دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی از برگزاری اولین آزمون ملی دندانپزشکی (ویژه فارغ التحصیلان خارج از کشور) در تیرماه 93 و دومین آزمون در زمستان 93 خبر داد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب­دا، دکتر سعید عسگری گفت: این آزمون که نخستین بار برای فارغ التحصیلان دندانپزشکی در خارج از کشور برگزار می شود شامل دو مرحله آزمون علوم پایه و آزمون تخصصی می شود.

وی افزود: تمامی دانش آموختگان دندانپزشکی که از آگوست سال 2009 به بعد برای تحصیل به دانشگاه های خارج از کشور رفته اند برای اخذ مدرک و تأیید صلاحیت علمی شان باید در این آزمون شرکت کنند.

وی ادامه داد: آزمون ملی یک آزمون استاندارد است که حداقل های لازم برای قبول شدن دانش آموختگان برای بررسی صلاحیت علمی آنها در این آزمون مورد سنجش قرار می گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بخش آزمون علوم پایه آزمون ملی، کسب نمره 8 از 20 یا 80 از 200 و در بخش آزمون تخصصی نیز کسب 75 درصد از میانگین پایین ترین و بالاترین نمرات کسب شده در آزمون های تخصصی دو سال گذشته در ایران، موجب قبولی داوطلب می شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از محدودیت هایی که در آزمون های جامع علوم پایه و تخصصی دندانپزشکی برای دانشجویان داخلی درنظر گرفته می شود برای دانش آموختگان خارج از کشور حذف شده اند، گفت: به عنوان مثال یک دانشجوی دندانپزشکی داخل کشور دو سال پس از تحصیل، تا سه دفعه می تواند در آزمون جامع علوم پایه شرکت کند ولی این افراد، چون مبالغ برگزاری آزمون را خواهند پرداخت، برای شرکت در این آزمون محدودیتی ندارند.

دکتر عسگری با تأکید به اینکه قصد وزارت بهداشت فقط بررسی صلاحیت علمی این افراد است و حداقل های علمی در این آزمون مورد سنجش قرار می گیرد، افزود: منابع این آزمون نیز معرفی شده است که در آن تمام دروس عمومی به جز درس «انقلاب اسلامی ایران و اندیشه اسلامی»حذف شده اند.

وی در خصوص اعتراضاتی که برخی از والدین این دانشجویان در خصوص برگزاری آزمون ملی کرده اند، گفت: برگزاری آزمون ملی از شهریورماه سال 86 اطلاع رسانی شده است و نحوه ارزشیابی مدارک دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور، بررسی توانمندی های علمی آنان و همچنین رویکرد دانشجوسنجی به جای دانشگاه سنجی در مصاحبه های رییس مرکز امور دانشجویی، دبیر شورای عالی ارزشیابی و شخص وزیر وقت در تاریخ های شهریورماه و آذرماه 86 و تیرماه 88 اطلاع رسانی شده است.

وی افزود: همچنین آیین نامه جدید ارزشیابی مدارک خارج از کشور نیز از 17 شهریورماه سال 88 بر روی سایت مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت قرار گرفته است.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی بیان داشت: هم اکنون در 30 کشور خارجی دانشجویان دندانپزشکی ایرانی مشغول به تحصیل هستند که برای تایید صلاحیت علمی خود فرصت دارند در یکی از آزمون های ملی که سالی دوبار در تابستان و زمستان برگزار می شود، شرکت کنند.

 وی ادامه داد: والدین دانشجویان توجه داشته باشند که فرزندشان از اگوست 2009  به بعد در هر کشوری نمی تواند درس بخواند و اگر دانشگاه محل تحصیل خارج از دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت باشد، نمی توانند در آزمون ملی شرکت کنند.

وی برگزاری آزمون ملی را یک خواست ملی دانست و گفت: وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است، برگزاری این آزمون برای تأیید صلاحیت دانش آموختگان خارج از کشور بوده و یک مطالبه ملی است زیرا سلامت افراد را تضمین خواهد کرد.

دکتر عسگری گفت: در عین حال وزارت بهداشت بیشترین سعی خود را به کار گرفته است که حداقل هایی که یک دندانپزشک باید در دانشگاه کسب کند را مورد سنجش قرار دهد و دانش آموختگانی که این حداقل ها را داشته باشند نباید نگران قبولی در این آزمون باشند.

وی با اشاره به اینکه از دانش آموختگان خارج از کشور، بعد از آزمون های جامع علوم پایه و تخصصی آزمون های علمی گرفته می شود، تصریح کرد: یکی دیگر از فرصت های خوبی که برای دانش آموختگان دندانپزشکی در خارج از کشور در نظر گرفته شده اینست که بر اساس آیین نامه این آزمون، اگر فردی در آزمون ملی نمره 17 بگیرد از شرکت در برخی از آزمون های عملی و کلینیکی معاف خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد آزمون ملی بر پایه و مدار انصاف خواهد بود و وزارت بهداشت در برگزاری این آزمون نه قصد سهل گیری دارد و نه قصد سخت گیری، و این آزمون به نوعی آزمون تضمین کیفیت تحصیلی دانش آموختگان خارج از کشور است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.