تحلیلگر سیاسی شبکه تلویزیونی فرانس 24 گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر مجازات روسیه اتفاق نظر ندارند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24، تحلیلگر سیاسی این شبکه گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر مجازات روسیه اتفاق نظر ندارند.

"گوتیه ریبینسکی" تحلیلگر سیاسی خاطر نشان کرد مسئولان جدید اوکراین خواستار حضور ناظران سازمان امنیت  و همکاری اروپا در شرق و جنوب این کشور هستند. پیش از آن ناظران این سازمان برای کسب اطمینان از برگزاری صحیح انتخابات در این کشور حضور یافته بودند. این ناظران  به درخواست روسیه در این محل حضور یافته بودند.

این کارشناس ادامه داد اروپا تهدید کرده است روسیه را مجازات کند اما در صورت مجازات روسیه ،  کشورهای اروپایی  نیز متضرر خواهند شد. 

مسکو اهمیتی به اخراج احتمالی خود از گروه هشت نمی‌دهد. اروپا می‌کوشد به اقتصاد روسیه لطمه بزند. روسیه تلاش زیادی کرده بود تا به عضویت سازمان تجارت جهانی درآید و این امر در سال 2012 محقق شد.

غرب می‌تواند با مطرح کردن اخراج روسیه از این نهاد، تهدیدی جدید علیه این کشور اعمال کند.  برخی دیگر از کشورها نظیر لهستان خواستار اجرای بند چهارهم منشور ناتو هستند که طبق آن در صورتی که یکی از اعضا احساس کند تمامیت ارضی اش تهدید شده است، مشورتها آغاز می‌شود.

لهستان که خاطره تلخی از اشغالگری شوروی دارد اکنون احساس خطر می‌کند. اختلافها در بین کشورهای اروپایی زیاد شده است. سرمایه‌های کلانی از روسیه در بازار مالی لندن سرمایه گذاری شده است و خارج کردن این پولها از انگلیس لطمه زیادی به این کشور می‌زند. به این ترتیب  ولادیمیر پوتین همچنان با سوء استفاده از ضعف غرب، به تلاشهای خود برای تشکیل اتحادیه اورآسیا(اتحادیه گمرکی اروپا -آسیا) ادامه می‌دهد.

ریبینسکی ادامه داد در خصوص دیگر مناطق شرقی اوکراین و خواسته‌های جدایی طلبانه ساکنان روس زبان این مناطق نیز باید گفت دو احتمال در پیش است. از یک طرف روسیه ممکن است تشخیص دهد در ازای نافرمانی اوکراین، کریمه را به دست آورده است و ادامه ماجرا باید گام به گام پیش برود.

 این یعنی تشویق و دامن زدن به جنبشهای استقلال طلبانه در شرق اوکراین برای پیوستن به روسیه و قرار دادن جامعه بین المللی در برابر عمل انجام شده . اما این احتمال نیز وجود دارد که روسیه تشخیص دهد اقدامی را آغاز کرده و اکنون باید به الحاق دیگر مناطق شرقی اوکراین ادامه دهد که در آنها روس زبانها حضور دارند اما در کنار این روس زبانها اوکراینی های زیادی نیز حضور دارند و این مسئله را پیچیده خواهد کرد. 

اوکراینی ها در این صورت در برابر روسیه مقاومت خواهند کرد و این مسئله ممکن است جنگی تمام عیار را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار