رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی از کاهش آمار تخلفات به واسطه نصب دوربین‌های هوشمند خبر داد و گفت: قرار است در آینده ۳۰ هزار کیلومتر از راه‌های کشور به این سیستم هوشمند ملحق شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، "سردار اسکندر مومنی" رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری تمهیدات لازم برای سفرهای نوروزی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.  
 
در ابتدای این برنامه سردار مومنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خط قرمز پلیس در سال ۹۳ چیست؟ گفت: خودرو باید ایمنی لازم را داشته باشد و معاینه فنی انجام شود، رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی سلامت روانی و جسمیشان با بیمه نامه و کارت سلامتشان تائید شده باشد و سرعت و سبقت غیرمجاز با جدیت در جهت حفظ سلامتی آنان پیگیری می‌شود.  
 
سردار مومنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه رزمایش بزرگ ترافیکی با نیم میلیون نفر در سراسر کشور آغاز شد و تلفات جاده‌ای در کشور به کاهش ۷ درصدی رسیده است، آیا در سال ۹۳ این درصد تغییر می‌کند؟ گفت: همگی باید تلاش کنیم که آمار سوانح به حداقل ممکن برسد زیرا این یک فرمان است و همه دستگاه‌ها تلاش دارند اوامر رهبری معظم انقلاب محقق شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش سوانح جزو اولویت اول ماست، اظهار داشت: طی سالهای گذشته سفرهای خوبی به وقوع پیوست، پیش بینی ما این است با اتفاقاتی که رقم خورد، ضمن ارتقاء رفتار طرح ترافیکی در سطح شهر،‌ هم در نوروز و هم در سال ۹۳ حتما کاهش حوادث را داشته باشیم. 

*ملحق شدن 30 هزار کیلومتر از راه‌های کشور به سیستم کنترل هوشمند تخلفات
 
رئیس پلیس راهور کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از مردم قانون را رعایت می‌کنند؟ گفت: ما هرجایی که سیستم کنترل هوشمند نصب کردیم آمار تخلفات کاهش پیدا کرده و قرار است در آینده ۳۰ هزار کیلومتر از راه‌های کشور به این سیستم هوشمند ملحق شوند.  
 
وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ درصد از راههای کشور به سیستم هوشمند مجهز هستند و با رعایت بیش از ۹۰ درصد مردم نسبت به مقررات راهنمایی و رانندگی بعد از ۵ الی ۶ ماه حداکثر تخلف از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.  
 
سردار مومنی تاکید کرد: خط قرمز و تمرکز ما در جهت فرهنگسازی ترافیک است و مردم ما همیشه و به ویژه در ایام نوروز با ما همراه بودند.  
 
سردار مومنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جدا از آمار ۷ درصدی تلفات جاده‌ای آمار دیگری اعلام شده که در نوروز ۹۲، ۸۶ نفر و نسبت به نوروز ۹۱، ۱۲۲۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند لذا مشکل اصلی کار کجاست؟ گفت: سال به سال وضعیت ما بهتر شده است اما باید کار فرهنگسازی و آموزش در این زمینه به دانش آموزان استمرار داشته باشد، ممکن است در این مسیر نوساناتی وجود داشته باشد و در یکسال کاهش یا افزایش آمار‌ها رخ دهد، اما همه این موارد که گفتم نشان می‌دهد که هدفگذاری ما درست است، با توجه به اقداماتی که صورت گرفته در سال آینده می‌خواهیم راهبرد جدیدی را ارائه دهیم.  
 
وی با تاکید بر اینکه اگر تغییری اساسی صورت نگیرد با برابری، کاهش و یا افزایش روبرو خواهیم شد، ادامه داد: به دنبال تغییر فضا هستیم تا به طور اساسی به ویژه با تصویب قانون در سال آینده برنامه‌مان با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی همراه باشد. با رویکردی نوین مطمئن هستم که این موارد قابل تحقق خواهد بود.  
 
رئیس پلیس راهور کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق آمارهایی که کار‌شناسان داده‌اند، ۱۲۰۰ نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند، بیشتر تلفات مربوط به چه اتفاقاتی است؟ گفت: تلفات را به نسبت عدد مطلق محاسبه نمی‌کنند به عنوان مثال آمریکا و روسیه در سال ۵۰ تا ۶۰ خودرو به بیرون عرضه می‌کنند و از نظر عمومی تعداد خودرو در آنجا بسیار است. با این وضع مقایسه سوانح به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است که می‌توان آمار کشتگان را براساس آن سنجید.  
 
سردار مومنی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر امسال ۲۰ درصد حقوق زیاد شد، مفهومش این است که قدرت خرید نیز افزایش پیدا کرده است، تعداد خودرو‌ها زیاد شده‌اند و در این راستا ۱۲ درصد به آمار سفر‌ها اضافه شده لذا به دنبال این هستیم که آمار تصادفات از ۲۸ هزار به ۱۸ هزار برسد که البته این عدد زیادی است و ما در تلاشیم که این رقم به حداقل ممکن برسد.  
 
وی تاکید کرد: مرکز ثقل توجه‌مان به آمار فرهنگی و انسانی است، زیرا این موفقیت هم مرهون این حوزه است و بیشتر تمرکزمان به عامل انسانی و رفتار ترافیکی مردم بوده است. 

*کنترل جاده‌های کشور توسط 300 نیروی پلیس/ راه‌اندازی پلیس راه روستایی
 
سردار مومنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار است ۳۰۰ نیروی پلیس جاده‌های روستایی را کنترل کنند حداقل امکانات در این مسیر‌ها چقدر است؟ گفت: در سالهای گذشته تردد پلیس‌ها در راه‌های روستایی کم بود و همینطور دستگاه‌های امداد و نجات در این راه‌ها وجود نداشتند، در سالهای گذشته شرایط روستا‌ها بهتر شده، خیابان‌ها آسفالت شده و این منجر به این شده است که سرعت متوسط خودرو‌ها بالا رود و به تبع آن تصادفات زیاد شود.  
 
سردار مومنی ادامه داد: در ۲ سال گذشته پلیس راه روستایی را راه اندازی کرده‌ایم و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از نیروهای پلیس در روستا‌ها مستقر هستند تا تصادفات روستایی کاهش پیدا کند.  
 
سردار مومنی تاکید کرد: این پروسه زمانبر است، زیرا تجهیزات و نیروی انسانی که باید به کار گرفته شود، باید در قالب امکاناتی آموزش داده شوند و باید هرسال به این امکانات اضافه کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه در مسیر بعضی روستا‌ها تابلوهای علایم رانندگی ندارند و این خود آمار سانحه را افزایش می‌دهد، آمار سوانح روستایی چقدر است؟ گفت: ۱۵ درصد از تصادفات مربوط به راه‌های روستایی است، راه روستایی از نظر حجم و مسافت در مقایسه با مسیرهای اصلی بیشترین کمیت را دارد. اگر ۲۰۰ هزار کیلومتر راه داشته باشیم، ۱۰۰ هزار کیلومترش مربوط به راه روستایی می‌شود. تردد در مسیرهای روستایی به نسبت مسیرهای اصلی کمتر است و باید در این بخش نیز آمار تصادفات کاهش پیدا کند. 

در ادامه این گفتگو "علیرضا جهانگیریان" رئیس سازمان هواپیمایی کشور مهمان تلفنی این برنامه بود و اطلاعاتی را از ناوگان هوایی کشورمان در اختیار مخاطبان قرار داد.  
 
وی عملیات پروازی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و برنامه ریزی‌های مناسبی بین پرواز‌ها شکل گرفته تا از تاخیر پرواز‌ها جلوگیری شود. 

*جهانگیریان: نمایندگان شرکت‌های مختلف هواپیمایی پاسخگوی تاخیرات احتمالی هستند
 
جهانگیریان ادامه داد: میز پاسخگویی در فرودگاه‌های اصلی کشور از جمله فرودگاه مهرآباد تعبیه شده که نمایندگانی از شرکت‌های هواپیماییشان در آنجا مستقرند و در صورت به وجود آمدن تاخیر احتمالی پاسخگو باشند.  
 
وی تاکید کرد: ما در سال جاری سعی کردیم هواپیمای پشتیبانی را در صورت تاخیر جاگزین هواپیمای اصلی کنیم. همه شرکت‌ها باید این هواپیما را به ما معرفی کنند و به صورت آماده باش باشند تا در صورت تاخیر احتمالی از آنان استفاده شود.  
 
جهانگیریان با بیان اینکه بازرسانی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تعیین شده‌اند تا تاخیرات را کنترل کنند، گفت: این بازرسان تاخیرات را به صورت مستقیم و ساعتی به سازمان گزارش می‌دهند و اگر تاخیرات از حد مجاز فرا‌تر رود، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. 

*افزوده شدن 7 فروند هواپیمای جدید در اسفندماه به ناوگان هوایی کشور
 
وی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده و تلاش شرکت‌های هواپیمایی ۷ فروند هواپیمای جدید در اسفندماه به ناوگان هوایی کشور افزوده شده و در حال حاضر تعداد ناوگان هوایی در ایام نوروز نزدیک به ۱۵۰ فروند خواهد بود و تعداد صندلی‌ها به بیش از ۲۲ هزار عدد رسیده است.  
 
رئیس سازمان هواپیمایی کشور ادامه داد: علاوه بر این اقدامات در زمینه تسهیلات مسافران اقداماتی در سطح فرودگاه‌ها برای کاهش مسائل ترافیکی که ممکن است در بعضی از ساعت‌ها در برخی فرودگاه‌ها مخصوصا مهرآباد رخ دهد، تمهیداتی اندیشیده شده است.  
 
جهانگیریان با بیان اینکه سازمان هوایی کشور با نیروی انتظامی هماهنگی دارند، افزود: با همکاری این نهاد از حضور افراد سودجو که اقدام به فروش بلیت‌های غیرقانونی می‌کنند جلوگیری خواهیم کرد و اگر شهروندان موارد خلافی را مشاهده کردند، با شماره تلفن‌هایی که در فرودگاه اعلام شده تماس بگیرند و این موارد را اعلام کنند. 

*در تعطیلات سال جاری افزایش قیمت در بلیت‌های پروازی داخل کشور نداشتیم
 
وی تاکید کرد: ما در تعطیلات سال جاری افزایش قیمت در بلیت‌های پروازی داخل کشور نداشتیم و قیمت بلیت‌ها استاندارد است و‌‌ همان که در سال ۹۲ اعلام شده، اگر افزایش داشته باشد قابل پیگیری خواهد بود. 

* باید کاری کنیم که راننده اگر خطا کرد، آن خطا منجر به مرگش نشود
 
سردار مومنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیش از ۳۷ درصد از واژگونی خودرو‌ها ناشی از خواب آلودگی است، وضعیت استراحتگاه‌ها در مسیر جاده‌ها به چه صورت است تا مسافران دغدغه استراحت را نداشته باشند؟ گفت: بیش از ۹۰ درصد جابجایی بار مسافر زمینی محور است و کمتر از ۱۰ درصد ریلی و هوایی است، باید در این راستا سرمایه گذاری عمده در حمل و نقل زمینی باشد چراکه کشور ما پهناور است، به طوری که ۲۰ کشور اروپایی در ایران جا می‌شوند، در هر شرایطی که باشد راننده نباید خوابش ببرد و استراحت گاه‌های بین راهی باید افزایش پیدا کند. ما باید کاری کنیم که راننده اگر خطا کرد، آن خطا منجر به مرگش نشود.  
 
وی تاکید کرد: این موارد زمانی تحقق می‌یابد که خودرو و جاده ایمن باشد و موضوع استراحتگاه‌های بین راهی در جلساتمان مطرح شده و در حال حاضر من این استراحتگاه‌ها را مناسب نمی‌بینیم به عنوان مثال در مسیر میامی تا سبزوار جاده کاملا کویری است و بالا‌ترین آمار تصادفات مربوط به این جاده است که به واژگونی منجر می‌شود.  
 
سردار مومنی اضافه کرد: اگر بخواهیم آمار تصادفات کم شود، باید موضوع ترافیکی را به عنوان دستوری و شعاری بودن مطرح نکنیم و باید به صورت جدی بررسی شود، همه دستگاه‌ها با همکاری هم از جمله جمعیت هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و راهداری کشور تلاش کنند تا آمار تصادفات ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. ۳۷ درصد آمار زیادی است، کمپ‌های بین راهی مورد توجه ماست.  
 
* هیچ گزینه‌ای برای خواب جز خود خواب نیست
 
سردار مومنی تاکید کرد: هیچ گزینه‌ای برای خواب جز خود خواب نیست. رانندگان نباید خوابشان ببرد و هر دو ساعت یکبار باید استراحت کنند و با استراحت کامل ادامه مسیر را طی کنند.  
 
سردار مومنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۳۰ فروند بالگرد در طرح مسافرت‌های نوروزی چه طور فعالیت می‌کنند؟ گفت: بالگردهای فوق سبک و کوچک در کل کشور در حوزه نیروی انتظامی است و در بعضی از استان‌ها یک بالگرد استقرار دارد و در بعضی از مناطق که کویری است، بالگردهای نیمه سبک مستقر هستند.  
 
وی تاکید کرد: در حوزه کنترل جاده‌ها و گره ترافیکی این بالگرد‌ها حوزه‌ها را رصد می‌کنند و هماهنگی بین جاده‌ها را در دستور کار دارند و در حوزه سه استان جاده‌های یکپارچه را از طریق بالگرد هماهنگ می‌کنند و در صورت نیاز گروه‌های امداد و نجات به کمک آنان می‌آیند. 

*کولیوند: فعالیت 17 فروند بالگرد هوایی در ایام نوروز 93/ شماره‌گیری 112 جهت امداد و نجات
 
همچنین، در این برنامه "پیرحسین کولیوند" رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر میهمان تلفنی دیگر این برنامه بود و از برنامه‌های پایگاه ثابت و سیار این سازمان در ایام نوروز خبر داد.  
 
وی در ابتدا گفت: امداد و نجات جمعیت هلال احمر با سازمان جوانان ۲۲۸۰ پایگاه ثابت و سیار را در این ایام دارد و علاوه بر پایگاه ثابت، در طول زمان عادی پایگاه‌های سیاری نیز در مبادی و خروجی شهر‌ها برقرار کرده است.  
 
کولیوند ادامه داد: ۱۷ فروند بالگرد امداد هوایی در این ایام به فعالیت خواهند پرداخت و علاوه بر آمادگی بر شرایط بحران در طرح ملی نوروزی با پلیس، اورژانس، راهداری و جهانگردی همکاری دارد.  
 
وی اضافه کرد: همکاری‌ها میان دستگاه‌ها، هماهنگی لازم را به وجود آورده و هم افزایی داشته است، سازمان جوانان در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها در قالب بروشور و مسابقات اطلاع رسانی می‌کنند و سطح اطلاعات مردم را در مورد بلایا و حوادث افزایش می‌دهند.  
 
کولیوند افزود: نکته‌ای را که باید مورد مورد توجه قرار دهند، این است که ما این اطمینان را می‌دهیم که با آمادگی کامل از تمام توان خود استفاده می‌کنیم تا خدمات شایسته‌ای را ارائه دهیم تا حادثه‌ای رخ ندهد.  
 
کولیوند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر مردم با مشکلی روبرو شدند، چگونه با امداد و نجات ارتباط برقرار کنند؟ گفت: مردم در بروز حوادثی که رخ می‌دهد خونسردی خود را حفظ کنند و با شماره گیری ۱۱۲ امداد و نجات، ۱۱۰ پلیس و ۱۱۵ اورژانس این نهاد‌ها را در جریان بگذارند تا بلافاصله خدمات لازم در محل حاضر شود.  
 
وی ادامه داد: سازمان امداد و نجات همکاری خوبی با پلیس راهور کشور دارد و آنچه که حائز اهمیت است این است که در هنگام وقوع حوادث پلیس راهور کشور این صحنه‌ها را کنترل می‌کند، بدون آنکه دستگاه‌های دیگر در حوزه کاری‌اش دخالتی داشته باشند و این نشان از همکاری و هم افزایی میان پلیس و این سازمان است.  
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر خدمات ارائه شده بسیار مطلوب است و امسال ۲۵ تا ۳۰ درصد تجهیزات امداد و نجات افزایش پیدا کرده است و آموزش‌های لازم را به همکارانمان در این زمینه داده‌ایم.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از بانوان امدادگر نیز استفاده می‌کنید؟ گفت: در طرحمان همکاران خانمی که توانمند هستند راهنمایی‌های لازم صورت گرفته، زیرا قسمت اعظم جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند، مانورهای خوبی انجام داده‌اند و کمک رسان خواهند بود.  

* همکاری میان همه دستگاه‌ها به صورت منسجم به وجود آمده است

سردار مومنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در طرح نوروزی چه شرایطی را برای اعمال قانون گذاشته‌ایم؟ گفت: قبل از اینکه پاسخ سوال شما را بدهم در پیشگاه خداوند شهادت می‌دهم تجلی همکاری میان همه دستگاه‌ها به صورت منسجم به وجود آمده و همگی با هم از جمله امداد و نجات، آموزش و پرورش، نیروی پلیس عاشقانه همدیگر را کمک می‌کنند و هرآنچه را که دارند در طبق اخلاص گذاشته و هر اتفاقی که رخ می‌دهد حاصل کار جمعی است.  
 
وی ادامه داد: غیر از اعمال قانون رویکردی ایجاد شده که منافات با حفظ ادب و کرامت انسانی ندارد، اعمال قانون باید با جدیت صورت بگیرد، زیرا برای حفظ سلامتی همه مردم است و برخورد مناسب رویکرد نوین سال آینده است.  
 
سردار مومنی تاکید کرد: برخورد و رفتار مناسب بهتر شده، همین روند در داخل پلیس نیز بهبود یافته و ما از ابتدا از خودمان شروع می‌کنیم و قانون در مورد هرکس با دقت اجرا می‌شود و هیچ خطایی از پلیس پذیرفته نیست.  
 
رئیس پلیس راهور کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرق تخلفات حادثه ساز از تخلفات دیگر چیست و چگونه مشخص می‌شود؟ گفت: از ۱۷۱، ۲۰ تخلف مربوط به تخلفات حادثه ساز است و جریمه‌های ۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان را شامل می‌شود، تخلفات حادثه ساز مربوط به کمربند ایمنی، سرعت غیرمجاز، سبقت، حرکت نمایشی، استفاده از تلفن همراه، دنده عقب در بزرگراه‌ها می‌شود و بالا‌ترین جریمه را داشته و نمره منفی خواهد داشت.  
 
سردار مومنی ادامه داد: در تخلفات حادثه ساز گواهینامه شخص متخلف ابطال شده و خودرو‌ سه روز در پارکینگ می‌ماند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه مردم چگونه باید تخلفات را گزارش دهند؟ گفت: همه چشمان ایرانی‌ها نیز یک پلیس است و قانون جدید این اجازه را داده که بستری را فراهم کنیم تا مردم بتوانند با مشارکتشان تخلفات را گزارش دهند. 

سردار مومنی اظهار داشت: سامانه نظارتی بازسازی شده که مردم با شماره ۱۱۰۱۲۰ می‌توانند ۷ مورد از تخلفات رانندگان را اطلاع دهند و این سامانه فقط برای خودروی حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس راه اندازی شده و ۶ مورد از این تخلفات شامل سرعت غیرمجاز، سبقت، حرکات مارپیچ، نقص فنی خودرو، نایستادن برای نماز، استفاده از تلفن همراه را شامل می‌شود و به صورت مکانیزه رسیدگی خواهد شد و یک مورد از این ۷ مورد مربوط به تقدیر و تشکر از رفتار مناسب رانندگان است، این یک کار ایجابی است و شهروندان می‌توانند عدد ۷ را به عنوان تشویق ارسال کنند.

وی تاکید کرد: با راه اندازی این سامانه غیر از اینکه تخلفات کنترل می‌شود، امکان ارزیابی را می‌دهد که مشخص شود تخلفات راننده‌ای زیاد است و ما متوجه می‌شویم که این راننده چقدر تذکر و تشکر گرفته، گام بعدیمان برای تاکسی‌ها و اتوبوس‌های خارج از شهر خواهد بود. 

*کشاورزیان: فعالیت بیش از ۶۰۰ راهدارخانه با ۱۱ هزار نیرو و ۷۰۰ دستگاه ماشین آلات در ایام نوروز

در ادامه داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به برنامه‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های حمل و نقل جاده‌ای در سازمان حمل و نقل در سه بخش عمده خلاصه می‌شود، بخش اول مربوط به حمل و نقل جاده‌ای است که بیش از ۹۰ درصد از حمل و نقل‌ها به صورت خصوصی و عمومی انجام می‌شود. 

کشاورزیان تاکید کرد: بخش نظارت و سیاستگذاری برعهده ماست و همه ساله همکاران ما قبل از سال نو جلساتی را با شرکت‌ها و اصناف برگزار می‌کردند. 

رئیس سازمان راهداری کشور افزود: علاوه بر آن بخش پایانه‌های مرزی در سفرهای نوروزی مورد توجه ماست، زیرا بسیاری در این تعطیلات به کشورهای همجوار و عتبات عالیات مشرف می‌شوند و در این روز‌ها ازدحام مسافران در این مناطق زیاد است، هماهنگی‌های لازم از قبل میان این ارگان‌ها انجام شده است.

کشاورزیان تصریح کرد: بخش دوم فعالیت این سازمان مربوط به امور راهداری است که امری مستمر در طول سال است و وظایفمان این است که راه‌ها را سرویس دهی کنیم و براساس دستور وزیر راه از حدود اوایل بهمن ماه گروه‌هایی را به سایر استان‌ها فرستاده‌ایم تا راه‌ها را از لحاظ ایمن بودن مورد بررسی قرار دهند. 

وی تاکید کرد: قبل از شروع سال جدید ۱۳۸۰ اکیپی در استان‌ها به امر راهداری از جمله خط کشی، درزگیری چاله‌ها، روکش آسفالت‌ها و تامین تابلو‌ها را در دستور کار دارند. 

کشاورزیان اضافه کرد: در ایام نوروز بیش از ۶۰۰ راهدارخانه با ۱۱ هزار نیرو و ۷۰۰ دستگاه ماشین آلات و در کنار آن ۷۰۰ اکیپ امداد و نجات در سطح راه‌های کشور به مردم خدمات می‌رسانند و برای دسترسی به اطلاعات راه‌ها با سامانه ۱۴۱ تماس بگیرند. 

سردار مومنی در پایان این گفتگو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سوانح تصادفات سالهای گذشته مربوط به جوانانی است که تازه گواهینامه گرفته‌اند. توصیه شما به جوانان و خانواده‌ها چیست؟ گفت: کسانی که سال اول گواهینامه گرفته‌اند به مدت یکسال نمی‌توانند در جاده‌های برون شهری رانندگی کنند و همینطور بعد از ساعت ۱۲ شب نیز رانندگی ممنوع است، خانواده‌ها نباید اجازه دهند که جوانان رانندگی کنند و قانون را باید جدی بگیرند، زیرا اعتبار گواهینامه‌ها یکسال است و گواهینامه تمدید نمی‌شود و ابطال خواهد شد. 

سردار مومنی تاکید کرد: امسال شعار ما در نوروز ۹۳ "گذشت و شکیبایی در رانندگی" است، همه رانندگان باید رانندگان دیگر را مانند خود تلقی کنند و سفر‌هایشان را به درستی مدیریت نمایند. در طول مسیر حتما استراحت کنند و قبل از سفر از ایمنی خودرو خود اطمینان یابند و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشند، نقشه مقصد را داشته و از هر دو ساعت یکبار استراحت کنند. از سرعت، سبقت غیرمجاز و خواب آلودگی بپرهیزند. آرامش را برقرار کرده و به قوانین احترام بگذارند، امیدواریم همه مسافران سالم به وطن خود بازگردند و هیچ چشمی گریان نشود و با پرهیز از شتاب در رانندگی سفری ایمن و خوب در انتظارشان باشد. 
انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، پلیس ، راهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار