رییس‌ جمهوری صبح امروز (دوشنبه) در دیدار سراج‌الدین اصل اف وزیر امور خارجه تاجیکستان، با بیان اینکه توسعه و پیشرفت کشورهای فارسی‌ زبان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، بر ضرورت توسعه و تحکیم مناسبات همه جانبه میان ایران و تاجیکستان در راستای پیشرفت دو ملت و دو کشور تأکید کرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این دیدار با اشاره به اینکه اهتمام دولت تدبیر و امید بر استحکام و توسعه روابط با جمهوری تاجیکستان است، اظهار کرد: ظرفیت‌های گسترده‌ای برای ارتقاء سطح همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم.

رییس‌ جمهوری، تاجیکستان را کشوری همسایه،‌هم‌زبان و دارای فرهنگ و دینی مشترک با ایران برشمرد و خاطر نشان کرد: دو ملت از دیرباز به یکدیگر متصل بوده و امروز ما خواهان برقراری روابطی مستحکم میان ایران و تاجیکستان هستیم.

دکتر روحانی همچنین با بیان اینکه فرصت‌های مختلف و متنوعی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در دو کشور وجود دارد که سرمایه‌گذاران و اتاق‌های بازرگانی ایران و تاجیکستان می‌توانند برای انجام پروژه‌های مشترک از آنها استفاده کرده و همکاری‌های اقتصادی دو کشور را ساماندهی کنند، گفت: ایران و تاجیکستان باید بیش از آن چیزی که هم‌اکنون در حال انجام است پروژه‌های مشترکی را با یکدیگر داشته باشند و در این راستا باید در جهت تسهیل کار پیمانکاران تلاش شود.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه گذشته تاریخی، زبان فارسی و علائق و سمبل‌های مشترک میان ایران و تاجیکستان باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران نسبت به پیشرفت تاجیکستان اهتمام داشته باشد، گفت: اراده ما توسعه و پیشرفتتاجکستان و استحکام روابط فیمابین است.

وزیر امور خارجه تاجیکستان: پروژه های مشترک میان ایران و تاجیکستان باید گسترش یابد وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های رییس‌ جمهوری و مردم تاجیکستان به دولت و ملت ایران پیام کتبی و دعوت رسمی محمد علی رحمان رییس‌ جمهوری تاجیکستان از دکتر روحانی برای سفر به این کشور را تقدیم رییس جمهوری کرد.

سراج‌الدین اصل اف با تاکید بر گسترش و تحکیم مناسبات دوستانه میان دو کشور اظهار کرد: پروژه‌های موجود برای دو کشور هم‌زبان و هم‌خانواده کافی نیست و تلاش ما این است تا هر چه سریع‌تر تعداد پروژه‌ها و سطح همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهیم.

وی همچنین با بیان نظرات کشورش در خصوص وضعیت منطقه آسیای میانه و آینده افغانستان ابراز امیدواری کرد در سفر رسمی رییس‌ جمهوری ایران به تاجیکستان قدم‌های گسترده‌ای در جهت تحکیم مناسبات همه جانبه میان دو کشور برداشته شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار