایی، اصغر شاهوردی، محمد صادق آذین، محمد مهدی جعفری تقدیر به عمل آمد.

این دوره از جشنواره همزمان با تهران در هشت منطقه فرهنگی و ده استان کشور شامل خراسان رضوی، جنوبی، فارس، گلستان، مازندران، همدان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، آذربایجان غربی و خوزستان برگزار شد. 

در بخش آثار بین الملل فیلم " به رنگ ارغوان"  که پس از گذشت شش سال از توقیف آن توانست در جشنواره بیست و هشتم به نمایش درآید و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم فیلمنامه، چهره پردازی، فیلمبرداری را از آن خودکند.

در بخش بازیگران سیمرغ بلورین نقش مکمل زن از بین بازیگرانی چون مهناز افشار، آزیتا حاجیان، سلیمه رنگزن، شیرین یزدان بخش، آناهیتا نعمتی به شیرین یزدان بخش برای فیلم " لطفاً مزاحم نشوید" تعلق  گرفت و سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد از بین بازیگرانی چون حامدبهداد، کوروش تهامی، مهدی فقیه، امیر جعفری، جمشید هاشم پور به "مهدی فقیه" برای فیلم " ملک سلیمان" رسید.

همچنین نگارجواهریان برای بازی در فیلم "طلا ومس" توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کند و " محسن تنابنده" برای ایفای نقش متفاوت در فیلم "سنگ اول" سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد دریافت کند.
 
در این جشنواره آثاری چون آشکار و صد سال به این سال‌ها از دیگر فیلم‌هایی بودند که رفع توقیف شدند و به نمایش درآمدند.
 
دو فیلم "هیچ" و "زمهریر" که در بخش مسابقه جشنواره انتخاب نشده بودند، در سالن‌های ویژه‌ای برای اهالی رسانه به نمایش درآمدند که  نشست "زمهریر" اعتراض‌های زیادی را از سوی حاضران به همراه داشت و به یکی از پر حاشیه‌ترین نشست‌های تاریخ جشنواره فیلم فجر تبدیل شد.
 
آئین پایانی جشنواره با اجرای علی معلم در سالن میلاد برگزار شد که جمع زیادی از خبرنگاران به دلیل عدم اختصاص جای مناسبی برای آنها از پوشش مراسم خودداری کردند.
 
 پس از پایان برنامه دبیر جشنواره که در طول اجرای مراسم همراه حبیب ایل‌بیگی مدیر روابط عمومی جشنواره در میان خبرنگاران معترض حاضر شده بود در نامه‌ای از آنان دلجویی‌ کرد.
 
 در مراسمی که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد برترین‌های رسانه در جشنواره توسط هیات داوری انتخاب شدند و به آنها لوح افتخار داده شد.
 
دوره بیست و نهم
 
دبیری این دوره از جشنواره هم بر عهده مهدی مسعود شاهی بود و آئین افتتاحیه جشنواره با اجرای محمد رضا حسینیان‌ در برج میلاد برگزار شد.
 
در مراسم افتتاحیه از سیمرغ دوره آینده جشنواره که به صورت حجمی آماده شده بود رو‌نمایی شد.
 
در جشنواره بزرگداشتی برای شهرام بحرانی ، پوران درخشنده ، داود رسولیان‌، مهدی فقیه، مسعود کیمیایی ، بیژن محتشم ، جمشید هاشم پور و نکوداشتی برای محمد رضا اعلا‌می و منوچهر حقانی‌ پرست برگزار شد.
 
در آثار ارائه شده به جشنواره آثاری چون "33 روز" جمال شور‌جه،" آسمان محبوب" داریوش مهرجویی،" آلزایمر" محمد رضا‌معتمدی، "جرم" مسعود کیمیایی،"اخراجی‌های 3" مسعود ده نمکی، "اینجا بدون من" بهرام توکلی ، "برف روی شیروانی داغ" محمد مهدی کریمی، "پاریس تا پاریس" محمد حسین لطیفی، "جدایی نادر از سیمین" اصغر فرهادی، "خیابان‌های آرام" کمال تبریزی، "سیزده 59" سامان سالو‌، "یه‌ حبه قند" سید رضا میر کریمی ، "ندار‌ها" محمد رضا  عرب ، "ورود آقایان ممنوع" رضا عطاران، "سفر سرخ" حمید فرخ نژاد و "گزارش یک جشن" ابراهیم حاتمی کیا به چشم می‌خورد.
 
 در بخش برگزیدگان سینمای بین‌الملل در بخش کارگردانی داریوش مهرجویی توانست برای ساخت فیلم آسمان محبوب سیمرغ بلورین را به خود اختصاص دهد.
 
 در بخش بهترین فیلم مسعود کیمیایی برای ساخت فیلمی متفاوت به نام جرم سیمرغ بلورین را از آن خود کند همچنین اصغر فرهادی که با ساخت فیلم درباره الی توانست توانایی‌های خود را به نمایش گذارد و با ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را کسب کند همچنین این فیلم توانست در بخش‌های دیگری چون بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، فیلمنامه فیلمبرداری، صدا برداری را از آن خود کند.
 
 شهاب حسینی، نیز هم توانست دیپلم افتخاری برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین را به خود اختصاص دهد.

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن سیمرغ بلورین به مهناز‌افشار برای بازی در فیلم "سعادت آباد" و در بخش دیپلم افتخار ساره بیات برای بازی در فیلم "جدایی نادر از سیمین" توانست از بین بازیگرانی همچون ریما رامین فر، شایسته ایرانی، آنا‌نعمتی، فریده سپاه منصور، سار‌ینا فرهادی، را به خود اختصاص دهد.
 
 در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد "حامد بهداد" برای بازی در فیلم جرم توانست سیمرغ بلورین را از آن خود کند و در بخش دیپلم افتخار بازیگر مرد "شهاب حسینی" و "محسن ‌تنابنده" توانستند این جایزه را دریافت کنند.
 
 در بخش بازیگر نقش اول زن و‌یشگاه آسایش برای بازی در فیلم ورود آقایان ممنوع توانست نظر داوران را به خود معطوف کند و سیمرغ بلورین را کسب کند.
 
 در بخش بازیگر نقش اول مرد مهدی هاشمی برای بازی در فیلم آلزایمر و آقا یوسف سیمرغ بلورین را از آن خود کند.
 
فیلم سفر سرخ که پس از گذشت ده سال از سا‌ختنش در بخش فیلم‌های اول حضور داشت حمید فرخ نژاد توانست دیپلم افتخاری را در بخش کارگردانی و سمیر‌غ بلورین بهترین آنو‌س فیلم ‌آتشکار را دریافت کند.
 
از حواشی جشنواره می‌توان به نشست‌های پر سر و صدای فیلم‌هایی چون فرزند صبح، و پایانه نامه اشاره کرد آئین افتتاحیه این دوره در بخش بین‌المللی با اجرای ایرج‌ نو‌ذری در سالن همایش‌های برج میلاد محل حضور اهالی رسانه باعث شد دو روز از برنامه‌های نمایش فیلم ها تعطیل شود همچنین برای اولین بار افتتاحیه اصلی نیز یک روز پس از پایان جشنواره برگزار شد.
 
آئین افتتاحیه جشنواره در سالن برج میلان برگزار شد و ‌ژیلا صادقی به عنوان اولین مجری زن مراسم را اجرا کرد.
 
در مراسم پایانی جشنواره اصغر فرهادی برگزیده بخش کارگردانی که در جشنواره برلین حضور داشت به صورت تلفنی با حاضران صحبت کرد.
 
دوره سی‌ام

 سی امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با دبیری محمد خزایی به عنوان اولین دبیری که مسئولیت و سمتی در حوزه سینما نداشت با حکم معاون سینمایی در راس جشنواره قرار گرفت و با شعار اخلاق ، آگاهی و امید شروع به کار کرد.
 
 به دلیل اجرا شدن زمانبندی‌تحویل آثار به جشنواره در زمان مقرر برای اولین بار جدول نمایش فیلم‌ها قابل از پیش فروش بلیت‌ها آماده شد و کاتالوگ نیز یک هفته قبل از آغاز جشنواره منتشر گردید.
 
 مراسم افتتاحیه با اجرای محمد رضا ‌شهیدی فر در تالار وحدت برگزار شد که عوامل فیلم‌های حاضر در جشنواره طی برنامه‌ای به کارگردانی محمد حمیدی مقدم در بدو ورود در فضایی به نام کوچه انقلاب مورد استقبال دبیر قرار گرفتند.

در آئین افتتاحیه با اهدا لوح یاد بودی از خدمات مهدی مسعود شاهی که طی دو دوره گذشته دبیری جشنواره را عهده دار بود تقدیر به عمل آمد.  
 
جشنواره همزمان با 9 استان در استان فارس،‌ خراسان رضوی، کرمان، البرز، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، قزوین و جزیره کیش برگزار شد. بخش فیلم های مستند دوباره به جشنواره اضافه شد.  
 
در این دوره برای اولین بار آثار سه بعدی به نمایش در آمد و این بخش با استقبال زیادی همراه شد.  
 
در این دوره از جشنواره در مراسم افتتاحیه بزرگداشتی برای اهالی سینمایی چون جمال شو‌رجه، داوود رشیدی، علیرضا زرین دشت، محمد رضا بزرگ نیا و حسین زند باف برگزار شد.  
 
در این جشنواره می توان به آثاری چون "خوابم میاد " مهرداد غفا‌ر زاده،"‌بی خود و بی جهت‌" عبدالرضا کاهانی ، " بوسیدن روی ماه " همایون اسعدیا‌ن " من همسرش هستم‌" مصطفی شایسته، ‌" روزهای زند‌گی" پرویز طاد‌ی،‌ " زندگی خصو‌صی" محمد حسین فرح بخش، " یکی می خوا‌د باهات حرف بز‌ند" منوچهر هادی، " نارنجی پوش داریوش مهر جویی، "قند گلو‌له" مصطفی کیایی‌، " پله آخر‌" علی مصفا، " پل چو‌بی" مهدی کرم پور، "پذیرایی ساد‌ه" مانی حقیقی، " گشت ارشاد‌" سعید سهیلی، " تلفن همراه رئیس جمهو‌ر" علی ‌عطشانی، سلام بر فرشتگان فرزاد ا‍ژد‌ری، "خر‌س" خسرو معصومی، " برف روی کاج ها‌" پیمان معاد‌ی، " تهران 1500 بهرام عظیمی، " ‌ملکه" محمد علی ‌باشر آهنگی، اشاره کرد.  
 
در بخش سینمای ایران دیپلم افتخار بهترین فیلم به سعید سعدی برای " روزهای زندگی " و " رضا درخشان برای " ضد گلو‌له" تعلق گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم‌" برف روی کاج ها‌" داده شد.  
 
در بخش کارگردانی سیمرغ بلورین به پرویز شیخ طا‌دی برای " روزهای زندگی و در بخش فیلمنامه سیمرغ بلورین به مصطفی کیایی‌ برای فیلم نا‌مه" ضد گلوله " تعلق گرفت. 


همچنین در بخش بازیگران، سیمرغ بلورین نقش مکمل زن به "یکتا ناصر" برای بازی در‌ ‌فیلم "یکی می‌خواد‌ باهات حرف بز‌نه" و سیمرغ بلورین نقش اول زن به " هنگامه قا‌ضیانی" برای فیلم " روزهای زندگی " تعلق گرفت.  
 
در بخش بازیگر نقش مکمل مرد سیمرغ بلورین بر روی شانه‌های بازیگر هزار چهره سینمای ایران "اکبر عبدی‌" برای بازی در فیلم "خوابم میاد‌" نشست و سیمرغ بلورین نقش اول مرد به فرهاد اصلانی برای بازی در فیلم های "خرس" و  "زندگی خصو‌صی" اختصاص یافت.  
 
در بخش فیلم های اول: سیمرغ بلورین بهترین فیلم به محمد قهرمانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای فیلم " گیرنده " تعلق گرفت. 


در بخش بهترین کارگردانی سیمرغ بلورین به "رضا عطاران" کارگردان طناز سینمای ایران برای فیلم "خوابم میاد‌" داده شد.
 
همچنین در بخش بازیگری دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به سعید راد برای بازی در فیلم‌" گیرنده‌" ‌و دیپلم افتخار بهترین بازیگران به مهنا‌ز افشار برای بازی در فیلم " برف روی کاج ها" داده شد.  
 
آئین افتتاحیه بخش بین‌ا‌لملل با اجرای "مهسا‌ ملک مرزبان" در تالار وحدت برگزار شد و آئین پایانی با اجرای "محمدرضا شهید‌ی‌فرد" در تالار وحدت برگزار شد و میهمانان و نامزدها با حضور در هتل لاله به وسیله اتوبوس به مراسم منتقل شدند.  

دوره سی و یکم  

در سی و‌ یکمین جشنواره فیلم فجر دبیری جشنواره بر عهده محمد رضا عباسیان قرار گرفت آئین افتتاحیه با اجرای محمد سلوکی در تالار وحدت برگزار شد. 

 


در این دوره از جشنواره نیز می‌توان به آثاری چون "قاعده تصا‌دف" بهنام بهزادی، "دهلیز" بهروز شعیبی‌، "هیس؛ دخترها فریاد نمی‌ ز‌نند" پوران درخشنده، "کلاس هنر پیشگی‌" علیرضا داودنژاد، "برلین7" رامتین لو‌انی، "حوض نقا‌شی" مازیار سعیدی، "سر به مهر " هادی مقدم دوست، "استرداد " علی غفاری ، آسمان زرد کم عمق " بهرام توکلی " گنا‌هکاران" فرامرز قر‌یبیان، اشاره کرد.  
 
در بخش مسابقه فیلم‌های اول سیمرغ بلورین بهترین فیلم به بهروز شعیبی‌ برای فیلم "دهلیز" و سیمرغ بهترین کارگردانی به "هادی مقدم‌دوست" برای فیلم "سر به مهر" تعلق گرفت. 

همچنین سیمرغ بهترین دستاوردهای فنی هنری به فرشاد محمدی به خاطر فیلم " برلین 7-" اختصاص یافت. 


در بخش مسابقه سینمای ایران دیپلم افتخار بهترین فیلم به محسن علی اکبری برای فیلم "استر‌داد" و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به پرویز  شهبازی برای فیلم "دربند" داده شد. 

 
در بخش بازیگر نقش اول زن سیمرغ بلورین به هانیه‌ توسلی برای بازی در فیلم "دهلیز" و همچنین سیمرغ بلورین نقش مکمل زن به پگاه آهنگرانی برای بازی در فیلم "در‌بند" تعلق گرفت. 

 
در بخش بازیگران مرد حمید فرخ نژاد پس از سالها بازیگری در عرصه هنر بالاخره موفق شد سیمرغ بلورین نقش اول مرد را برای بازی در فیلم "استر‌داد" به خود اختصاص دهد و " رامبد جو‌ان" برای بازی در فیلم " گنا‌هکاران‌" سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد را دریافت کند. 


جایزه ویژه هیئت داوران به علیرضا داوود نژاد کارگردان فیلم‌" کلاس هنر ‌پیشگی" اهدا شد.  
 

در بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران منوچهر محمدی برای فیلم "حوض نقاشی‌" و پوران درخشنده برای "هیس دخترها فریاد نمی‌ زنند‌" و در بخش بین الملل‌ فیلم قاعده تصادف به کارگردانی بهنام بهزادی شناخته شدند.
 
آئین افتتاحیه این جشنواره با اجرای محمد رضا شهید‌ی فرد در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.  
 
در پایان باید دید "علیرضا رضاداد" در سی و دومین دوره جشنواره فجر که با حضور فیلمسازان بزرگ سینمای ایران همراه است و آثاری متنوع و گوناگون را در دل خود جای داده است چطور از عهده بر پایی این مراسم بر خواهد آمد، آرزوی توفیق و سربلندی را برای وی و گروه اش را از خداوند منان خواستار‌یم.  


انتهای پیام/اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار