هر کامپيوتر موجود در شبکه به منظور ايجاد ارتباط با ساير کامپيوترها ،مي بايست شناسائي و داراي يک آدرس منحصربفرد باشد . MAC Address ، يک آدرس فيزيکي است در حالي که آدرس هاي IP، به منزله آدرس هاي منطقي مي باشند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر کامپيوتر موجود در شبکه به منظور ايجاد ارتباط با ساير کامپيوترها ،مي بايست شناسائي و داراي يک آدرس منحصربفرد باشد. MAC Address ، يک آدرس فيزيکي است در حالي که آدرس هاي IP، به منزله  آدرس هاي منطقي مي باشند. آدرس هاي منطقي شما را ملزم مي نمايند که به منظور پيکربندي کامپيوتر و کارت شبکه ، درايورها و يا پروتکل هاي خاصي را در حافظه مستقر نمائيد. ( مثلا" استفاده  از  آدرس هاي IP  )  اين وضعيت در رابطه با  MAC Address صدق نخواهد کرد و اينگونه آدرس ها نيازمند درايور هاي خاصي نخواهند بود، چراکه آدرس هاي فوق درون تراشه کارت شبکه قرار مي گيرند.  


دليل استفاده از MAC Address 
هر کامپيوتر موجود در شبکه، مي بايست با استفاده از روش هائي خاص شناسائي گردد. براي شناسائي يک کامپيوتر موجود در شبکه،  صرف داشتن يک آدرس IP به تنهائي کفايت نخواهد کرد. حتما" علاقه منديد که علت اين موضوع را بدانيد. بدين منظور، لازم است نگاهي به مدل معروف  Open Systems Interconnect) OSI ) و لايه هاي آن داشته باشيم: 

مدل OSI

...

Network Layer

لايه سوم

آدرس IP در اين لايه قرار دارد

DataLink Layer

لايه دوم

آدرس MAC در اين لايه قرار دارد

Physical Layer

لايه اول

شبکه فيزيکي



همانگونه که مشاهده مي نمائيد ،  MAC Address  در لايه DataLink ( لايه دوم مدل OSI ) قرار دارد  و اين لايه مسئول بررسي اين موضوع خواهد بود که داده متعلق به کداميک از کامپيوترهاي موجود در شبکه است . زماني که يک بسته اطلاعاتي ( Packet ) به لايه Datalink مي رسد ( از طريق لايه اول ) ، وي آن را در اختيار لايه بالائي خود ( لايه سوم ) قرار خواهد داد . بنابراين ما نيازمند استفاده از روش خاصي به منظور شناسائي يک کامپيوتر قبل از لايه سوم هستيم . MAC Address ، در پاسخ به نياز فوق در نظر گرفته شده و با استقرار در لايه دوم، وظيفه شناسائي کامپيوتر قبل از لايه سوم را بر عهده دارد. تمامي ماشين هاي موجود بر روي يک شبکه ، اقدام به بررسي بسته هاي اطلاعاتي نموده تا مشخص گردد که آيا  MAC Address موجود در بخش "آدرس مقصد " بسته اطلاعاتي ارسالي با آدرس آنان مطابقت مي نمايد؟ لايه فيزيکي ( لايه اول ) قادر به شناخت سيگنال هاي الکتريکي موجود بر روي شبکه بوده و فريم هائي را توليد مي نمايد که در اختيار لايه Datalink ، گذاشته مي شود  . در صورت مطابقت MAC Address موجود در بخش "آدرس مقصد " بسته اطلاعاتي ارسالي با MAC Address يکي از کامپيوترهاي موجود در شبکه ، کامپيوتر مورد نظر آن را دريافت و با ارسال آن به لايه سوم ، آدرس شبکه اي بسته اطلاعاتي ( IP ) بررسي تا اين اطمينان حاصل گردد که آدرس فوق با آدرس شبکه اي که  کامپيوتر مورد نظر با آن پيکربندي شده است بدرستي مطابقت مي نمايد. 

شبکه کردن کامپيوترها 
بعد از نصب کارت هاي شبکه در قسمت Network Connections ويندوز شما گزينه اي با عنوان Local Area Connections اضافه مي شود حالا کابل را به کارت هاي شبکه دو رايانه وصل کنيد و هر دو رايانه را تحت ويندوز XP روشن نماييد .در اين مرحله براي درست کردن شبکه روي گزينه MY Computer هر دو رايانه کليک راست کرده و گزينه Properties را انتخاب نماييد. حالا به قسمت Computer Name برويد هر دو رايانه بايد داراي Workgroup يکساني باشند .براي يکسان کردن آنها روي گزينه Change کليک کرده و سپس اسمي را براي Workgroup هر دو رايانه وارد نماييد.حتما دقت نماييد که Computer Name هاي هر دو رايانه بايد متفاوت باشد.
حالا روي هر دو رايانه به قسمت Network Connections برويد و روي Local Area Connections کليک کنيد و Properties را انتخاب کنيد و در پنجره باز شده دنبال خطي با عنوان Protocol TCP/internet بگرديد اين خط را انتخاب نموده و روي گزينه  Propertiesکليک نماييد
معمولاگزينه Obtain Automatically an ip Address به عنوان پيش فرض انتخاب شده است .شما گزينه Use The Following ip Address را انتخاب کنيد ، در قسمت ip Address يکي از رايانه IP را ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ و در رايانه ديگر ۱۹۲.۱۶۸.۰.۲ وارد نموده ، در قسمت Subnet Mask هر دو رايانه اين مقدار را وارد نماييد : ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۰
حالا ديگر کار شبکه شدن رايانه ها تمام شده است هر دو رايانه را براي اطمينان مجددا راه اندازي کنيد.
به ياد داشته باشيد که درايو ها و پوشه هايي را که مي خواهيد در هر رايانه روي شبکه قرار بگيرد را بايد Share کنيد براي اين کار:
روي درايو ها و پوشه ها کليک راست کرده و گزينه Properties را انتخاب کنيد در قسمت Sharing اين پنجره شما بايد گزينه share this folder را انتخاب کنيد.
کارت شبکه مجازي(Loop back Adaptor):
در اين حالت کارت شبکه مجازي است و فيزيکي وجود ندارد، براي مطمئن شدن از اينکه شبکه کار مي کند نصب مي شود(اين براي كساني است كه سيستمشان كارت شبكه ندارد و ميخواهند ارتباط شبكه اي داشته باشند.)
براي نصب کارت شبکه مجازي مراحل زير را دنبال مي کنيم:
Control panel/add new hard ware 
با زدن گزينهYes I have… به مرحله بعد خواهيد رفت 
Add a new hard ware Device/install hard ware/ network adaptor/Microsoft/Loop back/Finish 
بعدIP مورد نظر در قسمت Local Connection ست مي كنيم. 

گزارش از حسین جاهدی
برچسب ها: شبکه ، کامپیوتر ، نتورک ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار