این گزارش به موضوع چگونگی شکل‌گیری هویت اجتماعی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،‌هویت اجتماعی یکی از مهمترین گزینه‌های تشکیل دهنده شخصیت و بینش یک فرد و عامل تقویت بنیان‌های اجتماعی است. به یقین می‌توان خانواده را یکی از اصلی‌ترین و مهمترین عنصر تشکیل دهنده هویت فردی و اجتماعی دانست.

در خانواده است که ما ارزش‌های غالب و فرهنگ‌های از پیش تعیین شده جامعه خود را فرا می‌گیریم و آن‌ها را درونی می‌کنیم و شخصیت خود را مبنای آن می‌سازیم،‌ هرگونه اختلال در انتقال هویت از خانواده به فرد موجب شکل‌گیری بحران‌های درونی و شخصیتی و متعاقباً اجتماعی خواهد شد.

از دیگر عوامل مهم در شکل‌گیری هویت اجتماعی مدرسه و سازمان‌های آموزشی است که مسئولیت انتقال هویت و فرهنگ جامعه را برعهده دارند و عدم توانایی این مراکز آموزشی موجب توقف یا رشد ناقص شخصیت و هویت فردی و اجتماعی افراد خواهد شد.

از دیگر گزینه‌ها می‌توان به وجود گروه‌های همسالان، گروه مرجع و رسانه‌های فرهنگی اشاره کرد. گروه همسالان همان دوستان نزدیک و صمیمی افراد هستند که تاثیر چشم‌گیری در انتخاب هدف و نحوه شکل‌گیری افراد دارند.

همچنین درباره گروه مرجع نیز باید بیان داشت که این گروه شامل الگوها و افراد مهم جامعه هستند که کودک یا جوان سعی دارد خود را به آن شبیه کند.

همه عوامل بالا دست به دست هم می‌دهند تا شخصیت و هویت فردی و سپس هویت اجتماعی یک جامعه را تشکیل دهند. هرچه خانواده‌ و سازمان‌های متولی فرهنگ قوی‌تر و پررنگ‌تر حضور داشته باشند مسلماً هویت اجتماعی و فردی افراد نیز کامل‌تر و منسجم‌تر شکل می‌گیرد.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: هویت ، شخصیت ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار