نشریه "اینترنشنال پالسی" نوشت: ایران باید شکایت از آمریکا به علت ماجرای استاکس‌نت را پیگیری کند و این کار می تواند زمینه‌ساز تدوین قوانین محکم تر علیه حملات سایبری باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه اینترنشنال پالسی در تحلیلی درباره حملات سایبری آمریکا به ایران تاکید کرد اخباری منتشر شده است مبنی بر اینکه ایران می‌خواهد از آمریکا به علت حمله سایبری در ماجرای ویروس استاکس نت شکایت کند. اگر این شایعه درست باشد، پرونده شکایت ایران علیه آمریکا می‌تواند به جامعه بین المللی فرصتی بزرگ بدهد تا از این مورد به عنوان بستری استفاده کند که بسیار هم ضروری است تا مقررات رسمی بین المللی درباره جنگ سایبری وضع شود. حمله سایبری با ویروس استاکس نت اقدامی غیرقانونی بود که ناقض منشور سازمان ملل متحد و پادمانهای آژانس بین المللی انرژی اتمی و حق حاکمیتی ایران بود. پس از حمله سایبری آمریکا و اسرائیل علیه ایران، تهران موضعی نسبتا انفعالی در این خصوص اتخاذ کرد و هرگز از طریق کانالهای قانونی بین المللی ، شکایتی مطرح نکرد. کمی پیش از به قدرت رسیدن حسن روحانی رئیس جمهور ایران، یکی از دیپلماتهای ایرانی که نامش فاش نشد اعلام کرد وزرات امورخارجه ایران اسناد  و مدارک کافی در اختیار دارد تا اقدامات قانونی علیه آمریکا به علت حمله سایبری با ویروس استاکس نت صورت بدهد.  اگر ایران علیه واشنگتن واقعا اقدام حقوقی بکند، می تواند از آمریکا درخواست غرامت کند زیرا حمله استاکس نت به ایران خسارتهایی وارد کرد و حق حاکمیتی این کشور را نقض کرد. عزم ایران برای اقدام علیه حملات سایبری می تواند مرزهایی را درباره رفتارهای غیرقانونی آینده در عرصه سایبری مشخص کند.  

در این گزارش آمده است: گمانه زنی هایی مطرح بود که آیا آمریکا در حمله سایبری استاکس نت علیه ایران شرکت داشته است یا خیر تا اینکه سرانجام در تابستان 2012، "دیوید سانجر" پژوهشگر و روزنامه نگار آمریکایی مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد و این مسئله را تایید کرد. وی درمقاله خود به صورت مستدل نوشت که آمریکا با اسرائیل در طراحی حملات سایبری علیه ایران مشارکت داشته است. وی تایید کرد اسرائیل و آمریکا طراحان ویروس استاکس بوده اند. سانجر این مطلب را با استفاده از منابع موثقی بیان کرد که اطلاعات مستقیم درباره این طرح مخفی داشتند. برای این طرح نام رمز "بازیهای المیپک" انتخاب شده بود. منابع رسمی دولت آمریکا به سانجر فاش کرده بودند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) ویروس استاکس نت را طراحی کرده است. واحد 8200 از سازمان سایبری اسرائیل در این کار با سازمان سیا همکاری می کرده است. این دو نهاد اطلاعاتی با همکاری هم ،ویروس بسیار پیشرفته ای به نام استاکس نت طراحی کردند که یک بدافزار دیگر به نام "فلیم" نیز همراه آن بود. این ویروسهای رایانه ای برای حملات به زیرساختهای ایران بود. باآنکه مجوز این عملیات مخفی در سال 2007 و در زمان جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا داده شده بود، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بود که جنگ سایری علیه ایران را به شدت توسعه داد و به حملات سایبری علیه ایران در سالهای 2009 و 2010 مبادرت کرد. حملات سایبری استاکس نت علیه ایران ، اولین حملات سایبری جهان با هدف ضربه زدن فیزیکی به کشور هدف بود. استاکس نت و بدافزار همراه آن برای هدف قرار دادن برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران بود. استاکس نت در سه فاصله زمانی یعنی بیست و دوم ژوئن دو هزار و نه، اول مارس دو هزار و ده و یازدهم مه دو هزار و ده ، به ایران حمله کرد و در مدت یک ماه ، اهداف  خودش را آلوده کرد. 

در ادامه این گزارش آمده است: حمله بی مهابای بدافزار استاکس نت ادامه یافت و آثار آن در سراسر جهان مشهود شد بطوریکه به بیش از یکصد هزار رایانه در اروپا آسیب رساند و مراکز هسته ای روسیه را نیز هدف قرار داد، هفت هزار و ششصد نیروهای برق و کارخانه های فعال در زمینه صنایع شیمیایی و پتروشیمی را در سراسر جهان هدف قرار داد و پایگاه اینترنتی 30 هزار سازمان را آلوده کرد و این آلودگی ها در یکصد و پانزده کشور دیگر بغیر از ایران نیز مشهود شد. پس از حملات سایبری به ایران، دولت اوباما نگران آن شد که ممکن است ایران نیز اقداماتی علیه نظامیان و منافع آمریکا در منطقه انجام بدهد و با این کار ، مقابله به مثل کند و اسرائیل نیز هدف این اقدام تلافی جویانه ایران قرار بگیرد.  آنچه دولت اوباما در ارزیابی های خود مدنظر نداشت این بود که حمله استاکس نت همانند بومبرنگی است که آثار بازگشتی آن متوجه خود آمریکا خواهد شد و زیرساختهای آمریکا را نیز هدف آسیبهایش قرار خواهد داد. درواقع، ویروس استاکس نت از کنترل خارج شد .باوجود این دولت اوباما به برنامه هایش در این زمینه ادامه داد. در داخل پنتاگون و سازمان سیا بحثهایی درجریان بود که ممکن است آمریکا اولین کشور متهم به راه انداختن جنگ سایبری علیه کشوری دیگر شود.  

نشریه "اینترنشنال پالسی" نوشت: ایران عضو فعال آژانس بین المللی انرژی اتمی و از امضا کنندگان معاهده منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای (ان پی تی) است و درنتیجه می تواند برنامه هسته ای غیرنظامی بومی داشته باشد. براساس پروتکلها و پادمانهای آژانس بین المللی انرژی اتمی، مداخله یک کشور در حق ایران در غنی سازی اورانیوم، نقض صریح حاکمیت ایران است. قطع نظر از میزان آسیب و خسارت وارد شده به تاسیسات هسته ای ایران به علت حمله سایبری استاکس نت ، واقعیت این است که این اقدام، اقدامی غیرقانونی است. درشرایطی که حملات سایبری در جهان روز به روز افزایش می یابد، جامعه جهانی باید از اقدامات کشورهایی همانند ایران حمایت کند تا قوانین مربوط به جنگ سایبری تشدید شود و مقررات و ساز و کارهای ناظر بر جنگ سایبری و حملات سایبری، مشخص تر و محکم تر شود. باید از این اقدام ایران در شکایت علیه حمله سایبری مذکور حمایت شود تا فضای مقررات مربوط به حملات سایبری ، قوام و ثبات بیشتری پیدا کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار