هدف کلی در کشاورزی پایدار سلامت دائمی زمین و مردم می باشد . کشاورزی پایدار از مجموعه اصول فکری یا مجموعه محدود عملیات فراتر است . قابلیت پایداری در کشاورزی را می توان مشاهده و مورد سنجش قرار داد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران کشاورزی به صورت پایدار کشاورزی است که در عین حفظ سود اقتصادی دارای فواید اجتماعی برای خانواده کشاورز بوده و حفاظت محیط زیست را سبب می شود .

هدف کلی در کشاورزی پایدار سلامت دائمی زمین و مردم می باشد . به جای برنامه ریزی کوتاه مدت برای رفع مشکلات بایستی راه حل های بلند مدت را جستجو نمود . کشاورزی پایدار از مجموعه اصول فکری یا مجموعه محدود عملیات فراتر است. قابلیت پایداری در کشاورزی را می توان مشاهده و مورد سنجش قرار داد .

کشاورزی پایدار را می توان به صورت یک اکوسیستم با اثرات متقابل پیچیده میان خاک، آب، گیاه، حیوانات، اقلیم و مردم در نظر گرفت. هدف کشاورزی پایدار تلفیق همه این عوامل در یک سیستم تولید می باشد که نتیجه مطلوب اقتصادی، زیست محیطی برای افراد جامعه بدست آید .

**تفاوت کشاورزی صنعتی و پایدار

 مزارع کشاورزی پایدار با پیروی از سیستم های طبیعی از نظر زیست محیطی دور نمای مزرعه را حد الامکان نزدیک و شبیه به پیچیدگی های اکوسیستم طبیعی می کند . در اکوسیستم طبیعی ضایعات یک فرایند یا سیستم، نهاده سیستم یا فرایند دیگر می باشد.

در مقابل ، کشاورزی صنعتی شبیه به یک کارخانه عمل می کند و نهاده های مورد مصرف به یک محصول نهایی تبدیل شده و ضایعات آن از سیستم خارج می شود. ضایعات کشاورزی صنعتی منبع آلودگی غیر متمرکز شامل ذرات معلق خاک در هوا، آلودگی رودها به نیترات و فسفات، آلودگی آب های زیر زمینی به نیترات و آفتکش ها می باشد .

**کشاورزی پایدار راهی برای حفظ منابع کشاورزی

کشاورزی پایدار مزرعه را یک سیستم طبیعی فرض می کند نه یک کارخانه. کشاورزی تک محصولی و صنعتی نسبت به فاجعه طبیعی و تغییرات بازار آسیب پذیرتر هستند . وقتی یک نوع محصول به طور مستمر کشت و کار گردد ، مواجه شدن با یک خطر بزرگ سبب نابودی زمین کشاورزی می شود . در کشاورزی پایدار با متنوع سازی گیاهان و تلفیق گیاه و دام ضمن کاهش خطرات مربوط به کشت تک محصولی، سود آوری آن نیز افزایش می یابد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار