پایان همه‌پرسی تغییر نظام پادشاهی به جمهوری اسلامی، افتتاح برج ایفل، ایجاد بحران در روابط متفقین بر سر برلین و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 29 جمادی الاول 1435 هجری و 30 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

پایان همه‌پرسی تغییر نظام پادشاهی به جمهوری اسلامی (1358 ش)
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تشکیل دولت موقت از سوی امام، زمینه مهمترین همه پرسی در ایران، جهت تعیین نوع حکومت فراهم شد. در این زمان بود که وسوسه‌های گوناگونی آغاز شد و درباره حکومت جمهوری اسلامی، نظرات متفاوتی مطرح گردید. تا اینکه مردم در روزهای دهم و یازدهم فروردین 1358ش، با حضوری آگاهانه در پای صندوق‌های رأی، پیروزی نهایی انقلاب اسلامی را با آرای عظیم و باورنکردنی خود تحقّق بخشیدند و نظام جمهوری اسلامی را مستقر ساختند. در نهایت در روز دوازدهم فروردین 1358، ساختار جدید سیاسی اجتماعی ایران بر مبنای آرای اکثریت مردم تثبیت شد و نظام جمهوری اسلامی رسماً به تایید ملت مسلمان ایران رسید. بدین ترتیب مبارزات مستمر و پیگیر امت مسلمان ایران، در بر پایی حکومت اسلامی و سرنگونی رژیم 2500 ساله پادشاهی به ثمر نشست و عصر نوینی در تاریخ ایران و اسلام آغاز شد.


تصویب قانون اصلاح تقویم در مجلس شورای ملی (1304 ش)

در یازدهم فروردین 1304 ش، مجلس شورای ملی، قانونی تصویب نمود که به موجب آن، در کشور ایران سال رسمی کشور، هجری شمسی، و اول سال، روز اول بهار، و مبدأ تقویم، هجرت رسول اکرم(ص) می‌باشد. بر این اساس تمام ادارات و مؤسسات دولتی، اقتصادی و مردم موظف شدند به جای ماه‌های حَمَل، ثور، جوزا، سرطان، اَسَد، سُنبُله، میزان، عَقرب، قوس، جُدَی، دَلوْ و حوت، ماه‌های جدید را به شرح: فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند به کار ببرند. شش ماه اول، سی و یک روز، پنج ماه دوم، سی روز و ماه آخر 29 روز و در سال‌های کبیسه 30 روز شد. این تقویم تا سال 1354 ش در ایران به عنوان تقویم رسمی، جاری بود و بدان عمل می‌شد. اما در اسفند 1354 ش، تاریخ ایران بر اساس جلوس کورش هخامنشی با نام تاریخ شاهنشاهی به جریان افتاد تا این که این تقویم مجعول و ضد دینی در پی گسترش موج انقلاب اسلامی، در شهریور 1357، مُلغی شد.

صدور بیانیه سازمان ملل در محکومیت رژیم عراق در کاربرد سلاح های شیمیایی(1363ش)
پس از پیروزی چشمگیر رزمندگان سلحشور اسلام در عملیات حماسه‌آفرین خیبر، رژیم بعث عراق به دلیل نگرانی از نتایج عملیات، برای نخستین بار، از نوعی سلاح‌های شیمیایی با نام گاز خردَل استفاده کرد. هرچند عراق پیش از این در عملیات والفجر 2 در منطقه حاج عمران، به صورت محدود از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده بود، ولی آنچه که در عملیات خیبر صورت گرفت، بسیار گسترده و فاجعه‌آمیز بود. به کارگیری سلاح‌های شیمیایی ازیک سو نشان دهنده ضعف دفاعی و نومیدی و درماندگی ارتش عراق بود و از سوی دیگر این مسأله را روشن می‌کرد که عراق با ایجاد زیر ساخت‌های جدید در زمینه تولید سلاح‌های شیمیایی با کمک برخی کشورهای غربی و شرقی، استراتژی جدیدی را برای مقابله با تهاجمات پی در پی و گسترده به ایران برگزیده است. در پی این بمباران شیمیایی، ایران به سازمان ملل متحد شکایت کرد و پس از بازدید هیئت اعزامی سازمان ملل از مصدومین حادثه، شورای امنیت در واکنش به این اقدام عراق، در تاریخ یازدهم فروردین 1363 برابر با 30 مارس 1982 م، با صدور بیانیه‌ای، استفاده از گازهای سمی را محکوم کرد، اما مسؤولیت استفاده از آن را به هیچ یک از طرفین نسبت نداد. صدور بیانیه به جای قطعنامه، بنابر تحلیل منابع دیپلماتیک، به دلیل اجتناب از مباحث شدید و اشاره به هر یک از دو طرف جنگ بوده است. در هرصورت، این نخستین اقدام سازمان ملل بود که گر چه به سود ایران نبود ولی به زیان ایران نیز تنظیم نشده بود.

اعلامیه مشترک ایران و شوروی در مسکو و تهران انتشار یافت.(1349ش)

سران کشورهای شوروی و ایران بمباران اراضی و سکنه غیرنظامی کشورهای عربی را تقبیح کردند.(1349ش)

در اصفهان اتوبوس حامل کارگران ذوب آهن در دره سقوط کرد و 27 نفر تلفات داد(1352ش)

درگذشت احمد صدر حاج سید جوادی (1392ش)
احمد صدر حاج سید جوادی ، عضو شورای انقلاب و از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فارغ‌التحصیل رشته‌ی حقوق و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی بود. سیداحمدصدرحاج سیدجوادی صبح روز یکشنبه 11 فروردین در بیمارستان آبان تهران در ۹۶ سالگی درگذشت.

در ساعت 11 الی 13، مراسم بزرگداشتی در کاشان به مناسبت اربعین شهدای تبریز با شرکت جمعیتی حدود5هزار نفر و سخنرانی آقای عباس خراسانی در مسجد حبیب بن موسی برگزار شد.(1357ش)
در پایان عده ای از حاضران هنگام خروج از مسجد شعارهایی علیه رژیم سردادند که با دخالت ماموران متفرق و حدود17نفر دستگیر شدند.

در ساعت11/30، تظاهراتی در مرودشت- استان فارس- برپا گردید. در این تظاهرات نمایشگاه اسناد و مدارک پنجاه سال سلطنت خاندان پهلوی به آتش کشیده شد.(1357ش)

شهادت فقیه ارجمند "ملامحمد تقی بُرغانی" معروف به "شهید ثالث" (1264ق)
ملامحمد تقی بن محمد معروف به شهید ثالث در سال 1184 در برغان متولد شد و در قزوین، قم و اصفهان به تحصیل علوم اسلامی پرداخت. سپس درعتبات عالیات از محضر شیخ جعفر کاشف الغطاء، صاحب ریاض و سید مجاهد بهره گرفت. وی بیشتر اوقات خود را صرف ترویج احکام دین می‌کرد. اثرهای ارزنده‌ای چون کتاب "عیون الاصول" در اصول فقه، "مجالس المؤمنین" در مواعظ و "منهج الاجتهاد" درشرح شرایع الاسلام از تألیفات او می‌باشند. شهید ثالث در سال 1264 قمری که اوایل ظهور فتنه‌ی بابیه و سال اول جلوس ناصرالدین شاه بود در اثر مجاهدت‌ها و مدافعات دینی علیه فتنه‌ی ظهور "بابیّت" به دستور برادرزاده‌اش قرةالعین در حالی که به نماز شب مشغول بود، از سوی چندتن از افراد فرقه مذکور مضروب گشت و پس از دو روز به شهادت رسید.

افتتاح "برج ایفل" در پاریس (1889م)
در 21 ژانویه سال 1887م ساخت برج فلزی ایفل با ارتفاع سی‌صد متر، در پاریس آغاز شد و دو سال و دو ماه بعد در 31 مارس 1889م طی مراسم با شکوهی افتتاح شد. به طول انجامید. از این برج که به نام سازنده آن "گوستاو ایفل" نام گذاری شده است به عنوان فرستنده تلویزیونی استفاده می‌شود. برج ایفل دارای سه طبقه در ارتفاعات 115 57 و 276 متری است. هم‌چنین این برج به عنوان نماد کشور فرانسه، یکی از جایگاه‌های بسیار سود آور برای دولت این کشور است؛ چرا که سالانه ده‌ها میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند و صدها میلیون دلار عاید دولت می‌گردد.

مرگ "امیل آدولف فون بهرینگ" پزشک برجسته آلمانی (1917م)
دکتر "امیل آدولف فون بهرینگ" در 15 مارس 1854م به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات ابتدایی، با استفاده از کمک‌های تحصیلی به دانشگاه "فردریک ویلهلم" وارد شد و در سال 1878م موفق به اخذ درجه دکترا در پزشکی گردید و سپس به عنوان جراح در ارتش مشغول به کار شد وی از سال 1888م به تدریس در دانشکده پزشکی ارتش پرداخت و سال بعد در "انستیتوی روبروت کخ" استخدام شد. شاگردان دکتر کخ به کشف میکربهای عامل بیماری می‌پرداختند اما بهرینگ به فکر نابودی میکربها بود و نتیجه مطالعات خود را در مقاله "عفونت و ضدعفونت درتئوری وعمل" مطرح ساخته بود. وی در سال 1890م به این نتیجه رسید که اگر سرم خون حیوان مبتلابه کزاز را به حیوان دیگری منتقل کند آن حیوان در برابر این بیماری مصونیت پیدا می‌کند و بدین ترتیب واکسن کزاز را ساخت. دکتر بهرینگ سپس همین رویه را در مورد دیفتری که بیماری خطرناکی برای کودکان محسوب می‌شد، به کار گرفت و در 20 دسامبر 1891 با استفاده از سرم ضددیفتری به معالجه یک کودک پرداخت و پس از مشاهده نتیجه مثبت آن، در سال 1892م پادزهر دیفتری را روانه بازار ساخت. خصوصیت این سرم در آن بود که نه فقط موجب مصونیت می‌گردید بلکه در درمان شخص مبتلا هم بسیار مؤثر بود. دکتر بهرینگ که به دریافت جایزه آکادمی علوم پزشکی فرانسه، جایزه انستیتوی فرانسه، لقب عالیجناب پروس و نشان صلیب آهن در جنگ جهانی اول نائل آمده بود، در سال 1901 اولین جایزه نوبل پزشکی را به خود اختصاص داد امیل آدولف فون بهرینگ در آخرین روز مارس 1917 در 63 سالگی درگذشت.

تولد "ژوزف هایْدِن" موسیقی‌دان بزرگ اتریشی (1732م)
فرانس ژوزف هایدن، موسیقی‌دان مشهور اتریشی در 31 مارس 1732م در یکی از روستاهای مرزی اتریش به دنیا آمد. وی از کودکی به فراگیری موسیقی پرداخت و در 21 سالگی، آثارش توسط نوازندگان دوره گرد ویِن اجرا شد. هایدن در سال‌های بعد به ریاست یکی از ارکسترها منصوب گردید و به ساختن نخستین سمفونی خود توفیق یافت. اما ترقی هایدن از زمانی آغاز شد که در سلسله نوازندگان یکی از شاهزادگان اتریشی درآمد. هایدن تمام عمر خود را در خدمت این شاهزده و خانواده او گذراند و زندگی آسوده‌ای فراهم کرد. در آن زمان، هنوز توده مردم، موسیقی را از احتیاجات خود حس نمی‌کردند و به این جهت، سالن‌های کنسرت رونق زیادی نداشت و موسیقی‌دان‌ها مجبور بودند، خود را تحت حمایت اشراف و خانواده سلطنتی قرار دهند. از این رو بود که هایدن به کار در خدمت اشراف روی آورد و دوستان خود را که حاضر به این کار نمی‌شدند سرزنش می‌کرد. با این حال، هایدن نیز پاداش یک صدم زحمات خود را از پرنس‌ها دریافت نمی‌نمود. هایدن در سال 1790م سمفونی‌های بزرگ خود را در انگلستان به مورد اجرا گذاشت و از طرف دانشگاه آکسفورد، مدرک دکترای افتخاری گرفت. هایدن نخستین کسی بود که ارکستر سمفونیک را تشکیل داد. بدین جهت، او را به نام "پدر سمفونی" خوانده‌اند. وی بیش از یک‌صد سمفونی ساخته که سمفونی‌های بامداد، ظهر، شب و آتش از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌باشند. هایدن در اواخر عمر، دور از غوغای مردم، در یکی از نقاط دور دستِ ویِن می‌زیست تا آنکه در 31 مه 1809م در 77 سالگی جان سپرد.

ایجاد بحران در روابط متفقین بر سر برلین پایتخت آلمان(1948م)
بزرگ‌ترین بحران در روابط متفقین زمان جنگ جهانی دوم که به اختلاف و جدایی کامل آنها انجامید، بر سر شهر برلین روی داد. به موجب توافق‌های کنفرانس یالتا، شهر برلین با اینکه در وسط منطقه اشغالی شوروی در آلمان قرار داشت، بین چهار دولت اشغال کننده آلمان تقسیم شده و برای ارتباط نیروهای امریکا و انگلیس و فرانسه در این شهر با مناطق اشغالی خود در آلمان غربی، راه‌های ارتباطی زمینی معینی در نظر گرفته شده بود. شوروی‌ها که از به هم پیوستن مناطق اشغالی سه کشور غربی در آلمان و برلین غربی ناراضی بودند، در اوایل ماه مارس 1948م به انتشار پول رایج آلمان غربی در برلین غربی اعتراض کردند و اعلام داشتند که این اقدامات با توافق‌های کنفرانس سران در یالتا و پوتسدام مغایرت دارد. دول غربی به این اعتراض اعتنا نکردند و در نتیجه در 30 مارس 1948م، دولت شوروی حضور نیروهای ممالک غربی در برلین را غیرقانونی اعلام نمود و از فردای آن روز، راه‌های ارتباطی زمینی برلین با آلمان غربی را مسدود کرد. در عکس‌العمل به این کار شوروی، کشورهای غربی برای مقابله با تهدید شوروی، یک پل هوایی بین برلین و آلمان غربی به وجود آوردند و تمام مواد مورد نیاز نیروهای خود و سکنه برلین غربی را از طریق هوا به این شهر رساندند. محاصره برلین درست 18 ماه به طول انجامید و در این مدت بیش از 2/3 میلیون تن مواد غذایی و سوخت از طریق هوا به برلین ارسال شد. دولت شوروی روز 30 سپتامبر 1949م به محاصره برلین خاتمه داد ولی بحرانی که بر سر این ماجرا بین شوروی و کشورهای غرب بروز کرد شکافی بین شرق و غرب به وجود آورد که با تشکیل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، و تشکیل دولتی در آلمان غربی در 23 مه 1949م تحت حمایت سه کشور غربی، عمیق‌تر شد.

انفجار قطار فلسطینی ها توسط صهیونیست ها (1948م)
به دنبال اوج‌گیری قتل عام فلسطینی‌ها توسط صهیونیست‌های مسلح، در 21 مارس 1948م، یک قطار که از قاهره عازم بندر حیفا در فلسطین بود، با بمب منفجر شد. در این جنایت که توسط گروه صهیونیستی اِشترْنْ انجام شد، 40 فلسطینی کشته و 60 نفر دیگر مجروح شدند. چهار روز قبل از این انفجار، قطار دیگری توسط صهیونیست‌های مسلح در فلسطین منفجر شد که در آن حادثه نیز 24 فلسطینی کشته و 61 نفر دیگر زخمی شدند. حمله به اماکن عمومی، روستاها، اتوبوس‌ها و قطارهای حامل فلسطینی‌ها از جمله اهداف مهم صهیونیست‌ها در آستانه تشکیل رژیم صهیونیستی بود تا فلسطینی‌های بیشتری را مجبور به مهاجرت از کشورشان کنند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار