انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی، برگزاری کنفرانس ننگین برلین، درگذشت نخست وزیر سابق انگلیس و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 19 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 8 جمادی الثانی 1435 هجری و 8 آوریل 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی (1367 ش)
علی‌رغم تهدیدات و حملات موشکی و هوایی و جنگ روانی در طی جنگ، ملت ایران در کم‌نظیرترین انتخابات جهان، به پای صندوق‌های اخذ رأی رفت و مجلس سوم را شکل داد.

استقبال کم نظیر مردم ایران از انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی در سخت‌ترین شرایط جنگ شهرها، بار دیگر دشمنان جهانی اسلام را از شکست انقلاب اسلامی مأیوس کرد. مردم در این دوره با حضور هفده میلیونی خود در حوزه‌های رأی‌گیری، نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کردند و مجلس سوم در هفتم خرداد آن سال با به حد نصاب رسیدن نمایندگان، آغاز به کار کرد.

شهادت عالم مجاهد آیت اللَّه "سیدمحمد باقر صدر" و خواهرش "بِنتُ الهُدی" (1359 ش)
آیت‌اللَّه سیدمحمدباقر صدر در سال 1313 ش در کاظمین به دنیا آمد. وی پس از فراگرفتن مقدمات و اصول نزد استادان آن زمان و برادرش، راهی نجف اشرف شد و قبل از 20 سالگی به مرحله اجتهاد نائل آمد. این عالم جوان در سن 22 سالگی نخستین اثر علمی - تحقیقی خود را به نام "غایةُ الفکرِ فی علمِ الاصولِ الفقه" را به جهان علم ارایه نمود و کتاب‌های فَلسفَتنا و اقتصادُنا که پس از آن به رشته تحریر درآمدند سمبل قدرت نمایی ایدئولوژی اسلامی در برابر اندیشه‌های وارداتی غرب بودند. آیت‌اللَّه صدر مسأله رهبری فکری را از مسأله رهبری سیاسی جدا نمی‌دانست و همگام با فعالیت‌های فکری، به فعالیت‌های سیاسی و رهبری سیاسی جامعه نیز همت می‌گماشت. از این‌رو، وجودش خطری برای بعثیان به شمار می‌آمد و همین امر باعث رنجش حاکمان بعثی عراق گردید. آیت‌اللَّه صدر نقش ارزنده‌ای در حمایت از انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) داشت و این امر برای رژیم خونخوار عراق ناخوشایند بود. سرانجام حزب بعث عراق پس از دستگیری ایشان و نیز خواهر ارجمندش، سیده بنت الهُدی صدر، آنان را به طرزی فجیع به شهادت رساندند. شهادت این مرد بزرگ و خواهر مکرمه‌اش پس از شکنجه‌های فراوان در زندان‌های رژیم بعثی عراق در روز 19 فروردین 1359 شمسی مصادف با 24 جمادی‌الاولی سال 1400 قمری در 47 سالگی واقع شد. بدن خونین و شکنجه دیده این شهیدان به طور مخفیانه تحویل یکی از افراد خانواده صدر گردید و اجساد مطهرشان بدون حضور دیگران به خاک سپرده شد.

برگزاری کنفرانس ننگین برلین (1379 ش)
اجلاس "ایران پس از انتخابات پارلمانی، قوه اصلاح در جمهوری اسلامی ایران" در روز نوزدهم فروردین 1379 ش، در محل خانه فرهنگ‌های جهان با همکاری این خانه و بنیاد هاینریس بل در شهر برلین آلمان برگزار شد. در این نشست تعدادی از عناصر داخلی شامل نمایندگان گروه‌های ملی مذهبی و مشخصاً گروهک نهضت آزادی، خیزش زن سالارانه با گرایش فمینیستی، نویسندگان و خبرنگاران روزنامه‌های زنجیره‌ای و ... شرکت داشتند. این اجلاس، همچنین به علت حضور گروه‌های چپ افراطی مخالف با برگزاری این نشست‌ها، بسیار متشنّج بود به گونه‌ای که سخنرانی مهمانان این همایش، با شعارهایی علیه جمهوری اسلامی ایران و مجموعه‌ای از شعارهای کمونیستی قطع می‌شد. پخش تلویزیونی بخش‌هایی از این کنفرانس که در آن، سخنانِ سخنرانان ایرانی و صحنه‌های مغایر با شئون اسلامی و انسانی را به نمایش می‌گذاشت، همگان را در جریان آنچه که رخ داده بود، قرار داد. هر چند این نشست در روزهای بعد، با منعِ ورود گروه‌های افراطی چپ با آرامش برگزار شد، اما حضور افرادی از جمهوری اسلامی و بیان اتهامات کذب و افشای این خبر، خشم ملت مسلمان ایران را برانگیخت و در راهپیمایی‌های متعددی که در کشور برگزار شد، اجلاس برلین به شدت محکوم گردید.

شش کارشناس روسی ذوب آهن در یک حادثه رانندگی در راه کرمان کشته شدند(1351ش)

نخستین سفیر کبیر آلمان شرقی وارد تهران شد(1352ش)

صدها هزار نفر از مردم اصفهان در عزای قتل آیت الله شمس آبادی شرکت کردند(1355ش)

تولد "ابوالقاسم شاطبی" ادیب، فقیه و قاری معروف(538 ق)
ابوالقاسم قاسم بن فیرة بن ابی‌القاسم شاطبی شافعی، معروف به امام القُرّاء(پیشوای قاریان) و از اساتید ادب و علوم قرآنی در قرن ششم هجری بود. او علاوه بر اصول قرائت و تجوید، در تفسیر، حدیث، نحو، لغت و علوم عربی یگانه‌ی روزگار و استاد زمانِ خود به شمار می‌رفت. شاطبی علی‌رغم این که از نعمت بینایی محروم بود ولی از کثرت ذکاوت و زیرکی، تمامی حرکات، سخنان و افعال و رفتار خود را طوری می‌نمود که حاضرین مجلس، اصلاً متوجه‌ی نابینایی او نمی‌شدند. شاطبی علاوه بر مراتب علمی، بسیار زاهد، صالح، متقی و دارای اخلاق پسندیده بود. بدون ضرورت حرف نمی‌زد، از مرض‌های بسیار سخت، اصلاً شکایت نمی‌کرد، بدون وضو قرآن نمی‌خواند و در مجلس قرائت، با کمال وقار و متانت می‌نشست. از آثار مهم او علاوه بر حِرزُالامانی، دو قصیده‌ی لامیّه و رائیّه در علم قرائت است که شهرت دارد و در قرون بعد، شرح‌هایی بر آن‌ها نوشته شده است. ابوالقاسم شاطبی در 28 جمادی الثانی سال 590 ق در 52 سالگی درگذشت و در قاهره مدفون گردید.

درگذشت "ابن‌یمین فریومدی" شاعر معروف خراسانی(769 ق)
امیر محمود بن امیر یمین الدین طغرایی فریومدی خراسانی معروف به ابن یمین، ادیبی فاضل، شاعری قانع و زاهدی عارف بود که در سال 685 ق در فریومد در خراسان به دنیا آمد. او همراه با قیام سربداران بر ظلم و جور زمانه شورید و در این اثنا، دیوان شعرش گم شد. ابن یمین شاعری قصیده سرا و مداح بود ولی هنر وی بیشتر در سرودن قطعات اجتماعی و اخلاقیِ سودمندِ وی است که شهرت بسیار دارد، چنان‌که باید او را بعد از انوری، بزرگ‌ترین شاعر قطعه‌سرایِ پارسی دانست. اشعار وی مشتمل بر اخلاق و نصایح، عزت نفس، دوری و مذمت چاپلوسی و مدح ناکسان بوده است. ابن‌یمین به هنگام مرگ 84 سال داشت.

تولد شیخ "محمدتقی بهلول" از دانشمندان معاصر(1328 ق)
شیخ محمدتقی بهلول، خطیب و واعظ شهیر اهل خراسان، در گناباد به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی نزد پدر دانشمندش، به سبزوار رفت و به ادامه‌ی تحصیل پرداخت. همزمان به وعظ و خطابه روی آورد و در اندک زمانی در این فن به مهارت دست یافت. پس از واقعه‌ی کشف حجاب توسط رضاخان، در اجتماع عظیم مردم مشهد در مسجدگوهرشاد علیه رژیم پهلوی سخنان تندی بیان کرد که به عکس العمل رژیم و کشتار تعداد زیادی از زائران حرم رضوی انجامید.

از آن پس از مشهد متواری گردید و راهی افغانستان شد. از آن جا که سیاست افغانستانِ آن روز، در راستای سیاست ایران بود، حکام افغان برای این که روابط دو طرف به تیرگی نگراید، بهلول را زندانی کرده و بیش از 30 سال در زندان نگاه می‌دارند. بهلول پس از آزادی، به ایران، مصر، عراق و دیگر کشورهای عربی رفته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

ارتحال عالم جلیل القدر "شرف الدین عاملی" (1377ق)
سیدعبدالحسین شرف الدین عاملی در سال 1290 ق در کاظمین دیده به جهان گشود. سال‌های ابتدایی حیات خویش را در کنار پدر به فراگیری ادبیات عرب، صرف، نحو، لغت، معانی و... گذراند. آیات عظام شیخ الشریعه‌ی اصفهانی، آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی از جمله اساتید ایشان بودند و مورد تایید آن‌ها قرار گرفت. شرف الدین در سال 1322 ق راهی جبل عامل لبنان گردید و به ارشاد مردم و تدریس همت گماشت. وی در سال 1330 ق علما و رهبران جبل عامل را به قیام علیه فرانسویان فراخواند و فتوای جهاد صادر کرد. این مبارزه، مشکلات فراوانی برای او به وجودآورد که ایشان در راه آرمان خویش، تحمل نمود. سرانجام روح قدسی سیدعبدالحسین شرف‌الدین در در 88 سالگی از حجاب تن رهایی یافت و به ملکوت اعلی پرواز کرد. بدن پاک ایشان با تجلیل فراوان در کنار استادش، سیدمحمدکاظم یزدی، در صحن مطهر امیرالمؤمنین(ع) دفن گردید. مهم‌ترین کتاب شرف‌الدین "المُراجعات" در کلام و عقاید نام دارد.

افتتاح دوره جدید بازی‌های المپیک در آتن پایتخت یونان (1896م)
بازی‌های جهانی المپیک از سال‌ها پیش از میلاد مسیح(ع) در یونان باستان انجام می‌شد و جوانان را به رقابت‌های ورزشی و آماده سازی جسمانی فرا می‌خوانْد. بازی‌های المپیک که در ابتدا به صورتی محدود، با نام المپیا خوانده می‌شد، پس از گذشت مدتی رونقی فراوان یافت. با این حال برخی مخالفان برای تعطیلی آن کوشیدند تا اینکه در سال 393م از این بازی‌ها، جز نامی باقی نماند. در پایان قرن نوزدهم، پیِر دو کوبرتنِ فرانسوی کوشش فراوانی به عمل آورد تا این بازی‌ها را احیا کند. در نهایت به دنبال سال‌ها تلاش او و دوستانش که شیفته صلح و صفا بودند، بازی‌های المپیک دوباره جلوه کرد و در سراسر جهان درخشید. سال 1896م برای المپیا نقطه بازگشتی بود. در این سال، این مسابقات در موطن اصلی خود در یونان انجام شد و طی دوره‌های بعد، رونقی فراوان یافت. دوره‌های المپیا که امروزه به بازی‌های المپیک تبدیل شده است، هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و به جز سال‌های جنگ جهانی اول و دوم، به طور مرتب انجام شده است. بیست و پنجمین دوره بازی‌های المپیک در سال 2004م در آتن برگزار شد، ضمن اینکه قرار است دوره بعدی آن در سال 2008م در چین برپا شود.

زادروز هوسرل ، پایه‌گذار پدیدارشناسی (1895م)
ادموند هوسرل در سال ۱۸۵۹ میلادی در اتریش به‌دنیا آمد. هوسرل سعی داشت مانند راسل برای فلسفه یک مبنای ریاضی پیدا کند. برای این منظور، وی از منطق فرانتس برانتانو کمک گرفت. هوسرل از فیلسوفان مهم و بنیان‌گذار «پدیدارشناسی» به‌شمار می‌رود. هوسرل، پدیدارشناسی را ورای ایده‌آلیسم و واقع‌گرایی معرفی می‌کند و برای اثبات عدم کفایت علم در کشف باطن اشیا، شیوه‌ی لاادریون را پیش می‌گیرد. او شیفته‌ی افلاطون، اشراق‌گرایی، جوهرگرایی و روح‌گرایی است. در ۱۸۹۱م نخستین کتاب خود به‌نام فلسفه حساب: پژوهش‌های روان‌شناختی و منطقی را که به برنتانو تقدیم کرده بود، به چاپ رساند. طی سال‌های ۱۸۹۰م تا ۱۹۰۰م با گوتلوب فرگه آشنا شد که انتقادات او از دیدگاه‌های هوسرل در فلسفه حساب در تغییر توجه هوسرل، منجر به چاپ پژوهش‌های منطقی در سال ۱۹۰۰م تا ۱۹۰۱م گردید. با این‌که هوسرل مسیحی شده بود، معذلک از گزند دشمنی هیتلر در امان نماند. ادموند هوسرل به سال ۱۹۳۸م درگذشت.

درگذشت مارگارت هیلدا تاچر ، نخست وزیر سابق انگلیس(2013م)
مارگارت هیلدا تاچر، (۱۳ اکتبر ۱۹۲۵ – ۸ آوریل ۲۰۱۳) رهبر سابق حزب محافظه‌کار بریتانیا بود. وی در سال ۱۹۷۵ به رهبری این حزب برگزیده و در سال ۱۹۷۹ به نخست وزیری بریتانیای کبیر رسید و تا سال ۱۹۹۰ در هر دو سمت باقی ماند. تاچر تنها زنی در بریتانیا است که تاکنون دارای این دو پست به صورت همزمان بوده است. حمایت او از بازار آزاد، کاهش خدمات دولتی و واگذاری سازمان‌های دولتی به بخش خصوصی، برخی از سیاست‌های مشهور او بود که به "تاچریسم" معروف است.

اولین موضع‌گیری تاچر در برابر انقلاب اسلامی ایران اعلام موافقت کشورش با پیشنهاد بعضی مقامات امریکایی مبنی بر لزوم حمله نظامی به ایران در پاسخ به تصرف سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران بود. تاچر در سال‌های پایانی عمرش از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و به همین دلیل در مجامع عمومی کمتر ظاهر میشد. وی که در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ تحت عمل جراحی برای خارج کردن یک غده از مثانه اش قرار گرفت، در صبح روز دوشنبه ۸ آوریل ۲۰۱۳ بر اثر سکته مغزی در لندن درگذشت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار