گاردین نوشت پلیس کمبریج شایر در انگلیس به کرات سعی داشته است از فعالان سیاسی به عنوان خبرچین استفاده کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردین، پلیس کمبریج شایر در انگلیس به کرات سعی داشته است از فعالان سیاسی به عنوان خبرچین استفاده کند.

به نوشته شماره امروز این روزنامه در اینترنت: یکی از معترضان جوان ضد‌تبعیض نژادی در کمبریج گفت که تهدید و ارعاب وی توسط  مامور مخفی پلیس که سعی داشت او را به جاسوسی در مورد همکاران سیاسی‌اش ترغیب کند، موجب شد وی از فعالیت سیاسی دست بردارد.

این فعال بیست و سه ساله گفت، آن مامور که برای یک واحد پلیس مخفی کار می‌کرد، تهدید کرده بود اگر وی درباره ماجرای خبرچینی به کسی چیزی بگوید، تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

این زن فعال گفت، به علت نگرانی درباره  پسر جوانش، موقعیتش در دانشگاه و فرصت‌های کاری در آینده مجبور شد فعالیت سیاسی را کنار بگذارد چون اگر متهم می‌شد، همه چیز را از دست می‌داد.

گاردین در ماه نوامبر یک نوار ویدئویی سری منتشر کرد که نشان می‌داد چگونه پلیس سعی داشت یک فعال جوان حفظ محیط زیست را برای جاسوسی در مورد فعالان سیاسی دانشگاه کمبریج به کار بگیرد.

تاکنون سه فعال دیگر  درباره تلاش یک واحد مخفی پلیس برای متقاعد کردن آنها به خبرچینی و جاسوسی در ازای پول درباره گروه‌های سیاسی، فعالان محیط زیست و ضد فاشیست‌ها افشاگری کرده‌اند.

یک فعال دیگر گفت که یک مامور پلیس با تعقیب وی و دختر جوانش تا یک فروشگاه نامه‌ای حاوی پول نقد بدستش داد تا  برای پلیس درباره فعالان حفظ محیط زیست در کمبریج خبرچینی کند.

یک فعال دیگر گفت، یک مامور پلیس به او نیز پیشنهاد پول در ازای اطلاعات درباره فعالیتهای سیاسی دانشجویان چپ‌گرا در کمبریج داده بود و تصویر همان پلیس در نوار ویدئویی سری منتشر شده در ماه نوامبر ضبط شده بود.

همه این تلاش‌ها توسط ماموران پلیس کمبریج شایر از اواخر سال 2010 صورت گرفته بود. این نیرو ضمن اذعان به تلاش برای جذب این چهار نفر، از ذکر نام یا هرگونه جزئیاتی درباره واحد پلیس مخفی خودداری کرد.

سخنگوی پلیس کمبریج شایر گفت: ماموران از روشهای مخفی برای جمع آوری اطلاعات مطابق قانون و کمک به جلوگیری و شناسایی فعالیتهای جنایی استفاده می‌کنند.
جولیان هوپرت نماینده کمبریج در پارلمان انگلیس با ابراز نگرانی درباره ادعاهای مطرح شده خواستار توضیح رئیس پلیس کمبریج شایر در این‌باره شد.

این ادعاها فاش می‌سازد پلیس انگلیس در تلاش برای جذب خبرچین تا چه حد ممکن است پیش برود،‌ تلاش‌هایی که عمدتا بر جذف نیرو از درون آنچه که فعالان آنرا کمپین‌های اعتراضی مشروع می‌خوانند، مترکز بوده است. هیچ‌یک از فعالان از بیم اقدامات تلافی‌جویانه پلیس حاضر نشدند که نامشان فاش شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار