این شهرستان از شمال به شهرستان شیراز، از غرب به شهرستان جهرم، از جنوب شرقی به شهرستان داراب و از شمال شرق به شهرستان نی­ریز محدود می­شود. این شهرستان به مرکزیت شهر فسا دارای 4205 کیلومتر مربع وسعت و فاصله آن تا شیراز 124 کیلومتر است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛

در الواح گلی تخت­جمشید نام فسا به صورت (پسه) یا (باشیا) آمده که خود نشان از آبادانی و قدمت این شهرستان است.

علاوه بر آثار مذهبی و تاریخی، این شهرستان دارای چشم­انداز طبیعی زیبایی می­باشد. همچنین دارای صنایع­دستی مختلف بوده وکلوچه خوشمزه نان فسایی نیز از سوغاتی­های معروف آن است.

فسا دارای آب و هوای معتدل و گرم است. این شهرستان با دارا بودن دو واحد اقامتی پذیرای میهمانان و گردشگران می­باشد.

جاذبه های گردشگری: گردشگاه میان جنگل-گردشگاه چهل چشمه-منطقه جنگلی بهشت فسا(بهشت کوثر)

بقاع متبرکه: امام زاده حسن- شاهزاده قاسم و شاهزاده ابراهیم- امام زاده اسماعیل

جاذبه های گردشگری شهرستان فسا

امامزاده زاهد (ع)

مرقد مطهر این امامزاده که از نوادگان امام هفتم (ع) است، در بخش زاهد شهر در جنوب فسا و در کنار قبرستان شهر واقع شده و ساختمان فعلی آن جدید می­باشد. گنبد این امامزاده دارای تزیینات کاشیکاری معرق به رنگ لاجورد است.


قمپ آتشکده

از آثار دوران ساسانی فسا است که در 20 کیلومتری شمال آن واقع شده است. احداث بنای آن را به پارس پسر طهمورث نسبت می­دهند و احتمالاً آتشکده و بناهایی در آنجا وجود داشته که هم اینک قسمتی از بقایای سنگ چین آن در کنار آبگیری زیبا دیده می­شود.

سنگ قبر سلمان

سنگ قبر در بالای چهل چشمه و پایین کوه تودج و بالاتر از روستای تنگ کرم قرار دارد که احتمالاً مدخل یا دروازه شهر در زمان ساسانیان بوده و به شکل مکعب است که خطوط آن صدمه دیده است. سنگ قبر دارای 2 متر طول و 5/0 عرض می­باشد.

تل ضحاک

تل خاکی مشهور به تل ضحاک در 3 کیلومتری جنوب فسا واقع شده است. طبق بررسی کارشناسان اروپایی آثار به دست آمده از تل ضحاک متعلق به دوران ماقبل تاریخ تا قرن 4 هجری قمری است. از تل ضحاک لوازم زندگی بعد از اسلام نیز کشف شده که بیانگر آبادی و رونق آن تا دوران حکمای عباسی است.

از دیگر آثار شهرستان فسا دریاچه و چشمه قمپ آتشکده، تنگ کرم، مرقد امامزاده حسن (ع)، تپه­های باستانی نعلکی، تل سیاه، چهل چشمه و آثار منطقه جلیان می­باشد.

منطقه گِليان

تپههاي گليان دربرگيرنده آثاري با پيشينه پنج هزار ساله بوده كه آثار يافت شده از آن در موزه پارس و ايران باستان نگهداري ميشوند.

عمارت نقارهخانه (عمارت محمدي)

این بنا حدود هشتاد سال پیش در مرکز شهر و در نزديكي بازار ساخته شده است و با کاشیهایی با نقش پادشاهان ادوار گذشته تزيين شده است. تزیینات چوب و کاشیکاری به شيوهاي چشمگیر در این بنا مورد استفاده قرار گرفته است.

امامزاده اسماعیل (ع) :

از نوادگان امام جواد (ع) که حرم مطهر وی در 35 کیلو متری جاده فسا – شیراز در منطقه میان جنگل دارای بقعه و بارگاه باشکوه است واقع گردیده است .

این مکان یکی از مناطق نمونه تفریحی ، گردشگری مصوبات ریاست جمهوری در سال 1387قرار گرفته است که کارهای عمرانی خیلی خوبی از جمله زائر سرا ، پمپ بنزین ،پمپ گاز – نانوایی ، رستوران در حال حاضر به اتمام رسیده و به مردم و رانندگان ماشین های سنگین بین راهی سرویس دهی داده می شود . وسعت زمین های تحت پوشش امامزاده 150هکتار می باشد .

باغ کدیوری :

واقع در شمال تپه کدیوری (تُلِ اِسکو ) با تغییراتی هنوز باقی و آباد است بیش از 80سال قدمت دارد . ابتدا به عنوان باغ ملی معرفی شده بود . توسط مرحوم غلامحسین کدیور رئیس بلدیه فسا بعد از خاتمه حکومت حکام ابوابجمعی احداث گردیده است . در دهه 1320 در تبلیغات انتخاباتی عباسقلی عرب شیبانی محل مراسم انتخاباتی و مجالس تبلیغاتی بوده است .

اکنون به شهرداری فسا اهداء شده تا به عنوان تفرجگاه مردمی مورد استفاده عموم قرار گیرد . این باغ در سال 1305 شمسی احداث شده است .

امامزاده شهیدان

بقعه این امامزاده در شمال منطقه ششده و قره بلاغ در ضلع شمال شرقی روستای امیر حاجیلو ودر حدود 50کیلومتری شهر فسا و 5/1 کیلومتری جاده قدیم فسا – داراب در دامنه کوهی معروف به « قلات سرو » واقع شده و از مشهور ترین امامزادگان منطقه است .

این امامزاده را موسوی و به نام ابو الفضل بن داود بن ابراهیم الحجاب بن محمد عابدین امام موسی بن جعفر علیه السلام معرفی نموده اند و معروف به امام زاده شهیدان می باشد . امامزاده شهیدان در ابتدای دره ای کوچک از کوههای شمال منطقه واقع شده است که دارای چشم اندازی طبیعی و مناسب و کم نظیر که اطراف آن را کوههایی با شیب مناسب و دیوارهای صخره ای بسیار زیبا و طبیعی پوشانده شده است که در سفر دوم هیأت دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده است .

امامزاده حسن

از نوادگان امام علی بن الحسن زین العابدین علیه السلام می باشند که دارای بارگاه با شکوه در جنوب شهر فسا قرار داردکه مقبره های شهدای جلیل القدر شهرستان در محوطه این امامزاده قرار گرفته اند .

شاهزاده قاسم و ابراهیم

شاهزاده قاسم و ابراهیم ، برادر هستند از نوادگان عقیل بن ابی طالب علیه السلام می باشند (هر دو در یک بارگاه با شکوه قرار دارند )

فسا

بخش مرکزی فسا: تل ضحاک

منطقه میان جنگل فسا: گردشگاه میان جنگل

حوزه میان جنگل فسا: گردشگاه چهل چشمه

بخش شیب کوه: منطقه جنگلی بهشت فسا(بهشت کوثر)

فسا: امام زاده حسن، شاهزاده قاسم و شاهزاده ابراهیم

بخش مرکزی میان جنگل: امام زاده اسماعیل

بخش ششده غره بلاغ: امام زاده شهیدان (امیر حاجی لو)

زاهد شهر : امام زاده زاهد کبیر

صنایع دستی و سنتی فسا: بافتن قالی- قالیچه-گلیم-گبه- حصیر- رویه گیوه-کوزه گری

غذاهای محلی: یخنی-کباب بادمجان- بادمجان رو تاوه - آب ماشکی-ماست و تجنی- نان فسایی/س

 

برچسب ها: فسا ، شیراز ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ارجمند
۱۳:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
عالی
Iran (Islamic Republic of)
نفس وسعید
۱۵:۴۴ ۰۹ دی ۱۳۹۵
دوستت دارم فسا