در چند سال گذشته یکی از مهم‌ترین معضلات و هزینه‌های تحمیلی بر حوزه سلامت اعمال سیاست‌های غلطی بود که درمان را بر بهداشت مقدم می‌شمرد.

شهلا میرگلوبیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه سلامت تقدم اولویت درمان بر بهداشت بود، مشکلی که هزینه‌های بسیار زیادی را بر این حوزه و بر دوش بیماران تحمیل کرد. 

وی گفت: علیرغم تلاش‌هایی که به منظور بهبود وضعیت بهداشتی کشور صورت گرفته است اما این تلاش‌ها اغلب با سمت و سوی درمان گرایی بوده است نه آموزش بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها، در صورتیکه حتی در کشورهای توسعه یافته هم همه سیاست‌های درمانی بر تقدم اصول بهداشتی استوار است چراکه این بستر از هدر رفت منابع مالی به شدت جلوگیری می‌کند اما در کشور ما به نظر می‌رسد همه چیز به صورت معکوس انجام می‌شود. 

وی افزود: از طریق پیشگیری از بیماری‌ها و آموزش اصول بهداشتی می‌توان بسیاری از درمان‌ها و جراحی‌ها را جلوگیری کرد و حتی پولی که در حال حاضر از جیب مردم برای درمان صرف می‌شود را حفظ نمود. 

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسئولین وزارت بهداشت باید با مدیریت صحیح و برنامه ریزی کار‌شناسی سعی در اولویت بخشی مسائل بهداشتی بر درمانی داشته باشند چراکه در حال حاضر بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر نیز با آموزش قابل پیشگیری هستند. 


انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.