دمای هوا یکی از عوامل بسیار مؤثّر در کشت گندم است آستانه حرارتی رشد گیاه صفرتا ده درجه سلسیوس بوده و موعد کاشت باید طوری تعیین گردد که پس از کاشت، دمای هوادر محدوده ذکر شده قرار داشته باشد.

به گزارش خبرنگار افتصادی باشگاه خبرنگاران از سازمان هواشناسی کشور،در این بولتن ماهانه بررسی تأثیر عوامل جوی بر روی محصول گندم جهت ایجاد دید کلّی درباره روند رشد و نمو محصول و تأثیر آب و هوا بر آن، بولتن ماهانه فعلی تهیّه گردیده‌است.

در متن زیر سعی شده ‌است تأثیر پارامتر‌های مختلف اندازه‌گیری شده و تغییرات آنها در طول فصل رشد تشریح گردد. در این راستا بیشتر ترجیح داده‌شده که ازجداول استفاده‌گردد.

لازم بذکر است محدوده زمانی تهیهجداول ذیل از 01 مهر 92 تا 30 دی 92 است.

1- دمای هوا :

دمای هوا یکی از عوامل بسیار مؤثّر در کشت گندم است آستانه حرارتی رشد گیاه صفرتا ده درجه سلسیوس بوده و موعد کاشت باید طوری تعیین گردد که پس از کاشت، دمای هوادر محدوده ذکر شده قرار داشته باشد.

لازم بذکر است، که گیاه در اوایل فصل رشد بیشتر از دمای سطح و عمق خاک 10-5 سانتی‌متری خاک و در مراحل بعدی ( بعد از ساقه‌دادن ) از دمای هوا تأثیر می‌پذیرد. در جدول ذیل خلاصه‌ای از تغییرات دمای ماهانه هوا در طول ماه مهر ،آبان، آذر و دی بیان گردیده‌است.

ماه‌ها

ماکزیمم مطلق

روز وقوع

مینیمم مطلق

روز وقوع

میانگین ماهانه

میانگین دراز مدت

مهر

4/29

11

6/3-

30

9/12

1/13

آبان

4/19

16

6/2-

26

6/6

9/7

آذر

0/19

6

6/18-

30

9/0

1/2

دی

8/6

30

6/20-

1

7/4-

1/1-

بررسی وضعیت دمای در طی این سه ماه نشانگر قرارگرفتن میانگین دمای هوا در طول ماه های مهر وآبان در دامنه مناسب رشد و نمو گندم می باشد. ضمناً در زمان جوانه زنی گیاه که یکی از مراحل حساس‏گیاه نسبت به شرایط اقلیمی می باشد به غیر از روز سی ام درمهر ماه وروز 26در آبان ماه در سایر موارد شرایط دمای نسبتا مناسب بوده است،بنابراین می توان نتیجه گرفت که جوانه زنی مناسب تا اواخر آبان ماه با توجه به روند موجود منطقی بوده است،اما با توجه به شرایط دمایی در طول آذر ماه مشاهده می شود که گیاه بعد از رشد مناسب بعد از ماه آبان ورسیدن به مرحله سه برگی به دلیل کاهش دما تغییرات چندانی در مراحل رشد خود نداشته است و این روند در طول دی ماه نیز حاکم بوده است . همچنین مقایسه واحدهای حرارتی تجمعی در آستانه های مختلف سال جاری با طولانی مدت مشابه ، نشانگر کاهش نسبی دمای امسال(البته مقایسه آمار زیر بیانگر افزایش دما های بالاتر از 15 درجه نسبت به دراز مدت می باشد) نسبت به متوسط سال‌های قبل است که تأثیر چندانی در رشد محصول نسبت به سال‌های قبل نداشته‌است.

مجموع واحد های حرارتی (درجه روز)

سال زراعی

سال زراعی بلندمدت

بالاتر از صفر درجه

4/721

4/762

بالاتر از 5 درجه

1/341

4/382

بالاتر از 10 درجه

1/124

9/141

بالاتر از15 درجه

8/37

6/7

در مجموع براساس مشاهدات مزرعه‌ای دمای هوا در طی فصل برای رشد و نمو گندم مناسب‌بوده و هیچگونه تأثیر منفی روی جوانه زنی وسایر مراحل فنولوژیکی محصول نداشته وخسارتی به محصول وارد نشده است.

2- بارندگی :

سال زراعی 93-92در شهرستان اردبیل مقایسه با مدت مشابه سال قبل از وضعیت بهتری برخوردار بوده است ولی نسبت به میانگین دراز مدت کاهش نشان می دهد . جمع بارش از اول سال زراعی تاپایان دی ماه0/86میلیمتر بوده، در حالی که در سال زراعی گذشته این مقدار حدود 6/71 میلیمتر گزارش شده است. متوسط بلند مدت بارش در این شهرستان در مدت مشابه 4/101 میلمیتر می باشد.

بارندگی خصوصاً با پراکنش مناسب طی فصل رویش محصول مناسب‌ترین روش تأمین آب مورد نیاز مزرعه می‌باشد. برای بررسی میزان بارندگی جدول ذیل تهیّه گردیده که گویای میزان بارندگی طی زمان کاشت محصول گندم ازاول مهر تا پایان دی ماه است.

ماه‌ها

مجموع بارش سال جاری

مجموع بارش سال گذشته

حداکثربارش دریک روز

روز وقوع

میانگین دراز مدت

مهر

3/6

3/8

2/3

14

9/22

آبان

2/36

6/25

5/9

4

7/37

آذر

5/45

7/26

9/16

21

4/25

دی

6/0

0/11

6/0

11

9/21

طبق اطلاعات ارائه شده در جدول فوق مشاهده می‌گردد که میزان بارندگی در طول مهرماه برای رشد و نمو گیاه کافی نبوده و برای آغاز عملیات کشت اعم از شخم (به دلیل عدم وجود رطوبت کافی وایجادکلوخ های بزرگ که انجام عملیات خاک ورزی وکاشت را با مشکل روبرو می کند)وسایر عملیات های مرتبط با کاشت به خصوص در مناطق دیم کشاورزان با مشکل مواجه شده وطبیعتا باعث تاخیر در کشت خواهد گردید،اما خوشبختانه با در نظر گرفتن وضعیت مناسب بارش در طول آبان ماه ومهیا بودن شرایط از نظر رطوبت خاک طبق انتظار کاشت در مناطق مختلف استان انجام وشرایط برای جوانه زنی ورشد گیاه کاملا مساعد بوده است. باتوجه به تأخیر در کاشت اول فصل و خنک‏شدن هوا در این فصل انجام آبیاری‌های بعد از کشت درمزارع آبی کاملاً لازم بنظر می‌رسید،اما با توجه به بارش های بسیار مناسب در آذر ماه که به صورت برف بوده وباعث ایجاد پوشش برف مناسب در مزارع گردیده است رشد گیاه از نظر فنولوژیکی در مرحله سه برگی باقی مانده وانتظار میرود بلافاصله بعد از مناسب بودن شرایط رشد ،گیاه در شرایط مناسبی قرار گیرد لازم به توضیح است که با توجه به پایین بودن دما ومتوقف شدن رشد گیاه در طول دیماه، کاهش چشمگیر بارش تا کنون خسارتی در پی نداشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: جو ، بارندگی ، برفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار