شکل‌گیری نهضت فاشیسم در ایتالیا، صدور اعلامیه امام خمینی (ره) در واکنش به تهاجم به مدرسه فیضیه، روز جهانی هواشناسی، تاج‌گذاری "آغا محمد خان قاجار" در تهران و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 21جمادی الاول 1435 هجری و 23 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

صدور اعلامیه امام خمینی (ره) در واکنش به تهاجم مزدوران پهلوی به مدرسه فیضیه (1342 ش)
عصر روز سوم فروردین 1342 و پس از حمله مزدوران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم، منزل امام خمینی، مرکز اجتماع مردم و روحانیان مبارز شد. امام پس از اطلاع از جریان تهاجم به مدرسه فیضیه با انتشار اعلامیه‌ای، رژیم را رسوا کرده و فتوای مهم خود را صادر نمودند.

ایشان با شجاعت خاص خود به افرادی که مردم را با سلاح تقیه به سکوت فرا می‌خواندند به فریاد و حضور در صحنه دعوت کرده و عنوان داشتند: "تقیه حرام است و اظهار حقایق واجب است ولو بَلَغ ما بَلَغ" (تا هرکجا که مشکل باشد یا هرچه بشود مهم نیست) در این اعلامیه، شاه دوستی برابر با غارتگری، ضربه زدن به پیکر قرآن و اسلام و تجاوز به مراکز علم و دانش و... معرفی شده است.

درگذشت دکتر "احمد ناظرزاده کرمانی" (1355 ش)
دکتر احمد ناظرزاده کرمانی در سال 1292 ش در کرمان به دنیا آمد. وی به موازات اخذ لیسانس علوم سیاسی و نیز علوم تربیتی، فقه و عربی و فلسفه را آموخت و در سال 1331، دکترای زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران گرفت. سپس از طرف دانشگاه تهران راهی پاریس شد و پس از اخذ دکترای جامعه‌شناسی ادیان از دانشگاه سوربُن فرانسه، از سال 1335، به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت. دکتر ناظرزاده علاوه بر آن به کارهای سیاسی و اداری همانند شهردار تهران، بازرسی استانداری کرمان، کفیل استانداری تهران، نمایندگی دوره‌های 15 و 16 مجلس شورای ملی از سیرجان و شهردار کرمان بود که پس از کودتای 28 مرداد 32 از وکالت عزل و تبعید گردید. همچنین گاهی آثار او با طنز و مطایبه نیز همراه بود. ناظرزاده کرمانی که کتبی همچون آوازهای جوانی، اختر، آفات قرن و دیوان اشعار مذهبی از خود به یادگار گذاشته است در اواخر عمر نابینا شد و سرانجام در سوم فروردین 1355 ش در 62 سالگی در تهران درگذشت و در مقبره ابن‌بابویه در شهر ری به خاک سپرده شد.

توافق دو ابرقدرت برای جلوگیری از شکست عراق در جنگ تحمیلی (1364 ش)
تلاش عراق به منظور گسترش درگیری و جنگ در خلیج فارس و مقابله به مثل ایران، موجبات افزایش نگرانی کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ را فراهم ساخت. پیدایش موقعیت جدید سبب گردید تشدید فشار به ایران و تلاش برای ممانعت از پیروزی ایران بر عراق، با افزایش حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی از عراق، به عنوان منطق حاکم بر رفتار و عملکرد کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ، بیش از گذشته خودنمایی کند، به طوری که هر دو ابرقدرت، در برابر خطر بزرگی قرار گرفتند. در این حال، موضع مشترک آمریکا و شوروی در حمایت از عراق و تأکید بر پایان بخشیدن به جنگ سبب گردید دو ابرقدرت برای نخستین بار، احتمال دستیابی به تفاهم را مورد تأکید قرار دهند. به دنبال همین وضعیت، آمریکائیان یک هیئت بلندپایه را برای ارائه پیشنهاد به مسکو فرستادند و مذاکراتی صورت گرفت. بنابر گزارش‌های منتشره، روس‌ها ضمن موافقت با متوقف شدن جنگ و تعیین مجازات برای طرف مخالف اجرای آتش بس، اِعمال تحریم را در گرو حصول توافق بین تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل دانستند.

تولد "ابوجعفر احمدبن ابراهیم قیروانی" معروف به "ابن‌جزّار" جغرافی‌دان، طبیب و فیلسوف مسلمان مغرب زمین (320 ق)
احمد بن ابراهیم بن ابی خالد، معروف به ابن جزار از مشاهیر اطبای اسلامی قرن چهارم هجری می‌باشد. وی برای رعایت شرافت مقام علم، به خانه‌ی کسی از ملوک و حکام نمی‌رفت و بیماران را تنها در خانه‌ی خود معاینه می‌نمود. ابن جَزّار بیش از هشتاد سال به قناعت و گوشه‌گیری زندگی کرد و بر خلاف دیگر پزشکان مغرب، از نزدیک شدن به سلاطین خودداری می‌کرد. مشهورترین کتاب وی، زادُالمُسافر در طب است که به چند زبان نیز ترجمه شده است. همچنین کتب الاعتماد، طِبُّ الفقرا و نیز کتاب اخبارُ الدّولَه در ظهور حضرت مهدی (عج) به مغرب از آثار ابن جزّار می‌باشند. مرگ این طبیب مسلمان، در اوایل قرن پنجم هجری روی داد.

روز جهانی هواشناسی

سازمان جهانی هواشناسی، همه ساله 23 مارس مصادف با سوم فروردین را بعنوان روز جهانی هواشناسی تعیین کرده است.

شکل‌گیری نهضت فاشیسم در ایتالیا به رهبری "بنیتو موسولینی" (1919 م)
بنیتو موسولینی در آغاز قرن بیستم تفکراتی سوسیالیستی داشت که بر تقدم جامعه بر فرد و مالکیت عمومی مبتنی بود. تفکر فاشیستی بر استقرار یک رژیم دیکتاتوری غیرپارلمانی و دشمنی با هر نوع آزادی استوار بود و در سیاست خارجی نیز مشیِ تجاوزکارانه را تبلیغ می‌کرد. فاشیسم، بیش از آن که یک فلسفه یا ایده‌ئولوژی سیاسی باشد، یک روش حکومت است که بر سه اصل حکومت فردی، قدرت و حاکمیت دولت و ناسیونالیسم افراطی بنا شده است. در حکومت فاشیستی، فردی که در رأس حکومت قرار می‌گیرد مافوق قانون و واجب‌الاطاعه است. در این حکومت‌ها سازمان دولت با تکیه بر قدرت نظامی و گروه‌های فشار سیاسی و وسایل تبلیغاتی که در اختیار دولت است آزادی‌های فردی را محدود می‌سازد و هرگونه حرکت مخالفی را سرکوب می‌کند. هم‌چنین فاشیسم به طور عام به رژیم‌های استبدادی متمرکزی اطلاق می‌شود که با ایدئولوژی تبعیض نژادی و ناسیونالیسم افراطی حکومت می‌کنند و با سرکوب مخالفین، ایجاد اختناق و سانسور عقاید و افکار مردم، حکومت خود را تداوم می‌بخشند. موسولینی به کمک اعضای این حزب در اکتبر 1922 م، با شعار قدرت، اطاعت و عدالت، شهر رُم، پایتخت ایتالیا را تسخیر کرد و به مقام نخست‌وزیری رسید. موسولینی به همراه هیتلر رهبر فاشیست آلمان، جنگ جهانی دوم را آغاز کرد اما سرانجام در اواخر جنگ، توسط میهن‌پرستان ایتالیایی دستگیر و در بیست و هشت آوریل 1945 م تیرباران شد.

اعلام جمهوری در پاکستان (1956 م)
پاکستان در جنوب آسیا ودر جنوب شرقی ایران و شمال غربی هند واقع گردیده است. کشور پاکستان و کشور هند تا 1947 م که سال تأسیس این دو دولت است سرنوشت مشترکی داشته‌اند. چون پیش از ایجاد پاکستان، سراسر شبه‌جزیره، هندوستان نامیده می‌شد که پس از استقلال به 7 کشور کوچک‌تر تجزیه شد. ایجاد پاکستان به عنوان کشوری که بر اساس اسلامْ موجودیت و هویت مستقل یافته، بر پایه نظریه "دو ملت" صورت پذیرفت. آرمان وطن اسلامی در منطقه هندوستان از دیرباز در نظر اندیشمندان و مصلحان اسلامی بود و برترین اندیشمند این منطقه که در این موضوع صحبت کرده علامه اقبال لاهوری است. پس از آن محمدعلی جناح که در راه استقلال هندوستان به همراه مهاتما گاندی زحمات فراوانی متقبل گردید در سال 1938 م تقاضای رسمی برای ایجاد وطن مستقل اسلامی را مطرح نمود و کمتر از ده سال بعد در 14 اوت 1947 م این درخواست عملی گردید. در 23 مارس 1956، قانون اساسی جدید کشور پاکستان وضع شد و به موجب آن، حکومت این کشور از فرمانداری کل به جمهوری اسلامی با دو مجلس قانون‌گزاری تغییر یافت. پاکستان دارای دو روز ملی است: یکی 23 مارس که قانون اساسی جدید کشور وضع گشت و دیگری 14 اوت که دولت جدید پاکستان تأسیس شد.

تأسیس حوزه علمیه قم توسط آیت اللَّه "حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی" (1301 ش)
اندیشه تأسیس حوزه علمیه قم ریشه در روایات امامان معصوم به ویژه امام صادق (ع) داشت و در طول قرن‌ها، این نویدِ امامان بزرگوار شیعه بود که همواره زبان به زبان نقل می‌شد و در ذهن شیعیان جای می‌گرفت. تا این‌که در فروردین 1301 ش در جلسه‌ای که علمای قم و آیت‌اللَّه حائری یزدی، در آن شرکت داشتند، گفتگو پیرامون تأسیس این حوزه شکلی جدی به خود گرفت. پس از تفأل به قرآن، سرانجام با حمایت علما، کسبه و مردم، حوزه علمیه قم به دست توانای مرجع بزرگوار تقلید، حضرت آیت‌اللَّه العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی در سوم فروردین 1301 ش تأسیس شد. شکوه و عظمت حوزه علمیه قم از آغاز تا به امروز، هر سال چشمگیرتر از گذشته در عرصه‌های مختلف نمود داشته است و پرتو آثار وجودش، افق‌های جدیدی از دورترین نقاط این عالم را در نوردیده است. حوزه علمیه قم در طول عمر با برکت خود، صدها عالم، فقیه، مفسّر، اصولی و محقق و مؤلف را در خود پرورش داده و همچون چشمه‌ای روحانی، تشنگان علم و حقیقت را سیراب می‌سازد.

تاج‌گذاری "آغا محمد خان قاجار" در تهران و آغاز پایتختی این شهر (1175 ش)
پس از لشکرکشی آغامحمدخان قاجار به قفقاز و تسلط بر آن نواحی، مخالفان وی همگی یا به اطاعت از خان قاجار گردن نهادند یا سرکوب شدند. در این موقع، وی زمینه را برای اعلام مقصود اصلی‌اش مناسب دید و در نوروز سال 1175 ش برابر با دوازدهم رمضان 1210 ق، در تهران، به نام پادشاه ایران و سرسلسله پادشاهی قاجار تاج‌گذاری کرد. از همان روز، شهر نوپای تهران، که در حدود 25 الی سی هزار نفر جمعیت داشت و بیش از نیمی از آنان سربازان آغامحمدخان قاجار بودند، به عنوان مرکز کشور و پایتخت رسمی دودمان قاجار اعلام شد.

 آغامحمدخان، با آرزوهای دور و دراز خود و جویندگی مقام خلافت اسلامی، تهران را دارالخلافه نامید. نزدیک بودن به محل ایل قاجار در استرآباد مازندران، موقعیت جغرافیایی شهر به لحاظ قرار گرفتن در مرکز ایران و محدود شدن کوه در سه طرف، از جمله دلایل اصلی انتخاب تهران برای پایتختی قاجار بود. آغامحمدخان در طول سالیان فرمانروایی خود، قبل و بعد از تاج‌گذاری، جنایات متعددی مرتکب شد و انسان‌های بی‌شماری را به کام مرگ فرستاد. تا این که دو سال بعد در یکی از لشکرکشی‌هایش به گرجستان توسط دو تن از خدمتکارانش کشته شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار