عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تصمیم بانک مرکزی مبنی بر انتشار ایران چک‌های 100 هزار تومانی گفت: چاپ اسکناس‌های درشت موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد و از هدر رفت بودجه کشور جلوگیری می‌کند.

"حجت السلام سید ناصر موسوی‌لارگانی" نماینده مردم فلاورجان در مجلس، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تصمیم بانک مرکزی مبنی بر انتشار ایران چک‌های 100 هزار تومانی، اظهار داشت:اگر بانک مرکزی حجم نقدینگی را با چاپ ایران چک‌های بی‌پشتوانه افزایش ندهد،‌ چاپ اسکناس‌های درشت آثار تورمی نخواهد داشت.

وی افزود: با توجه به لزوم گسترش دولت الکترونیک، ما باید بیشتر برنامه‌ریزی کنیم تا حجم بالایی از معاملات از طریق سیستم‌های الکترونیکی و کارت بانک‌ها انجام شود تا دیگر نیازی به چک پول‌ها نباشد، البته استفاده از پول نقد در برخی معاملات اجتناب‌ناپذیر است، لذا چاپ اسکناس‌های درشت در جابه‌جایی نقدینگی‌ها آسان‌تر خواهد بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی همچنین اظهار داشت: چاپ اسکناس‌های درشت موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد و از هدر رفت بودجه کشور جلوگیری می‌کند.

 گفتنی است، در حالی این اتفاق می‌افتد که در اواخر اسفندماه سال 90، "علی لاریجانی"، رییس مجلس طی نامه‌ای به "محمود احمدی‌نژاد"، انتشار ایران چک‌ها را در آن زمان غیر قانونی دانسته بود.

وی در آن نامه 10 دلیل برای غیر قانونی بودن انتشار ایران چک از سوی بانک مرکزی عنوان کرده بود. هر چند، جلوی انتشار ایران چک گرفته نشد و با مصوبه مجلس در اردیبهشت ماه سال 91، به دولت دهم اجازه انتشار ایران چک داده شد.

در آن زمان نمایندگان مجلس طبق درخواست نماینده دولت در کمیسیون تلفیق با تصویب بند الحاقی لایحه بودجه به بانک مرکزی اجازه دادند اقدامات لازم را در زمینه به تداوم چاپ و انتشار ایران چک انجام دهند. هر چند در آن زمان هم لاریجانی با بیان اینکه انتشار ایران چک به دلیل مشکلات قانونی، نباید ادامه یابد، یکبار دیگر از تریبون مجلس با آن مخالفت کرد، البته در آن زمان زور رییس مجلس به نمایندگان نرسید و نمایندگان اجازه انتشار ایران چک را به دولت دادند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار