دفاتر پستی شبانه‌روزی شد، شرکت ارتباطات زیرساخت برای همکاری با سازمان هدفمندی اعلام آمادگی کرد، کارگروه اقتصاد مقاومتی در وزارت ارتباطات تشکیل شد و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات هر روز را در قالب بسته خبری ٢٠ در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






دفاتر پستی شبانه‌روزی شد

تأمین پهنای باند اینترنت یکی از حوزه‌هایی است که همه پیش‌بینی‌های لازم در ارتباط با آن، به‌منظور رفاه هرچه بیشتر هموطنان برای ثبت‌نام اینترنتی دریافت یارانه نقدی در کشور صورت گرفته و علاوه بر تخصیص پهنای باند مورد نیاز، پهنای باند پشتیبان نیز در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، به‌منظور سرویس‌دهی در روستاها و فراهم آوردن شرایط لازم برای انجام ثبت‌نام اینترنتی هدفمندی یارانه‌ها برای روستاییان، تمامی دفاتر خدمات ارتباطی روستایی تجهیز و پهنای باند مورد نیاز در این مناطق نیز فراهم شده است.



در همین راستا، بسترهای اینترنتی برای ثبت‌نام یارانه سرپرستان خانوار در 10هزار دفتر خدمات بانکی روستائی پست‌بانک ایران در سطح کشور همراه سایر دفاتر پیشخوان و پلیس 10+ مهیا بوده و هموطنان می‌توانند با مراجعه به این دفاتر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

با توجه به این که ثبت‌نام از طریق اینترنت صرفاً در روزهای تعیین شده براساس آخرین شماره سمت راست از شماره ملی سرپرست خانوار میسر خواهد بود، به‌منظور فراهم آوردن اطمینان خاطر برای هموطنان، امکان ثبت‌نام در دفاتر پستی نیز فراهم خواهد بود.

در همین راستا و با توجه به محدودیت زمانی برای انجام ثبت‌نام و به‌منظور ایجاد تسهیلات مناسب برای هموطنان در طول مدت تعیین شده برای ثبت‌نام (بیستم تا سی و یکم فروردین ماه جاری) واحدهای پستی آمادگی ارایه خدمات به‌صورت شبانه‌روزی و در 3 نوبت را دارا هستند که به‌محض اعلام مسئولین ذی‌ربط در ستاد ثبت‌‌نام هدفمندی یارانه‌های نقدی، دفاتر پستی به‌صورت شبانه‌روزی آماده انجام ثبت‌نام خواهند بود.


استقرار کیوسک‌های جدید تلفن همگانی در تهران با شکل و شمایل متفاوت
محمد‌رضا بیدخام با اشاره به برنامه مخابرات تهران در راستای نوسازی کیوسک‌های تلفن همگانی اظهار کرد: هم‌اکنون 32 هزار کیوسک در استان تهران داریم که طرح ویژه‌ای را برای نوسازی آنها در نظر گرفته‌ایم.

وی درباره این طرح گفت: اگر این طرح ویژه به موافقت برسد، امسال مدل کیوسک‌ها عوض می‌شود که این تغییر شامل استراکچر کلی (ساختار کلی) است.

او افزود: در طرح جدید علاوه بر تغییر ظاهری تلفن‌های همگانی، بحث‌های تبلیغاتی نیز به آنها افزوده خواهد شد.



معاون بازاریابی و فروش مخابرات استان تهران در پاسخ به این سوال که با کم شدن روند استفاده از کیوسک‌ها با توجه به ضریب نفوذ بالای تلفن همراه، طراحی جدید و نوسازی هزینه‌ای بی‌فایده برای مخابرات نخواهد بود؟، گفت: هم‌اکنون تقاضای بالایی برای کارت تلفن داریم و این نشان از ضریب نفوذ بالای تلفن‌های همگانی دارد. همچنین برخی سرویس‌ها در قالب خدمات اجباری باید به مردم ارائه شود و راه گریزی از آنها نیست به عنوان مثال همه که خط تلفن ثابت ندارند اما باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا هزینه در این زمینه را به حداقل برسانیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان خرابی تلفن‌های همگانی ندارم درباره شیوه‌های معمول از کار افتادن تلفن‌های کیوسکی عنوان کرد: خرابی‌های فنی و سرقت شیوه‌های معمول هستند. سعی می‌کنیم خرابی‌ها را نهایتا ظرف سه ساعت برطرف کنیم اما اگر بحث سرقت باشد، مدت زمان بیشتری صرف این کار خواهد شد.


شرکت ارتباطات زیرساخت برای همکاری با سازمان هدفمندی اعلام آمادگی کرد
با نزدیک شدن به آغاز ثبت نام یارانه نقدی، شرکت ارتباطات زیرساخت آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری با سازمان هدفمندی یارانه‌ها به منظور ارائه خدمات ثبت‌نام اینترنتی دریافت یارانه نقدی اعلام کرد.
مهدی خدایی تاکید کرد: این شرکت به عنوان متولی تأمین پهنای باند اینترنت کشور به منظور رفاه هرچه بیشتر هموطنان عزیز برای ثبت‌نام اینترنتی دریافت یارانه نقدی در کشور آماده هرگونه همکاری و مساعدت با سازمان هدفمندی یارانه‌ها جهت دسترسی اینترنتی است.



وی در ادامه  تصریح کرد: شبکه ارتباطات زیرساخت در حال حاضر  با توجه  به گستردگی  آن در سراسر کشور وضعیت مطلوبی داشته و هیچگونه اختلالی در شبکه وجود ندارد و این شرکت  با توجه به امکانات بالای فنی خود آمادگی دارد، در صورتیکه  سازمان هدفمندی یارانه‌ها جهت اجرای ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی نیاز  به پهنای باند  بیشتری برای دسترسی هموطنان عزیزمان داشت، این پهنای باند را تامین کند.

او افزود: علاوه بر تامین  پهنای باند اینترنتی، امکان میزبانی سایت آن سازمان همراه با امنیت، کیفیت و سرعت بالاتر در این شرکت فراهم است و با توجه به توانمندی‌های فنی موجود، مشکلی در سرویس‌دهی از طرف این شرکت وجود ندارد.


اظهارات وزیر ارتباطات درباره امواج آنتن‌های موبایل/ جمع‌‌بندی درباره تشعشعات الکترومغناطیسی
محمود واعظی همزمان با روز جهانی سلامت در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی کلوب در راستای سلامت بهداشت جسم و روح مردم  به نگرانی های مردم در رابطه با تاثیر امواج بر روی سلامتشان اشاره کرد و گفت: تاثیر امواج بر روی سلامت انسان در دو بخش امواج مخابراتی مانند امواج BTS ها و سایر امواج و تشعشات الکترومغناطیسی قابل بررسی است.



وی گفت: طبق دیدگاه صاحب نظران در این رابطه تاكنون هیچ موردی مبنی بر زیان بار بودن این امواج گزارش نشده است.

واعظی تاکید کرد: البته امواج دستگاه تلفن همراه به نوع گوشی تلفن همراه هم بستگی دارد، گوشی هایی كه از طریق قانونی وارد كشور می شوند، توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد نظارت قرار می گیرند و مردم می توانند با مراجعه به سایت www.cra.ir (سایت سازمان تنظیم مقررات) با این گوشی های استاندارد آشنا شوند.

وزیر ارتباطات افزود: البته برای مكالمه طولانی با همین گوشی های استاندارد هم توصیه می شود از رابط سیم دار (هندزفری) استفاده شود.

وی در مورد سایر امواج و تشعشات الکترومغناطیسی نیز گفت: خوشبختانه كمیته ای از چند ماه گذشته به مسئولیت این وزارتخانه با اعضایی از سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت و درمان تشكیل شد تا به بررسی این موضوع بپردازد.

واعظی اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک با اعضای کمیته به یک جمع بندی مشترک در زمینه تشعشعات الکترومغناطیسی رسیده و آن را به اطلاع مردم می رساند.


هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت شناسایی موانع ساخته شد
حسن لایق- مجری طرح با بیان اینکه این هواپیما داری حسگر در برخورد با موانع است، گفت: این حسگر موجب می‌شود که در زمانی که هواپیما در مسیر خود تا فاصله 20 متری مانعی را حس کند، می‌تواند تغییر مسیر دهد.

وی این موانع را اعم از دیوار یا کوه دانست و ادامه داد: در صورتی که مانع متحرک باشد مانند موشک، این هواپیما شتاب گرفته و اوج می‌گیرد تا با مانع متحرک برخورد نکند.



لایق با تاکید بر اینکه هواپیمای طراحی شده دارای حسگر مرکزی در داخل هواپیما است، خاطر نشان کرد: هواپیما با این حسگر قادر است در زمان فرود در مسیر درستی قرار گیرد.

مجری طرح به مزایای هواپیمای بدون سرنشین طراحی شده پرداخت و یادآور شد: به منظور جمع آوری اطلاعات از محیط پیرامون برای هواپیمای بدون سرنشین طراحی شده حسگرهای رابطی در زیر باله‌های هواپیما پیش بینی شده است تا بتواند در کمترین زمان موانع را پیدا کند.

به گفته وی، این حسگرها همچنین می‌توانند در زمان سقوط هواپیما مانع را مستقیم به جعبه سیاه هدایت کنند.


نقش مخابرات در تحقق شعار محوری امسال/ تكنولوژي ابزاري در راستاي فرهنگ‌سازي
مدیران شرکت مخابرات استان تهران در گردهمايي آغازين سال جديد با تشریح سياست‌هاي مخابرات درسال 93 و روند فعاليت‌هاي توسعه و رشد شبكه مخابرات، روش‌ها و راهكارهاي عملي براي تحقق شعارمحوري مطرح شده از سوي مقام معظم رهبري مبني بر سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي" را بررسی و تشریح کردند.

فناوري مخابرات ابزاري در راستاي فرهنگ‌سازي

علي بقايي رئیس هیات مديره شركت مخابرات استان تهران با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري به تشريح ويژگي‌ها و شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي دانش بنيان،‌ عدالت‌محور و متكي به مردم پرداخت و گفت: شركت مخابرات تهران از زمره بنگاه‌هاي اقتصادي است كه در حوزه فرهنگ‌سازي نيز نقش مؤثري دارد.

وي گفت: امروزه پديده‌هايي نظير اينترنت،‌ تلكام و فناوري اطلاعات و ارتباطات عناصري مؤثر بر فرهنگ هستند و تكنولوژي ما ابزاري در راستاي فرهنگ‌سازي است كه مسئوليت ما را دو چندان مي‌سازد.



دكتر بقايي از احساس مسئوليت،‌ تقوا و وجدان كاري،‌ شجاعت در ريسك‌پذيري آگاهانه، تفكر استراتژيك و توجه به جانشين پروري بعنوان شاخص‌هاي مديريت جهادي نام برد.

رئيس هيات مديره شركت مخابرات استان تهران با بيان اينكه مديريت جهادي با مديريت معمولي و مرسوم تفاوت دارد گفت: با روش‌هاي معمولي نمي‌توان به اهداف متعالي دست يافت و در گام نخست مخابرات باید‌ حركت و پويايي و خلاقيت را آغاز کند.

مخابرات زيرساخت توسعه كشور
در این مراسم علیرضا صيدي مديرعامل شركت مخابرات استان تهران نیز مخابرات را  زيرساخت توسعه كشور در همه ابعاد و حوزه‌هاي مختلف عنوان کرد.

وی با اعلام اينكه امسال در مخابرات سال توسعه و فرهنگ سازماني است به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر انتخاب سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي اشاره كرد و گفت: هر يك از آحاد جامعه لازم است به برنامه‌ريزي براي خود در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري بپردازد؛ فرهنگ كار و تلاش بايد جايگزين فرهنگ عافيت‌طلبي شود لذا امسال ما در سطح شركت مخابرات موضوع فرهنگ سازماني را بعنوان مقوله‌اي مهم و حياتي بطور جدي دنبال خواهيم كرد.


مقایسه نرخ قدیم و جدید تلفن ثابت + جدول
در آخرین‌ روزهای سال 92، با تغییر ساختار تعرفه‌گذاری تلفن ثابت و همراه از پالس محوری به دقیقه‌ای، تعرفه‌های جدیدی برای این دو بخش تعریف شد. در بخش تلفن ثابت، تعرفه‌ها در سه سطح مکالمات ثابت به ثابت داخل استانی، مکالمات ثابت به ثابت بین استانی و مکالمات تلفن ثابت به تلفن همراه تعیین شده است.

تعرفه‌های سابق و جدید و میزان تغییرات در جداول زیر شرح داده شده است.


هری تلفن ثابت

نوع تماس نرخ قدیم (دقیقه) نرخ جدید
شهری در استان‌های همکد نشده *  22.78 ریال 30 ریال
شهری در استان‌های همکد شده** 26.21 ریال 30 ریال

*در استان‌های هم نشده تعرفه هر پالس 03/ 51 ریال بوده است.

**در استان های همکد شده تعرفه هر پالس 43/ 58 بوده ریال است.



*بین‌شهری تلفن ثابت

نوع تماس نرخ قدیم (دقیقه) نرخ جدید (مستقل از مسافت)
بین شهری (تا 100 کیلومتر) 3 پالس معادل 09/ 153 ریال 330 ریال
بین شهری (100 تا 400 کیلومتر) 6 پالس معادل 18/ 306 ریال 330 ریال
بین شهری ( 400 تا 700 کیلومتر) 12 پالس معادل 36/ 612 ریال 330 ریال
بین شهری (بیش از 700 کیلومتر)  16 پالس معادل 48/ 816 ریال 330 ریال

هر پالس 51.03 ریال است.

 

*ثابت به موبایل

نوع تماس نرخ قدیم (دقیقه) نرخ جدید (مستقل از مسافت)
ثابت به همراه اول از 510.3 ریال شهری تا 867.5 ریال بین‌شهری 625 ریال
ثابت به ایرانسل 625 ریال 625 ریال
ثابت به رایتل 625 ریال 625 ریال



کارگروه اقتصاد مقاومتی در وزارت ارتباطات تشکیل شد
محمود واعظی بر ضرورت توجه به مدیریت جهادی در سال 93 تاکید کرد و گفت: وزارت ارتباطات باید مدیریت جهادی را با روش‌های علمی همراه کند و پیشران توسعه در کشور باشد.

وی به راهبردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 93 اشاره کرد و افزود: خودکفایی در عرصه ICT، فعالیت‌های دانش بنیان، عنایت به بخش خصوصی و توجه به مطالبات مردم در این حوزه، از وظایف این وزارتخانه است که با افزایش سرعت در کار و احساس مسئولیت، در همه همکاران میسر خواهد شد.



واعظی در پایان با توجه به حضور مدیران عامل اپراتورهای فعال کشور گفت: توجه به کاهش‌ هزینه‌های دسترسی به خدمات ICT و بهبود کیفیت خدمات در سال 93 از برنامه های این وزارت است و بنده تحقق وعده‌های داده شده را نیز پیگیری می‌کنم.

به عنوان مثال یکی از شروط واگذاری مجوز نسل سوم به اپراتور اول و دوم برقراری number portability (جابه‌جایی شماره بین اپراتورها) و رومینگ ملی است.


به مناسبت تولد 45 سالگی اینترنت!
به جرات می توان گفت که دنیای امروز ما در حوزه فناوری اطلاعات کاملا وابسته به پدیده ای شده است که آن را اینترنت می نامیم! این پدیده تا به آنجا در زندگی ما وارد شده که حتی کامپیوتر ها و تلفن‌های هوشمند نیز بدون آن برای ما ابزارهای بی‌استفاده ای خواهند بود. آیا شما می توانید یک روز را بدون داشتن اینترنت و خدمات آن تصور کنید؟!

آیا به یاد دارید برای چک کردن یک نتیجه فوتبال که فرصت نکرده بودید در خبر ورزشی تلویزیون تماشا کنید مجبور بودید به دوستان خود زنگ بزنید یا تا روزنامه فردا صبح صبر کنید؟ امروز تنها کافی است یک سایت ورزشی را باز کنید تا نتایج زنده بازی‌ها را مشاهده کنید.

آیا به یاد دارید برای پرداخت یک قبض ساده مجبور بودید ساعت ها در صف بانک ها بایستید؟ امروز در خانه‌تان در عرض چند دقیقه بصورت آنلاین قبض‌ها را پرداخت می‌کنید.

آیا به یاد دارید ، برای یک مطلب کوچک و ساده مجبور بودید روزها و هفته‌ها در کتابخانه‌ها و در میان صفحات کتاب‌ها بگردید؟ امروز تنها یک کلمه در گوگل وارد می‌کنید و با خیل عظیمی از اطلاعات مواجه می‌شوید.



آیا زمانی را به یاد دارید که برای گرفتن خبر از نزدیکانتان که در خارج از کشور بودند مجبور بودید نامه بنویسید و آن را از طریق پست ارسال کنید و مدت ها منتظر می‌ماندید تا نامه شما به مقصد برسد و پاسخ آنرا دریافت کنید؟ امروز از طریق اینترنت بصورت زنده می‌توانید با نزدیکانتان صحبت کنید!

از همه مهم‌تر آیا به یاد دارید برای دنبال کردن اخبار تکنولوژی و عملی مجبور بودید به روزنامه‌ها و ماهنامه‌ها مراجعه کنید؟

اینترنت امروز پدیده ای است که زندگی نسلی را متحول کرده است و نسلی دیگر زندگی بدون اینترنت را نمی‌توانند درک کنند. 44 سال پیش یعنی 7 آوریل 1969 برای نخستین بار مستندی تحت عنوان RFC منتشر گردید که چهارچوب ها و ساختار اصلی اینترنت را مشخص کرده بود. آنچه ما امروزه تحت عنوان مفاهیم شبکه، پروتکل‌های ارتباطی همانند TCP/IP می شناسیم از همان نقطه آغاز گردید و سرآغاز تحولی بود که امروزه زندگی ما را دگرگون ساخته است.

کسانی که بروی پروژه اینترنت کارکردند و تولد اینترنت را در سال 1969 رقم زدند شاید هیچگاه فرصت استفاده از مزایای آنرا که امروزه ما از آنها بهره می بریم را نیافتند ، امروز را گرامی می داریم به یاد تمام کسانی که زندگی خود را صرف خلق ایجاد اینترنت نمودند تا به زندگی بشر کمک کنند.



انتهای پیام/


همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار