زادروز خسرو شکیبایی ، تولد مخترع دماسنج، پایان جنگ "شامپانی" بین آلمان و فرانسه ، روز جهانی تئاتر، درگذشت نخستین فضانورد جهان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 7 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 25 جمادی الاول 1435 هجری و 27 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

صدور بیانیه دبیر کل سازمان ملل متحد در محکوم کردن کاربرد سلاح‌های شیمیایی (1367ش)
با گذشت زمان و استفاده گسترده عراق از سلاح‌های شیمیایی و عدم واکنش جّدی شورای امنیت در سال‌های بعد، خاوْیر پِرِزدکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل به ابتکار خود، بیانیه‌ای صادر کرد و دولت عراق را به رغم سکوت بیانیه‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت، محکوم نمود. یکی از این بیانیه‌ها در هفتم فروردین 1367 برابر با 28 مارس 1988 صادر شد که دبیر کل در آن ابراز می‌کند که با تأسف، شواهد بسیاری در خصوص کاربرد سلاح‌های شیمیایی در روزهای اخیر از طرف نیروهای عراقی در دست دارد که ضایعات فراوانی، از جمله به شهروندان هر دو کشور ایران و عراق وارد شده است. در بخش دیگری از این بیانیه افزوده شده دبیر کل به طور صریح کاربرد سلاح‌های شیمیایی را تحت هر بهانه‌ای محکوم اعلام کرده است. اعلام این محکومیت از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد، به لحاظ جایگاه سیاسی و معنوی وی، واجد اهمیتی اساسی می‌باشد که کمتر اتفاق افتاده است. این جسارت دبیر کل که در عین بی‌طرفی و ضمن انعکاس وقایع، روابط مستمر خود را با طرف‌های مخاصمه در طول هشت سال جنگ حفظ کرده، تاثیری اساسی در محدود کردن نقض قواعد بشر دوستانه بین المللی در طول مخاصمات و پایان دادن به جنگ داشته است.

بازگشایی مسجد شهر گنجه در جمهوری آذربایجان (1369ش)
این مسجد پس از هفتاد سال تعطیلی و حاکمیت ضددینی کمونیسم بر این منطقه ، در سال 1369 ش بازگشایی شد.

زادروز خسرو شکیبایی (1323ش)
خسرو شکیبایی، اسطوره تکرارنشدنی بازیگری سینما و تئاتر ایران در تاریخ هفتم فروردین‌ماه سال ۱۳۲۳ هجری شمسی در خیابان مولوی تهران به‌دنیا آمد.شکیبایی نخستین‌بار در سال ۱۳۵۳ش در فیلم کوتاه و ۱۶ میلی‌متری «کتیبه» به کارگردانی فریبرز صالح مقابل دوربین رفت. در سال ۱۳۶۱ش درحالی‌که مشغول بازی در نمایش «شب بیست و یکم» به کارگردانی و نویسندگی محمود استادمحمد بود، مورد توجه مسعود کیمیایی قرار گرفت و با بازی در نقش جمال در فیلم «خط قرمز» (مسعود کیمیایی-۱۳۶۱) به سینما آمد و تا سال ۱۳۶۸ش در فیلم‌هایی نظیر «دزد و نویسنده»، «ترن» و «رابطه» نقش‌آفرینی‌های قابل قبولی از خود نشان داد.خسرو شکیبایی، توانایی‌های انکار ناپذیرش را در چندین فیلم دیگر نیز به معرض نمایش گذاشت؛ بازی تأثیرگذار او در فیلم‌هایی نظیر «یک‌بار برای همیشه»، «سارا»، «پری»، «درد مشترک»، «کیمیا»، «خواهران غریب»، «عاشقانه»، «سرزمین خورشید»، «میکس»، «اثیری»، «کاغذ بی‌خط»، «مزاحم»، «حکم»، «چه کسی امیر را کشت؟»، «سالاد فصل»، «ستاره بود»، «دست‌های خالی»، «اتوبوس شب»، «شب» و «حیران» فراموش نخواهد شد. او برای بازی در فیلم «کیمیا» (احمدرضا درویش-۱۳۷۳) بار دیگر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر شد.ا کارهای به‌یاد ماندنی دیگری هم‌چون «روزی روزگاری»، «خانه سبز»، «کاکتوس» و «تفنگ سرپر». شکیبایی سرانجام در ساعت ۴ صبح جمعه بیست و هشتم تیرماه ۱۳۸۷ش در سن شصت و چهار سالگی در اثر عارضه قلبی در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد. او مدت‌ها از عارضه سرطان کبد رنج می‌برد.

زشک قانونی اعلام کرد در سال گذشته (1350) در تهران 700 نفر در اثر تصادف با اتومبیل درگذشته اند(1351ش)

افزایش نرخ بنزین و سایر مواد نفتی مورد اجرا قرار گرفت.(1356ش)
به موجب نرخ های تازه بنزین سوپر هر لیتر 10 ریال و بنیزین عادی هر لیتر 8 ریال شد و از این پس هر سال مبلغ دو ریال بر نرخ های موجود اضافه خواهد شد

مذاکرات ایران و کنسرسیوم که به مناسبت نوروز تعطیل شده بود مجدداً از سر گرفته شد.(1357ش)
پس از پایان مذاکرات موافقتنامه جدید با کنسرسیوم تنظیم خواهد شد. در این قرارداد وارد مرحله جدیدی می شود مانند رابطه خریدار و فروشنده

درگذشت "ابن یعیش" ادیب و عالم عرب در حَلَب(643 ق)
ابوالبقا یعیش بن علی بن یعیش معروف به ابن یعیش، ادیب نحوی و از بزرگان نحو و فنون عربی است. او در شهرهای حَلَب، موصل و دمشق، نحو و حدیث آموخت و پس از تکمیل مراحل تحصیلی به تدریس مشغول شد. شهرت ابن یعیش بیشتر در علم نحو بود و شاگردان بسیاری از محضر درس این عالم بزرگ، کسب فیض کردند و هر یک در ردیف علمای عصر خود، قرار گرفتند که از بین آن‌ها می‌توان از "ابن خلکان" ادیب و مورخ شهیر قرن هفتم هجری نام برد. حاشیه‌ی شرح ابن جنی و شرح مفصل زمخشری از جمله آثار ابن یعیش می‌باشند. ابن یعیش سرانجام در 88 سالگی درگذشت.

درگذشت "نورالدین علی بن عبدالعالی عاملی" عالم بزرگ شیعه(938 ق)
ابوالقاسم نورالدین علی بن عبدالعالی عاملی میسی معروف به ابن مفلح از بزرگان و متبحرین علمای شیعه قرن دهم هجری است که با محقق کرَکی معاصر و از اساتید شهید ثانی می‌باشد. وی عالمی محقق و زاهد و عابد و به عَلاّمةُ العُلَما معروف بود. شرح جعفریه‌ی محقق کَرَکی و شرح صِیَغُ العُقود و الایقاعات از اوست.

رحلت استاد برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی قم، آیت اللَّه "میرزا محمد فیض قمی" (1370 ق)
میرزا محمدفیض قمی از نوادگان ملا محسن فیض کاشانی در سال 1293 ق در شهر قم به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات و سطوح حوزه در قم و تهران، برای تکمیل تحصیلات خود راهی عتبات عالیات گردید و از محضر علامه سید محمدکاظم یزدی طباطبایی، آخوندملا کاظم خراسانی، آقا شیخ فتح‌اللَّه اصفهانی و سید محمدتقی شیرازی بهره برد. سپس به قم مراجعت کرد و حوزه‌ی درسی تشکیل داد و به تعمیر اساسی مدرسه فیضیه پرداخت. میرزا محمدفیض قمی از جمله عالمانی است که در دعوت از آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی از اراک به قم و تاسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم، نقش مهمی ایفا کرد و پس از تاسیس حوزه، در کنار آیت‌اللَّه حائری، قرار گرفت. این عالم ربانی سرانجام در 13 اسفند 1329 ش در 77 سالگی در حین انجام فریضه‌ی نماز در حالت قنوت که دعای "الهی عامِلْنا بفضلک" می‌خواند روحش به ملکوت اعلی پر گشود و در ایوان طلا در جوار حضرت معصومه(س) مدفون شد. تألیفات میرزا محمد فیض قمی عبارت‌اند از: کتاب الفیض، حاشیه بر عروة الوثقی، مناسک حج، حاشیه‌ی وسیلة النجاة، شرحی بر منظومه‌ی مرحوم سیدبحرالعلوم در فقه، ذخیرةالعباد و چند اثر دیگر.

تولد "فرانس هالْسْ" نقاش معروف هلندی (1584م)
فرانس هالس، نقاش هلندی در 27 مارس 1584م، در شهر آنورس در بلژیک امروزی به دنیا آمد و بیشتر عمر خود را در هارلم هلند گذرانید. استعداد بارز وی در چهره‌نگاری بود و در دستیابی به حالت‌های زودگذر مهارتی تام داشت. شهرت او بیشتر به دلیل مجموعه چهره‌نگاری از گروه کمان‌داران و تفنگ‌دارانی است که در زمان جنگ، علیه اسپانیا می‌جنگیدند. وی در این آثار به تمام سطح تابلو جان می‌بخشید و هر یک از پیکرها، حالتی زودگذر را بیان می‌کرد. می‌توان گفت نقاشی وی، بیشتر به عکاسی شباهت داشت. سبک خاص هالس، بر امپرسیونیست‌ها تأثیر گذاشت. چرا که این مکتب فکری به حالات طبیعی و ثبت پاره‌هایی از طبیعت تعلق داشت. هالس بعداً در راه تجربه‌آموزی، طرح‌هایش را ساده‌تر کرد و باعث شد کارهایش، تقریباً تک رنگی شود در واقع او تعداد رنگ‌های محدودی را به کار می‌برد و از خاکستری بسیار استفاده می‌نمود. وی در اواخر عمر به علت ورشکستگی و تنگ‌دستی به تهیه آثاری هنری برای مؤسسات خیریه روی آورد. تعداد زیادی از کارهایش و هر کدام در نسخه‌های متعدد وجود دارد. برادران و پسرانش نیز به این هنر روی آوردند و خود نیز شاگردانی تربیت نمود. فرانس هالس در هشتاد و دو سالگی در یازدهم دسامبر سال 1666م درگذشت.

تولد "گابریل فارنهایْتْ" فیزیک‌دان معروف آلمانی و مخترع دماسنج (1686م)
گابریل دانیل فارنهایت فیزیک‌دان مشهور آلمانی، در 27 مارس سال 1686م در بندر دانْتْزیگ آلمان، متولد شد.او از دوران تحصیل، تحقیقات وسیعی درباره گرما انجام داد و سرانجام در سال 1724م، دماسنج را اختراع کرد. فارنهایت تقسیمات جدیدی برای دماسنج در نظر گرفت که امروزه در امریکا و انگلیس از این تقسیمات به جای سانتی‌گراد استفاده می‌شود. او نخست الکل اتیلیک و سپس جیوه را در دماسنج به کار بُرد و ضمن تکمیل دماسنج خود، انبساط و انقباض جیوه و الکل در دماسنج را مورد مطالعه قرار داد. وی برای تعیین فشار جو از طریق خواندن مستقیم نقطه جوش آب، یک دماسنج ارتفاع سنج ساخت و دستگاهی برای اندازه‌گیری وزن مخصوص مایعات با نام آب سنج اختراع کرد. در مقیاس فارنهایت، 32 درجه، برابر با صفر درجه سانتی‌گراد و 212 درجه برابر با نقطه جوش آب در صد درجه سانتی‌گراد می‌باشد. گابریل فارنهایت سرانجام در ششم اوت 1736م در پنجاه سالگی درگذشت.

پایان جنگ "شامپانی" بین آلمان و فرانسه در جریان جنگ جهانی اول (1915م)
جنگ جهانی اوّل، اولین جنگ جهانی و فراگیر در قرن بیستم بود که بعد از یکسری آمادگی‌ها و طی دوران صلح مسلح که به بازسازی و مسلح کردن کشورها اختصاص داشت با بهانه کشته شدن ولی‌عهد امپراتوری اتریش - مجارستان آغاز گردید و حدود 20 کشور به دلائل گوناگون وارد صحنه نبرد شدند. یکی از صحنه‌های پرتلفات این جنگ همگانی، در منطقه شامپانی، میان سپاهیان آلمان و فرانسه رخ داد. این جنگ پرتلفات و بدون نتیجه قطعی پس از چهل روز در 27 مارس 1915م به پایان رسید. تلفات آلمانها در این نبرد، 36 هزار نفر و فرانسوی‌ها 48 هزار نفر بود. دو سال بعد در همین منطقه، جنگی دیگر به راه افتاد که آن هم با تلفات فراوان اما بدون نتیجه پایان یافت. جنگ جهانی اوّل بعد از 4 سال در سال 1918م به پایان رسید و بیش از 8 میلیون نفر انسان را قربانی جنگ افروزی قدرت‌مندان نمود.

تأسیس اتحادیه "فرانسه و کشورهای طرفدار" (1948م)
در 27 مارس 1948م دولت فرانسه با تأسیس سازمانی به نام اتحادیه فرانسه و کشورهای طرفدار، تعدادی از کشورهای استقلال یافته را که قبلاً مستعمره این کشور بودند، گرد هم آورد. این اتحادیه، مشابه سازمان کشورهای مشترک المنافع، متشکل از مستعمرات سابق انگلیس بود. تشکیل این اتحادیه، مقدمه‌ای بر تأسیس سازمان کشورهای فرانکوفونی در سال 1970 بود. فرانکوفونی به کشورهای افریقایی اطلاق می‌شود که زمانی، مستعمره فرانسه بودند. این سازمان از دهه هشتاد فعالیت خود را افزایش داده و تعداد کشورهای عضو و ناظر آن به 52 کشور رسیده است. هر چند هدف سازمان کشورهای فرانکوفونی، گسترش همکاری کشورهای عضو در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی ذکر شده است و بیشتر به صورت قراردادهای متقابل در زمینه‌های گوناگون عمل می‌شود، اما در واقع دولت فرانسه به دنبال تحکیم نفوذ و تأمین منافع خود در این کشور بوده است.

روز جهانی تئاتر
روز 27 مارس هرسال که مصادف با هفته اول فصل بهارهرسال می باشد( 7 فروردین در تقویم خورشیدی ) بنام روزجهانی تئاتر انتخاب وبیانیه ویژه آن صادرمی شود. اولین بیانیه روزجهانی تئاتر در تاریخ 27 مارس 1962 توسط ژان کوکتو نمایشنامه نویس وفیلم ساز معروف فرانسوی صادرشد.

مرگ یوری گاگارین، نخستین فضانورد جهان (1968م)
یوری گاگارین در نهم مارس ۱۹۳۴م، متولد شد. در دوازدهم آوریل ۱۹۶۱م، سوار بر موشک فضاپیمای وستوک ۱ اولین انسانی شد که مرز فضا را گشود و قدم به دنیایی اسرارآمیز نهاد. یوری گاگارین پس از این سفر تاریخی به چهره سرشناس جهانی تبدیل شد و اتحاد جماهیر شوروی از این چهره استفاده‌های سیاسی بسیاری کرد. یوری الکسویچ گاگارین سرانجام در تاریخ بیست و هفتم مارس سال ۱۹۶۸ میلادی، در جریان یک پرواز تمرینی با هواپیمای میگ که بسیار مورد علاقه وی بود، در سن سی و چهار سالگی کشته شد و فرصت آن را نیافت تا برای بار دوم زمین را از مدار و از فراسوی جو آن ببیند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار