یک روانشناس گفت: نوازش غذای ذهن و روان ماست و اگر به ما نرسد گرسنه و بی‌تاب آن خواهیم بود.

معصومه حاتمی در گفتگو با خبرنگاراجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: اگر انسان‌ها نوازش نشوند مغزشان متلاشی می‌شود و این ناشی از اهمیت نوازش برای ذهن و روان است.

وی در ادامه بیان کرد: نوازش‌ها ممکن است مثبت یا منفی باشند لبخند زدن و جملات مهرآمیز نمونه‌هایی از نوازش مثبت و اخم کردن و انتقاد و کنایه زدن مواردی از نوازش‌های منفی هستند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت نوازش در رشد شخصیت انسان‌ها تصریح کرد: نیاز به نوازش یا دیده شدن به اندازه‌ای قوی است که انسان همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا دیگران او را ببینند و تاکید کنند،‌‌ دوست بدارند و تحسین کنند و اگر این اتفاق نیفتد فرد به نوازش‌های منفی روی می‌آورد.

به عبارت دیگر ما حاضر هستیم با انتقاد روبرو شویم و زیر سوال بریم تا به خودمان ثابت کنیم که دیگران ما را می‌بینند و ما اهمیت داریم.

وی با بیان اینکه نوازش یا تاکید ممکن است منفی یا مثبت باشد ادامه داد: کلمات مهرآمیز نمونه از نوازش‌های کلامی و لبخند زدن نمونه‌ای از نوازش غیرکلامی است.

وی در پایان یادآور شد: ارتباط نوعی داد و ستد است و در روابط سلام تبادل نوازش‌های مثبت وجود دارد و برای تقویت روابط می‌توان از آن بهره گرفت نوازش می‌تواند ابزاری برای پایان بخشیدن به کار ناتمام باشد برای مثال اگر دیگران را آزرده‌ایم و با آنها بدرفتاری کرده‌ایم یا درباره‌ آنها داوری کرده‌ایم با نوازش می‌توانیم راه را برای دلجویی از آنها هموار کنیم و به آن‌ها یاری کنیم تا ما را ببخشند.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: ذهن ، نوازش ، روان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار