فرسودگی شغلی به آن نوع از فرسودگی روانی که با فشارهای روانی یا استرس‌های مربوط به شغل یا محیط کار است گفته می‌شود که اختلال گوارش، اختلال در خواب از علائم روان تنی فرسودگی شغلی می‌باشد.

مریم محمدی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ‌ کار وسیله‌ای است که برای فرد استقلال می‌آورد و رشد عزت نفس او را باعث می‌شود. اما اگر فرد در طول دوره کاری بنا به علتی تحت فشار دائمی عوامل بیرونی و درونی باشد، به فرسودگی شغلی دچار می‌شود که در این حالت نه تنها خود فرد دچار آسیبهای روانی- اجتماعی خواهد شد، بلکه سازمان، شرکت و... نیز دچار زیان خواهد شد. 

وی ادامه داد: بی‌علاقه شدن نسبت به شغل خود، افسردگی، احساس درماندگی و ناتوانی احساس موارد تایید و تشویق قرار نگرفتن و احساس بی‌تفاوتی و بیزاری از نشانه‌های هیجانی فرسودگی شغلی است. 

محمدی افزود: از نشانه‌های رفتاری فرسودگی شغلی می‌توان به تخریب پذیری و پرخاشگر بودن، کناره جویی از دیگران، کاهش توانایی برای انجام دادن وظایف شغلی، محدود شدن فعالیت‌های اجتماعی و افزایش مشکلات با مسئولان، همکاران و خانواده نام برد. 

وی تصریح کرد: احساس خستگی، ابتلا به درد‌های عضلانی، سر درد، اختلال در خوابیدن و اختلال گوارشی و سرما خوردگی‌های مکرر را می‌توان از علائم روان تنی فرسودگی شغلی دانست. 

وی توجه جدی به رفاه جسمی و روانی از قبیل تغذیه مناسب، ورزش و استراحت را راهبرد پیشگیری و درمان فرسودگی شغلی دانست و اذعان داشت: تغییر طرز فکر نسبت به کار و زندگی، خوش بینی، شناسایی محدودیت‌ها و پرهیز کردن از انجام کارهایی که توان ذهنی و جسمی لازم برای آن‌ها را نداریم، پرداختن به تفریحات و سرگرمی‌های سالم از قبیل شعر همراه با موسیقی، پیاده روی، استخر و کوهنوردی از راهکارهای درمان فرسودگی شغلی می‌باشد. 

وی در پایان اظهار داشت: از دیگر راهبرد‌های پیشگیری و درمان فرسودگی شغلی می‌توان به آموزش مهارت‌های زندگی به خصوص ارتباط موثر با محیط و دیگران، مدیریت استرس و توانایی نه گفتن و شناخت و قبول توانایی‌ها و ناتوایی‌های خود اشاره کرد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار