اولین نمونه بانك در تاریخ بانکداری از بازار تجار دوران باستان آغاز شد، این امر حدود 2000 سال قبل از میلاد در آشور و بابل رواج داشت.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي بنكر، اولین نمونه بانك در تاریخ بانکداری از بازار تجار دوران باستان آغاز شد که به کشاورزان و بازرگانان که کالا بین شهرستانها جابجا می‌کردند، وام داده شد، این امر حدود 2000 سال قبل از میلاد در آشور و بابل آغاز شد.

پس از آن، در یونان باستان و در دوران امپراطوری روم، مکان‌هایی برای وام‌دهی در معابد ساخته شده و دو نوآوری مهم به آن افزوده شد؛ آنها سپرده قبول می‌کرند و مبادله ارز انجام می‌دادند. باستان شناسی از این دوره در چین باستان و هند نیز شواهدی از فعالیت‌های وام‌دهی را نشان می‌دهد.

توسعه و گسترش بانکداری از شمال ایتالیا به سراسر امپراطوری روم کشیده شد. واژه "بانک" از کلمه ایتالیایی "بنکو" به معنای نیمکت گرفته شده است.

ایتالیایی‏‌ها در قرون وسطی به هنگام انجام معاملات تجاری بر روی نیمکت می‏‌نشستند. این واژه به تدریج تغییر کرد و به کلمه بانک تبدیل شد. امروزه تمام کشورهای جهان دارای سیستم بانکی‏ هستند.

سیستم‏ نوین بانکی در سال 1587 میلادی در ونیز آغاز به کار کرد و بانکی به نام "بنکودی ریالتو" تاسیس شد.

از آن پس، مردم می‏توانستند پول، طلا و نقره خود را نزد این بانک به امانت بسپارند و در واقع لزوم آن را دریافت کنند.

بانک در مقابل دریافت پول، طلا و نقره رسیدی به مشتری ارائه می‏داد. صاحب رسید می‏توانست از آن به عنوان نوعی اوراق بهادار استفاده کند.

به زودی هلند مرکز بین‌المللی کارهای مالی شد و بانک "آمستردام" در سال 1609 بنیان‌گذاری شد. در همین زمان در انگلستان فردی به نام "گلدسمیت" از سرمایه‌ بازرگانان نگهداری می‌کرد و قطعه‌ای کاغذ به عنوان رسید به آنان می‌داد و بازرگانان با در دست داشتن آن کاغذها می‌توانستند کالاها را خرید و فروش کنند.

در سال 1619 میلادی، بانکی به نام "جیرو" در ونیز پایه‌گذاری شد که در سال 1637 با بانک پیشین یکی شد و تا سال 1806 به نام بانک جیرو به کار بانکداری می‌پرداخت ، در این سال ناپلئون آن بانک را برای همیشه بست.

نخستین بانک آمریکا در سال 1782 میلادی در فیلادلفیا، آغاز به کار کرد. اولین بانک انگلیس در سال 1852 میلادی تاسیس شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک ، جهانی ، نخستین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار