مروری بر اخبار فناوری اطلاعات 26 اسفند؛
مروری بر اخبار فناوری اطلاعات 26 اسفند؛
به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ هر
روز شاهد توليد حجم گستردهای از اخبار و گزارشات مختلف و متنوع در
خبرگزاریها و پايگاههای خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان
در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در
مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيدهای از اخبار فناوری اطلاعات هر روز كه در
فضای مجازی منتشر میشود را در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار
دهيم.
افزایش ظرفیت شبکه و ارتقای سرویس های مخابراتی/ مراکز تلفنی 24 ساعته پاسخگو هستند
با توجه به حجم ترافیک ارتباطی در روزهای ابتدایی سال نو و استفاده بیشتر مردم از وسایل ارتباطی همچون تلفن، موبایل و اینترنت، شرکت مخابرات ایران وعده داد که با تمهیدات درنظر گرفته شده و افزایش ظرفیت این شبکه ها، امسال مشکلی در بخش ارتباطات کشور به وجود نیاید و کاربران بتوانند از تمامی مزایای این شبکه ها در این ایام بهره ببرند.
پاسخگویی 24 ساعته به مشکلات مشترکان مخابرات در نوروز
علی سپهری راد - معاون شرکت مخابرات ایران از ارائه 24 ساعته سرویس پاسخگویی تلفنی به مشکلات مشترکان مخابرات خبر داد و اظهار داشت: مرکز خدمات تلفنی 2020 در سراسر کشور در ایام نوروز 24 ساعته پاسخگوی مشترکان برای رفع مشکلات احتمالی خواهد بود.
مشکلی با افزایش بار ترافیکی شبکه تلفن ثابت نخواهیم داشت
با توجه به سیستم های مخابراتی به کار گرفته شده در شبکه تلفن ثابت و ارتقای ظرفیت شبکه ها، وضعیت در حد مطلوب قرار دارد و سیستم های مخابرات پاسخگوی حجم ارتباطات در این ایام هستند.
معاون شرکت مخابرات ایران با تاکید براینکه در بخش تلفن ثابت، در ایام نوروز، ارتباطات بین استانی افزایش می یابد و بیشتر شاهد جابجایی ترافیک مکالمات هستیم، افزود: در این بخش نیز، با تمهیدات شرکت ارتباطات زیرساخت، افزایش بار ترافیکی مشکلی در برقراری ارتباط مشترکان ایجاد نخواهد کرد.
فعالیت مرکز خرابی تلفن در ایام نوروز
محمدرضا بیدخام - معاون شرکت مخابرات استان تهران گفت: با افزایش بار ترافیک مکالمات در نوروز و لحظه تحویل سال، مخابرات تهران با افزایش ظرفیت تمهیداتی اندیشیده است که شبکه در این بازه زمانی با مشکلی مواجه نشود.
3 هزار تومان تخفیف مکالمه به مشترکان تلفن
یکی از این سرویس های ویژه، تخفیف در مکالمه مشترکان تلفن است به نحوی که اگر مشترکان از تلفن ثابت به همراه اول بیش از 10 هزار تومان مکالمه داشته باشند مبلغ 3 هزار تومان تخفیف مکالمه دریافت می کنند.
قابلیتهای جدید سرویس ChMail/ امکان جستجو در پست الکترونیک بومی فراهم شد
اولین نسخه رابط کاربری چاپار، با توجه به نظرات دریافت شده از کاربران در ابتدای سال 92 ارائه شد که بر حسب آمارهای موجود در اینترنت این به روزرسانی باعث اقبال و رویکرد بیشتر کاربران به این سرویس شد. این رابط کاربری گرچه از لحاظ کارکرد و ساختار با سرویسهایی مانند گوگل همچنان قابل مقایسه نیست، لیکن روندی رو به رشد را نشان میدهد که نویدی از نسخه کاملتر این سرویس در آیندهای نزدیک است.
در بخش طراحی پوستههای مختلف گرافیکی نيز امکان انتخاب پوسته و تغییر ظاهر رابط کاربری یکی از مهمترین خواستههای کاربران بود که در ابتدای سال ۱۳۹۲ محقق شد و در آیندهای نزدیک با افزایش تعداد پوستهها امکان برخورداری سلیقههای مختلف از رنگها و طرحهای مورد پسند خود نیز مهیا میشود.
یکی از گلایههای کاربران سرویس پست الکترونیک چاپار فقدان رابط کاربری برای استفاده در موبایل و تبلت بود كه این امر نیز در آخرین بهروزرسانی روزهای پایانی سال 92 محقق شد. این رابط گرچه هنوز در دوران ابتدایی خود است، اما پاسخگوی بسیاری از نیازهای کاربران است و همواره نیز در حال توسعه و بهروزرسانی خواهد بود.
در قسمت دوم یعنی تغييرات عملكردي نيز ميتوان به بهبود وضعیت کارکرد و کارایی جستجو در ایمیلها اشاره کرد. جستجو در ایمیلها یکی از مهمترین نیازهای کاربران محسوب ميشود که در آخرین بهروزرسانی سرویس پست الکترونیک چاپار مورد توجه قرار گرفت و اکنون امکان محدود کردن پارامترهای جستجو در اختیار کاربران قرار دارد و این امکان باعث جستجوی دقیقتر کاربران خواهد شد. البته زیرساختهای فنی و مهندسی جستجو نیز بر اساس ساختار زبان فارسی مورد توجه قرار گرفته است و اکنون با دقت بیشتری بر اساس خط و زبان فارسی نتایج در اختیار کاربران قرار میگیرد.
از دیگر تغییرات عملکردی، بهبود تشخیص هرزنامهها است که با توجه به فراگیرتر شدن استفاده از سرویس پست الکترونیک چاپار، یکی از بزرگترین مواردی که کاربران را آزار میدهد، واحد امنیت پست الکترونیک چاپار برای مقابله با این ایمیلها روشهای جدیدی را بکار گرفته و بخش تحقیق و توسعه چاپار نیز در حال توسعه این روشها است.
امکان اضافه کردن مخاطب به دفترچه نشانی و رابط کاربری مبتنی بر زبان انگلیسی نیز از دیگر قابلیتهایی است که اکنون در سرویس پست الکترونیک چاپار (www.chmail.ir ) در دسترس کاربران قرار دارد.
جذب ۵ میلیون مشترک جدید ADSL توسط مخابرات ایران در سال ۹۳
به نقل از روابط عمومی مخابرات، مظفر پوررنجبر مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با بیان این مطلب که آنچه طی سالهای گذشته در بخش ارتباطات کشور حادث شده در شأن این بخش نیست و باید با تغییرات اساسی و اجرای استراتژی جدید جایگاه واقعی مخابرات را به جامعه معرفی کنیم، افزود: تعداد مشترکان اینترنت پر سرعت در کشور باید به 15 میلیون برسد و سهم ما در سال 93 حداقل 5 میلیون مشترک جدید است و من فکر میکنم برای واگذاری این تعداد هیچ مشکلی نداریم و از همین حالا شروع میکنیم.
وی گفت: از واگذاری امور به شرکت ارتباطات ثابت نترسید؛ همه امور اجرایی باید در این شرکت متمرکز شود، هلدینگ باید کار خودش را بکند. برنامهریزی، سیاستگذاری و نظارت کار اصلی هلدینگ است. او همچنین درباره روند حرکتی همراه اول نیز گفت: شرکت ارتباطات سیار باید مثل گذشته قوی و در چارچوب استراتژیهای تعیین شده کار خود را دنبال کند.
ارتقاء سامانههای تجاری و عملیاتی رایتل تا ظرفیت 6 میلیون مشترک
با ارتقاء سامانه های تجاری و عملیاتی رایتل، ظرفیت خدمات رسانی سامانه های فناوری اطلاعات اولین اپراتور نسل سوم تلفن همراه در ایران تا 6 میلیون مشترک افزایش یافت. با نصب و راه اندازی تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیاز، سامانه های تجاری و عملیاتی رایتل با افزایش چشمگیری به لحاظ ظرفیت روبرو شده است و هم اکنون قادر به پشتیبانی کامل از 6 میلیون مشترک می باشد.
سرویس هایی نظیر مديريت ارتباط با مشترکين، شارژينگ برخط دائمی و اعتباری، شبکه هوشمند، مدیریت کارت شارژ، مديريت صورتحسابهای بين اپراتوری و رومينگ، تأمين و فعال سازی سرويس، مديريت حساب (e-Care) و بسیاری خدمات ارزش افزوده دیگر از جمله سرویس های قابل ارائه از بستر سامانه های تجاری و عملیاتی به حساب می آیند.
رایتل اولین اپراتور نسل سوم تلفن همراه ایران در کنار خدمات اصلی همچون پیام کوتاه و پیام صوتی با استفاده از تکنولوژی نسل سوم موبایل، امکان استفاده از سرویس های اختصاصی و گستره وسیعی از خدمات ارزش افزوده (VAS) را فراهم میکند که از جمله این خدمات می توان به سرویس های چند رسانه ای و اینترنت پرسرعت اشاره کرد.
پست، تصاویر اختصاصی را با ۳۰ درصد تخفیف تمبر میکند
حسین مهری رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت پست با اشاره به خدمات ویژه پست کشور در ایام نوروز اظهار کرد: دفاتر منتخب پست در سراسر کشور به غیر از روزهای یکم و سیزدهم فروردین ماه سال 93 همه روزه در ایام نوروز آماده ارایه خدمات به هموطنان هستند که فهرست این دفاتر از طریق مراجعه به پورتال شرکت پست به آدرس www.post.ir بخش "خدمات کاربران" قابل دسترسی است.
وی درخصوص ارسال سوغات، هدایا و امانات به شهرهای کشور یا خارج از کشور در ایام نوروز گفت: این خدمت در شرکت پست دائمی است اما در ایام نوروز تمهیداتی خاص به منظور دریافت و ارسال به موقع و سریع آن در نظر گرفته شده است. او خدمت پست ویژه را سریعترین خدمت پست در داخل کشور خواند و اظهار داشت: در ایام نوروز از طریق این خدمت، شرکت پست مرسولات هموطنان را به مراکز استان در کمتر از 24 ساعت و در شهرها نیز 3 تا 5 ساعت توزیع مینماید.
مدیرعامل پست همچنین سامانه بازار الکترونیک پست را که از طریق آن پنج هزار فروشگاه مجازی کالاها و خدمات متنوع و مختلف را به صورت اینترنتی عرضه مینمایند بستری مناسب برای هموطنان به منظور تامین رفاه آنان در این ایام دانست و بیان داشت: از طریق این سرویس هموطنان میتوانند خرید اینترنتی خود را توسط پست درب منزل تحویل بگیرند.
مهری سپس با بیان اینکه تبریک نوروز در میان ایرانیان از طریق ارسال کارت پستال همواره مرسوم بوده عنوان کرد: چندی پیش شرکت پست خدمتی نوین را در جهت حفظ این سنت دیرینه طراحی و راهاندازی کرده است که هموطنان برای تبریک سال نو و دیگر مناسبتها میتوانند با مراجعه به سایت شرکت پست با روشی ساده تصاویر متنوع و متن مورد علاقه خود را انتخاب نموده، سپس کارت پستال انتخابی به صورت فیزیکی توسط پست چاپ و به گیرنده موردنظر ارسال میگردد.
وی همچنین گفت: شرکت پست سرویس تمبر اختصاصی با تصاویر مورد نظر مشتریان را با تخفیف 10 تا 30 درصدی تا پایان فروردین ماه سال 93 عرضه مینماید.
مدیر عامل پست درخصوص مراجعه نامهرسانها در ایام تعطیل نوروز خاطرنشان کرد: در صورت نبود گیرنده در مقصد، صدور اعلامیه حضور نامهرسان از سوی وی الزامی است.
مدیرعامل و رییس هیات مدیره پست در پایان ضمن تبریک نوروز 1393 اظهار امیدواری کرد: تمامی هموطنان با استفاده از خدمات متنوع پستی و حذف ترددهای غیرضرور و کاهش ترافیک و آلودگی زیست محیطی، سالی نکو و سرشار از آرامش را تجربه نمایند.
عيدي ۱۱۴ ميليارد توماني همراه اول به مشتركين دائمي و اعتباري
به مناسبت فرا رسيدن عيد نوروز و در بيستمين سال فعاليت همراه اول، اين اپراتور به همه مشتركين خود هديه مي دهد. از ابتداي سال جديد تا پايان روز چهارشنبه ۱۳ فروردين ماه ۹۳، كليه ۵۷ ميليون مشترك دائمي و اعتباري همراه اول مي توانند در طرح رايگان اين اپراتور ثبت نام كنند و از ۲۰ هزار ريال اعتبار داخل شبكه(همراه اول و تلفن ثابت) بهره مند شوند.
ثبت نام مشتركين از طريق ارسال عدد ۴۴ به سرشماره ۱۱۱ و يا شماره گيري كد دستوري #۴۴*۱۱۱* امكان پذير است. پس از ارسال، پيامكي با مضمون «مشترك گرامي، نوروز ۹۳ مبارك. عيدي ۲۰ هزار ريالي همراه اول (داخل شبكه) براي شما فعال گرديد. مهلت استفاده تا ۱۳/۱/۹۳ مي باشد.» براي مشتركين ارسال مي شود.
پس از دريافت عيدي ۲۰ هزار ريالي، امكان استفاده از آن در كاركرد داخل شبكه(همراه اول و تلفن ثابت) براي مشترك امكان پذير است. امكان خريد بسته، استفاده از خدمات ارزش افزوده، تماس رومينگ و خارجه با اين اعتبار امكان پذير نيست. مشتركين دائمي از طريق شماره گيري كد دستوري #۴۴۹*۱۱۱* و مشتركين اعتباري از طريق شماره گيري كد دستوري #۱۱*۱۴۰* مي توانند از باقيمانده اعتبار خود مطلع شوند.
امكان ثبت نام و دريافت بسته تنها براي يكبار و فقط در ايام نوروز امكان پذير است.
۵۷ ميليون مشترك همراه اول مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر از جزئيات عيدي ۲۰ هزار ريالي خود كه جمعاً ۱۱۴ ميليارد تومان مي شود، به پرتال همراه اول به نشاني www.mci.irمراجعه كنند.
پایگاههای الکترونیکی ناتو هک شد
هکرهای اوکراینی در پی درگیریهای اخیر در کشورشان توانستند پایگاههای الکترونیکی وابسته به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را هک کنند. اقدام "پیرکوت" که نام این گروه هکری است موجب شد تا سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی این حمله را تأیید کند و بگوید که چنین اقدامی منجر به اختلال در وب سایتهای مختلف این سازمان برای چند ساعت شده است.
زمانی از این اظهارنظر نگذشته بود که هکرها، وب سایت این سخنگو را هم به مدت سه ساعت از کار انداختند. در بیانیهای که پیرکوت بر روی سایت خود منتشر کرده، آورده است که "در ساعت 6 عصر به وقت محلی حملات سایبری خود را به پایگاههای ناتو به صورت همزمان آغاز کردیم، چرا که ما هرگز به ناتو اجازه نخواهیم داد اوکراین را به اشغال خود در آورد."
انتهای پیام/