یک کارشناس امور اجتماعی گفت: اگر کودک آزاد نباشد که در مقابل مسائل زندگی خودش تصمیم‌گیری کند، باعث کاهش خلاقیت او در آینده خواهیم شد.

فروغ جعفری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در علم روان‌شناسی کودک، خلاقیت به معنی منحصر به فرد بودن و خود عمل کردن است و اینکه کودک با مشکلات زندگی خود مواجه شود و بتواند برای رفع مسائلش به صورت خلاقانه راه‌حلی نو پدید‌آورد و البته ذکر این مطلب مهم است که خلاقیت انجام کارهای نامتعارف و بزرگ نیست.
 
این کارشناس امور اجتماعی بیان کرد: کودکان در آینده خلاق می‌شوند که ازقدرت و توانایی ویژه خود در هر زمینه‌ای کمک بگیرند و از دید و نوع نگاه شخصی خود نه پدر و مادر برای مسائل مختلف خود راه‌حل داشته، می‌توانند درآینده رفتاری ابتکارآمیز و سازنده داشته باشند و نکته قابل تامل این است که خلاقیت انعطاف‌پذیری است.
 
وی ادامه داد: والدین زمانی روحیه خلاقیت را در کودکانشان تضعیف می‌کنند که از آنها بخواهند که آن گونه که دیگر کودکان فکر و عمل می‌کنند باید رفتار کنند این بدین معنی است که چهارچوبی را ما برای کودکان تعریف کرده و آنها اجازه خارج شدن ازا ین چهارچوب را ندارند و این یعنی خشک شدن استعداد و خلاقیت کودکان است.
 
فروغ جعفری تصریح کرد: کودکان از والدین می‌آموزند که همواره راه امن و بی‌خطر را در پیش گرفته و از ریسک کردن بپرهیزند و مانند یک فرد خوب، با دیگران همرنگ گشته و طوطی وار رفتار کند دانشمندان معتقدند چنین کودکانی به علت استفاده نکردن از قدرت ذاتی خود، موفق و خلاق نخواهند شد.
 
جعفری در پایان خاطرنشان کرد: رشد خلاقیت کودکان از پنج سالگی به بعد است که باید روش‌های گوناگونی را برای پرورش فکری آنان در نظر گرفت و بسیاری از خانواده‌ها فکرمی‌کنند برای خلاق کردن سرمایه‌گذاری زیادی باید انجام دهند و در این بین از این کار صرف نظر می‌کنند اما بهتر است که والدین بگذارند کودکان با رعایت ایمنی با وسایلی که در محیط خانه است و کنجکاوی آنها را تحریک کرده سروکله بزند که این کار نیازی به سرمایه‌گذاری اقتصادی نبوده و کودکان را خلاق خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: خلاق ، کودک ، نقش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار