به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، صنعت جوان امریکا در سال های ابتدایی قرن بیستم به سرعت در حال رشد و شکوفایی بود.
صنایع و شرکتها مانند قارچ در این سرزمین جدید ظاهر می شدند و این درحالی بود که اکثر کشورهای صاحب صنعت در اروپا به شدت درگیر جنگ جهانی اول و بعد از آن بازسازی بودند.
جا برای صنعت امریکا که در طول این جنگ کمترین صدمه را دید، باز شد و همزمان با دیگر صنایع، شرکت های خودروسازی قدرتمندی پا به عرصه رقابت گذاشتند که از جمله آنها شرکت های بزرگی مانند «فورد»، «جنرال موتورز» و «کرایسلر» بودند.
«هنری فورد» اولین مدل اتومبیل خود را در گاراژ منزلش در سال ۱۸۹۶، زمانی ساخت که به عنوان مهندس در کارخانه «توماس ادیسون» مشغول به کار بود (با همکاری «چارلز بی کینگ»). او نام این مدل را چهارچرخه گذاشت.
او در سال ۱۹۰۳ شرکت «فورد موتور» را به کمک «جان» و «هریس دوج» تاسیس کرد (پس از ورشکستگی شرکت قبلی اش به نام شرکت اتومبیل «دیترویت»).
اولین اتومبیل «فورد» که مدل A نام گرفت، موتوری دو سیلندر داشت که هشت اسب بخار قدرت داشت. سال بعد «فورد» مدل B را به بازار عرضه کرد و بعد از آن در سال ۱۹۰۶ مدل K را. مدل K، ۶۰ مایل در ساعت (تقریباً ۹۵ کیلومتر در ساعت) سرعت داشت و دارای یک موتور شش سیلندر با ۴۰ اسب بخار قدرت بود.
سپس در سال ۱۹۰۹ مدل T را عرضه کرد، چهار سیلندری با ۲۰ اسب بخار قدرت.
مدل T به سرعت محبوبیت پیدا کرد و تولید آن از ۱۸هزار دستگاه در سال ۱۹۰۹ به ۶۹۷۶۲ در سال ۱۹۱۱ و سپس به ۱۷۰۲۱۱ رسید. همه چیز برای تولید انبوه اتومبیل آماده می شد.
در سال ۱۹۱۴ همزمان با شروع جنگ جهانی اول، «فورد» اولین خط تولید اتومبیل در جهان را ایجاد کرد و تولید به ۴۷۲ هزار اتومبیل در سال افزایش یافت. در حقیقت خط تولید کارخانه «فورد» در هر ۹۳ دقیقه یک اتومبیل مدل T تولید می کرد.
رکوردزنی این مدل همچنان ادامه داشت. در سال ۱۹۲۰ هنگامی که اروپاییان درگیر رکود اقتصادی و مشکلات ناشی از جنگ جهانی بودند، حجم تولیدات مدل T یک میلیون در سال شده بود.
بعد در سال ۱۹۲۴ نیمی از اتومبیل های موجود جهان توسط کارخانه «فورد» تولید شده بود، مدل T در طول ۱۸ سال به رکورد جالب ۱۵۰۰۷۰۰۳ (۱۵ میلیون) دستگاه دست یافت. در سال ۱۹۲۷ آخرین اتومبیل از مدل T تولید شد.
بد نیست بدانید این رکورد، سال های سال دست نیافتنی به نظر می رسید تا اینکه در سال ۱۹۷۶ توسط مدل بیتل شرکت فولکس واگن (تنها با اختلاف ۳۱ دستگاه) شکسته شد.
در طول این ۱۸ سال حاکمیت مطلق «فورد» در بازار اتومبیل شرکت های کوچک زیادی مجبور به ادغام با یکدیگر شدند تا از رقابت عقب نمانند. یکی از این شرکت های ادغام شده، «جنرال موتورز» بود.
«ویلیام سی دورانت» شرکت «بیوک موتور» را در سال ۱۹۰۴ خریداری کرد. او شرکت «جنرال موتورز» را که از ادغام شرکت های «بیوک»، «کادیلاک»، «اولدزمبیل» و «اوکلند» (پونتیاک) به وجود آمده بود، در سال ۱۹۰۸ تاسیس کرد.
این ادغام باعث تولد دومین شرکت تولیدکننده خودرو در دنیا شد.
با نگاهی به برخی شرکت هایی که «جنرال موتورز» خریداری کرده است، می توان به بزرگی این شرکت پی برد: شرکت هایی از قبیل «اپل» (از ۱۹۴۸)، «دوو» (از ۱۹۷۶)، «ساب» (از ۱۹۸۹)، «شورولت» (از ۱۹۱۰)، «سوزوکی» (از ۱۹۸۱) و «ایسوزو» (از ۱۹۷۳(حکومت مطلق «فورد» تقریباً پس از پایان جنگ جهانی اول تمام شد و شرکت های دیگر امریکایی نیز توانستند در بازار اتومبیل سهمی داشته باشند.
یکی از این شرکت ها، شرکت برادران «دوج» بود. آنها رقیبی برای مدل T تولید کردند. اتومبیل آنها دارای موتوری چهار سیلندر بود.
شرکت برادران دوج در سال ۱۹۲۴ حدود هزار دستگاه تولید می کرد (با تعداد تولید «فورد» مدلT مقایسه کنید)
«والتر پی کرایسلر» شرکت خود را در سال ۱۹۲۵ تاسیس کرد و پس از سه سال شرکت برادران «دوج» را خریداری کرد.
در سال ۱۹۲۸ شرکت بزرگ «کرایسلر» فروش اتومبیل های «دوج»، «دسوتو»، «لیموث» و «کرایسلر» را آغاز کرد و به این ترتیب یکی از بزرگ ترین کنسرسیوم های خودروسازی جهان به بازار رقابت وارد شد.
از این به بعد صنعت خودرو به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین صنایع شناخته شد و به سرعت رشد و ترقی کرد.
مدل های جذاب توسط طراحان عرضه شد، سرعت اتومبیل ها بسیار زیاد شد و ضریب ایمنی آنها نیز بالارفت. همزمان با رشد موتورهای بنزینی در صنعت خودرو، موتور دیگری نیز مورد توجه قرار گرفت که بعدها تحول بزرگی در صنعت خودرو ایجاد کرد: موتور دیزل.
انتهاي پيام/