در گذشته وقتي مهماني و ديد و بازديدي بود، همه از دور هم بودن نهايت استفاده را مي بردند طوري که هيچ کس جز ساعت روي ديوار گذشت زمان را حس نمي کرد.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

«ديد و بازديدهاي امروز، صفا و صميميت قديم را ندارد.»

در گذشته وقتي مهماني و ديد و بازديدي بود، همه از دور هم بودن نهايت استفاده را مي بردند طوري که هيچ کس جز ساعت روي ديوار گذشت زمان را حس نمي کرد.

يک کارمند بازنشسته با بيان اين مطلب مي گويد: قديم ترها کسي به برخي مسائلي که امروز وجود دارد مثل چشم و هم چشمي، تشريفات و... توجهي نداشت و ديد و بازديدها ساده و صميمي برگزار مي شد.

او به عنوان پدر 3 فرزند دختر و پسر از رفتار برخي جوانان امروزي انتقاد مي کند و مي گويد: بعضي جوان هاي امروزي صله رحم را جدي نمي گيرند و در ديد و بازديدها حضور ندارند و بعضي ها که در اين مهماني ها شرکت مي کنند به جاي استفاده از فرصتي که براي دور هم بودن دست داده، يا با گوشي هاي تلفن همراه مشغولند يا خودشان را با برنامه هاي تلويزيون سرگرم مي کنند.

«اميرمحمد» هم جوان 21 ساله اي است و با اين توجيه که برخي از ديد و بازديدها خسته کننده و صحبت ها درباره موضوع هايي است که براي جوان جذابيت ندارد، مي گويد: فقط در مهماني و ديد و بازديدهاي نوروزي که هم سن و سال دارم، شرکت مي کنم و خانواده ام در اين باره سخت‌گيري نمي کنند.او برخي بي توجهي ها به صله رحم را قبول دارد و اين مسئله را طبيعي و متناسب با مقتضيات زمان مي داند.

تشريفات در ديدارها

«ديد و بازديدهاي امروزي نوعي رفع تکليف است.»

يک کارمند هم با بيان اين جمله، مي گويد: تعداد افراد کارمند زياد است و در تعطيلات عيد فرصت کمي براي انجام ديد و بازديدها باقي مي ماند و مدت مهماني ها محدود است و آن طور که بايد از اين فرصت استفاده نمي شود.

او يکي ديگر از دلايل برخي بي توجهي ها به صله رحم را پررنگ شدن تشريفات عنوان مي کند و مي افزايد: بسياري از افراد به تشريفات و تجملات در اين ايام توجه زيادي مي کنند که باعث محدود شدن روابط مي شود طوري که خيلي ها فقط با اقوام درجه يک ارتباط دارند و حتي برخي جوانان اقوام و آشنايان دور خود را نمي شناسند.

تاکيد روايات بر صله رحم

صحبت ها از کمرنگ شدن صله رحم در حالي است که به گفته «حسيني»، کارشناس مذهبي رابطه با خويشان و اقوام در اسلام تحت عنوان «صله رحم» مطرح و ضرورت آن در روايات و آيات مورد تاکيد بسيار قرار گرفته و انجام اين سنت حسنه باعث پر برکت شدن زندگي معرفي شده است.

«يکي از راه هاي اساسي براي رسيدن به کمال و تعالي، ارتباط اجتماعي است و بسياري از نيازهاي عالي، شکوفا شدن استعدادها و خلاقيت ها فقط از طريق تعامل بين فردي اجتماعي تعريف مي شود.»

يک روان شناس هم با بيان اين مطلب مي گويد: حفظ پيوندهاي فاميلي مي تواند احساس تنهايي را در فرد از بين ببرد طوري که احساس کند مورد علاقه و عطوفت ديگران قرار دارد و در نتيجه استرس شخص کاهش يابد.

به گفته «شهرياري»، در ديد و بازديدها فرد اطمينان پيدا مي کند که مورد پذيرش خويشاوندان است بنابراين با پشتوانه محکم و استوار با ناملايمات و مشکلات برخورد مي کند.

احساس عزت در روابط اجتماعي

وي احساس عزت و ارزشمندي را از ديگر نتايج صله رحم عنوان مي کند و مي افزايد: روابط اجتماعي چون براساس احترام متقابل و در فضايي از محبت و علاقه نسبت به يکديگر انجام مي شود و طرفين بر مبناي علاقه هاي عاطفي و فاميلي اقدام به ديد و بازديد مي کنند، فرد احساس مي کند مورد تاييد ديگران قرار گرفته است و در واقع اين روابط اعتماد به نفس، توانايي و کفايت افراد را نشان مي دهد.

به گفته وي، شواهد نشان مي دهد افراد بهره مند از روابط اجتماعي، سالم تر از افرادي هستند که از اين تعاملات اجتماعي محرومند و هرچه ميزان تماس ها و پيوندهاي گروهي افراد بيشتر شود، عمر آن ها طولاني تر مي شود.

نقش خانواده

وي با اشاره به نقش موثر صله رحم در کاهش ترس و تقويت مهارت هاي اجتماعي توضيح مي دهد: والدين به طور مستقيم يا غير مستقيم الگوي فرزندان هستند بنابراين اوليا بايد با ديگران ارتباط داشته باشند تا بتوانند فرزندان خود را اجتماعي تربيت کنند.

به گفته وي، بسياري از استعدادها و خلاقيت ها با تعامل فردي و اجتماعي شکوفا مي شود.

وي ارتباط طبيعي و ساده، درک ديدگاه هاي يکديگر، منطقي بودن انتظارها و خواسته ها از يکديگر را از ويژگي هاي روابط سالم اجتماعي و خويشاوندي عنوان مي کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار