یک روانشناس گفت: نوجوانی دوره‌ای است بین کودکی و بزرگسالی که شخصیت فرد شکل می‌گیرد و هویت نوجوان مشخص می‌شود. رفتار‌های توهین آمیز پدر و مادر یا اطرافیان زمینه ساز انحرافات و لغزش‌ها و آسیب‌های اجتماعی میشود. در این دوران است که در اصطلاح روانشناسی "بحران هویت" بوجود می‌آید.

زهرا خدام در گفتگو با   خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: بحران هویت در دوره نوجوانیبا سوالاتی از این قبلی نمود می‌کند: من کیستم؟ کجا هستم؟ به کجا می‌روم ؟ چه کار می‌کنم؟ آینده‌اما چه خواهد شد؟ و... برای نوجوان پاسخ داد به این سوالات برای یافتن هویت خود ضروری است.

وی افزود: در واقع در این دوران دست به الگو یابی می‌زند، چه الگو‌های مربوط به خانواده و چه الگو‌های روز و رسانه‌ای. نوجوان در بسیاری از مسائل سر درگم و مردد است که موجب اضطراب و ناراحتی وی می‌شود تا حدی که خود و شخصیت خود را برای خویشتن قابل قبول نمی‌داند. او در موارد مختلف از جمله: انتخاب اهداف مناسب، شغل، دوست و... دچار شک و تردید می‌شود.

خدام در ادامه گفت: در این دوران پدر و مادر نقش موثر تری برای فرزندان خود نسبت به دوره‌های قبل و بعد زندگی وی دارند، که متاسفانه در بعضی مواقع والدین قادر به درک فرزندان خود نیستند و با رفتار‌های نامناسب و انتقادهای کوبنده خویش موجب سرکشی وی می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داشتن روابط صمیمانه و توجه به نقاط مثبت رفتار نوجوان و قرار گرفتن وی در گروه‌های خوب به یافتن هویت او کمک می‌کند و افزود: باید عوامل تهدید زا و نا امید کننده را در وی کاهش داد.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: بحران ، هویت ، نوجوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار