سال گذشته حوادث شب چهارشنبه آخر سال 1987 نفر مصدوم بر جاي گذاشت كه بيشترين قشر آسيب‌ديده به گروه سني 15 تا 24 سال اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي كشور اعلام کرد: 35.5 درصد از مصدومين به گروه سني 15 تا 24 سال اختصاص داشته و فراواني مصدومين حوادث آتش بازي شب پاياني سال در جنس مذكر حدود 3.5 برابر جنس مؤنت بوده است.

بنا بر این گزارش در سال گذشته ترقه،‌ آتش و نارنجك بيشترين حوادث را ايجاد كرده‌اند، زخم، پارگي و بريدگي شايع‌ترين نوع آسيب بوده و سوختگي درجه يك و خراشيدگي و ساييدگي در رتبه‌هاي بعدي قرار داشتند كه 47.9 درصد حين بازي با مواد محترقه و 26.2 در حين عبور به صورت عابر پياده و يا حين تماشا دچار حادثه شده‌اند.

بر اساس این گزارش بيشترين نواحي آسيب‌ديده بدن در مصدومين، به ترتيب 38.3 درصد دست و 23.7 درصد چشم اختصاص داشته است.

مرکز حوادث و فوریت های پزشکی با يادآوري اين كه مراسم چهارشنبه سوري هر سال حوادث ناگواري را به همراه دارد و منجر به كشته‌ يا مجروح شدن گروهي از نوجوانان و جوانان مي‌شود اعلام کرد خانواده‌ها در پيشگيري از حوادث نقش مهمي را ايفا مي‌كنند، بنابراين بايد كودكان و نوجوانان را تشويق كرد تا از حوادث درك درستي داشته و در عين حال با آموزش متوجه شوند كه در برابر مواد محترقه و منفجره و آتش‌زا آسيب‌پذير هستند.

این گزارش حاکیست آموزش آسيب‌پذيري در مقابل خطرات مذكور، از اهميت خاصي برخوردار است. هشدارها ممكن است تكراري باشد اما بايد بازهم تكرار شود.

اورژانس كشور اعلام کرد در تهيه وسايل آتش‌بازي بي‌خطر فرزندانتان را همراهي نماييد، مواد آتش‌بازي را از محل‌هاي مطمئن خريداري كنيد و در مواقع آتش‌بازي جهت اطفاء حريق، آب، كپسول اطفاء حريق و حتي‌الامكان جعبه كمك‌هاي اوليه در دسترس باشد.

براساس گزارش مرکز حوادث افراد باید از نگهداري موارد محترقه تهيه و ساخت وسايل آتش‌بازي به خصوص در منزل زيرزمين، محل كار و نیز از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله كپسول، اسپري، حشره‌كش‌ها و غيره بر روي آتش، از سوزاندن وسايلي چون كپسول گاز، لاستيك و آمپول و استفاده از مواد آتش‌زا نظير بنزين، الكل، كاربيت و مانند آن جدأ خودداري کرده و از برپايي آتش در معابر باريك و در نزديكي پست‌هاي برق يا ايستگاه‌هاي تقليل فشار گاز و پاركينگ‌هاي عمومي و برپايي آتش‌هاي حجيم و غيرقابل مهار پرهیز كنند.

اورژانس كشور يادآور شده است افراد هيچگاه مواد آتش‌بازي (منفجره و محترقه) را در ظروف شيشه‌اي يا فلزي قرار ندهند.

بر اساس این گزارش افراد باید كبريت و مواد آتش‌زا مانند نفت و امثال آن را از دسترسي كودكان دور نگاه دارند، از حمل مواد محترقه و آتش‌گير و انفجاري حتي به مقادير بسيار كم، در جيب لباس و كيف جدآ خودداري كنند، از ريختن مواد سريع‌الشتعال مانند نفت، بنزين و غيره بر روي مواد آتش‌گير جدأ خودداري کرده و در صورت گسترده بودن حريق با تلفن 125 آتش‌نشاني تماس گرفته و مراتب را با ذكر نشاني دقيق و نوع حادثه به ستاد فرماندهي آتش‌نشاني اطلاع دهند و در صورت گسترده بودن حريق سريعاً افراد مسن و كودكان و ديگر افراد را به جاي امن منتقل كنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.