در سال 1392 پاپ کنار می‌رود، فرزند خاندانی سلطنت‌طلب متولد می‌شود، سرویس‌های اطلاعاتی توسط یک افشاگر رسوا می‌شوند،...

همراه با 4 بخش از سری گزارش‌های سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران مهم‌ترین حوادث سالی که گذشت را ورق بزنید؛ در این گزارش به مهم‌ترین رخدادهای بین‌المللی سال 1392 در آمریکا می‌پردازیم:



*** ایالات متحده آمریکا

اگر بخواهیم دخالت‌های ایالات متحده آمریکا در کشورهای دیگر را در زمره وقایع و رویدادهای مرتبط با آمریکا به حساب بیاوریم، به جرأت می‌توان گفت کمتر منطقه‌ای را در جهان می‌توان یافت که از سلطه‌جویی این کشور در امان مانده باشد. سیاست‌های کاخ سفید همواره به نحوی بوده‌ که مستقیم و غیرمستقیم در تمام کشورهای دنیا، از شرقی‌ترین کره جنوبی و ژاپن گرفته تا غربی‌ترین آن‌ها ردّ دخالت و ایفای نقش سران آمریکایی دیده می‌شود.

فروردین: در نزدیکی خط پایان مسابقات ماراتن بوستون آمریکا، دو انفجار مهیب رخ داد و منجر به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن 175 نفر شد.

سه روز بعد در اثر عملیات تعقیب و گریز با پلیس بوستون، به "تیمورلنگ تسارنایف" (Tamerlan Tsarnaev) یکی از مظنونان اصلی این حادثه به طرز مشکوکی شلیک شده و کشته می‌شود. مظنون دیگر، برادر کوچکتر وی "جوهر" (Dzhokhar) نیز به شدت زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافت.


مدتی بعد در شرایطی که هیچ دادگاه قضایی برای این جوان اصالتاً چچنی برگزار نشد، وی را به اتهام عملیات تروریستی و اقدام علیه امنیت ملی آمریکا روانه زندان کردند.

خرداد: افشاگری‌های تکان‌دهنده "ادوارد اسنودن" کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا بااهمیت‌ترین رویداد سال 92 بودوی در پی افشای جاسوسی آمریکا از میلیون‌ها تماس تلفنی، ایمیل و پیامک، از سوی دولت واشنگتن و لندن تحت پیگرد و فشار شدید قرار گرفت.

اسنودن، ضمن فرار از آمریکا و پناهندگی به روسیه، با افشاسازی بیش 200 هزار مدرک در رابطه با جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و متحدانش از مکالمات تلفنی و اینترنتی شهروندان آمریکایی و دیگر کشورها از جمله رهبران و مقامات ارشد اروپایی، آسیایی و آمریکایی رسوایی بزرگی برای دولت آمریکا رقم زد که رسانه‌های مختلف جهان از آن به عنوان «رسوایی قرن» نام بردند.


مرداد: "برادلی مانینگ" Bradley Manning که در آن زمان 25 سال سن داشت، دیگر افشاگر آمریکایی بود که صدها هزار سند محرمانه بانک‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا را برای انتشار در اختیار سایت "ویکی لیکس" قرار داده بود. دادگاه رسیدگی به اتهامات وی برگزار شد و طی آن مانینگ به 35 سال حبس بی‌بازگشت محکوم شد.

مهر: بالاخره آنچه که کاخ سفید مدت‌ها از آن وحشت داشت، رخ داد؛ تعطیلی دولت فدرال آمریکا!


"باراک اوباما" در سخنانی که از شبکه‌های رادیو و تلویزیون ایالات متحده آمریکا پخش شد، اعلام کرد که به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند و بدین ترتیب دولت آمریکا تعطیل شد. اين تعطيلي 16 روز به طول انجاميد. 

آبان: برای اولین بار بعد از دو دهه، "بیل د بلازیو" (Bill de Blasio) سیاستمداری از حزب دموکرات آمریکا با اخذ 73 درصد آراء شهردار نیویورک شد. 

*** برزیل

خرداد: حدود یک سال مانده به رقابت‌های جام جهانی فوتبال در برزیل،‌ تظاهرات میلیونی در خیابان‌های 100 شهر برزیل صورت گرفت. اعتراض برزیلی‌ها به فسادهای ناشی از دخل و خرج مسابقات جام جهانی و معضلات اجتماعی است. عده‌ای نیز در این تظاهرات‌ها کشته و زخمی شدند.

مرداد: "پاپ فرانسیس" در اولین سفر خارجی خود به برزیل سفر کرد.

*** ونزوئلا

فروردین: پس از مرگ "هوگو چاوز" انتخابات برای تعیین رئیس جمهوری جدید در ونزوئلا برگزار گردید و همانطور که پیش بینی می‌شد، "نیکلاس مادورو" پیروز و جایگزین چاوز شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار