16 سال بعد از حماسه‌سازی خداد عزیزی در ملبورن یک مشهدی دیگر حماسه‌ای برای فوتبال ایران آفرید و با گل زیبایش در اولسان تیم ملی را به جام جهانی فرستاد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ با توجه به درخشش رضا قوچان‌نژاد در سال 92 به عملکرد وی می‌پردازیم.

وی را نام رضا کوچی می‌شناختند، اما وقتی اولین‌بار کارلوس‌کی روش برای صحبت کردن با وی به اروپا رفت همه کنجکاو شدند تا ببینند مهاجر جدید فوتبال ایران چه کسی است.

این کنجکاوی‌ها با کلی انتقاد همراه بود، اینکه چرا قرار است بازیکنی که در خارج از ایران زندگی کرده به ترکیب تیم ملی اضافه شود؟

نام کامل وی رضا قوچان‌نژاد نورنیا است و روز بیست‌و‌نهم شهریور 1366 از پدر و مادری مشهدی در شهر مشهد به دنیا آمد. یک مشهدی اصیل که در همان کودکی همراه خانواده‌اش به هلند مهاجرت کرد.

در شانزده‌سالگی برای اولین بار پیراهن تیم فوتبال نوجوانان هلند را بر تن کرد و این روند را با بازی در تیم‌های زیر 17 سال، زیر 18 سال، زیر 19 سال و زیر 21 سال هلند ادامه داد؛ اما پوشیدن پیراهن تیم ملی هلند برای این بازیکن ایرانی- هلندی مثل یک رویا بود.

در سطح باشگاهی هیچ‌گاه یک فوق ستاره نبود اما در کارنامه‌اش یک عنوان جالب به چشم می‌خورد، زننده سریع‌ترین گل لیگ هلند؛ گوچی این گل را ثانیه 9 برای تیم کمبور در لیگ دسته دوم هلند زد.

بازی‌های درخشان وی در فصل 11-2010 مسئولان باشگاه فوتبال سنت تروید بلژیک را مجاب کرد تا با امضای قراردادی سه ساله او را در اختیار بگیرند.

رضا طی دو فصل بازی در سنت ترویدن 18 گل برای این تیم به ثمر رساند تا همزمان مورد توجه سرمربی پرتغالی تیم ملی و مسئولان باشگاه بزرگ استاندارد لیژ بلژیک قرار بگیرد.

رضا سال 2012 دو تصمیم بزرگ را همزمان گرفت؛ این‌که به استاندارد لیژ برود و بعد از سال‌ها برای پوشیدن پیراهن تیم ملی کشورش به زادگاهش ایران بیاید.

رضا بعد از چند بازی درخشانی که با پیراهن استاندارد لیژ داشت نوبت آن بود که بازی در ورزشگاه آزادی را هم با پیراهن تیم ملی تجربه کند.

نخستین بازی ملی‌اش را در حضور صدهزار تماشاگر و مقابل کره جنوبی تجربه کرد.
دیداری که با گل جواد نکونام به سود ایران تمام شد.

جالب‌آن‌که رضا خیلی زود و در دومین بازی ملی گلزنی‌هایش را با باز کردن دروازه لبنان در مقدماتی جام ملت‌های آسیا آغاز کرد اما اوج هنرنمایی وی در سه بازی پایانی در مقدماتی جام جهانی بود؛ جایی که باید هر سه بازی را می‌بردیم تا مسافر برزیل شویم.

در قطر با تک‌گل این مهاجم پیروز شدیم، در تهران هم که به دنبال پیروزی پرگل بودیم، زننده گل سوم ما بود و بالاخره در اولسان کره جنوبی، خودش را به محبوب‌ترین بازیکن ایران تبدیل کرد.
در آن شرایط حساس حاکم بر بازی ایران و کره جنوبی با یک نیم نگاه به دروازه، با یک فعل پای فنی گل پیروزی‌بخش را به ثمر برسانند.

رضا قوچان‌نژاد با همین گل به چهره اول فوتبال ایران در سال 92 تبدیل شد.

حالا چندماهی است که دیگر کسی از کی روش بابت دعوت از رضا قوچان‌نژاد به تیم ملی انتقاد نمی‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: فوتبال ، جهانی ، ملبورن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار