"کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همه پرسی منطقه کریمه اوکراین را غیرقانونی توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "کاترین اشتون" در آستانه گفتگوهای هسته ای در وین گفت:« شورای وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا امروز صبح تشکیل جلسه می دهد. بی تردید گفتگو درباره وضع اوکراین در صدر دستور کار ما خواهد بود. ما می خواهیم نتایج به اصطلاح همه پرسی در منطقه کریمه اوکراین را بررسی کنیم. لزومی ندارد یادآوری کنم که براساس قانون اساسی اوکراین و قوانین بین المللی، این همه پرسی غیرقانونی است. من بار دیگر از روسیه می خواهم تا با سران اوکراین دیدار کند و گفتگو با آنها را شروع کند و برای کاهش تنش حرکت کند و این کار را در سریعترین زمان ممکن انجام بدهد. فعلا هیچ نشانه ای دال بر این مسئله (این اقدام روسیه) نمی بینیم. ما امروز به بحثهایمان دراین خصوص ادامه خواهیم داد که درباره وخامت اوضاع در اوکراین است و به بررسی کارهایی خواهیم پرداخت که در این زمینه باید انجام بدهیم. جلسه امروز ما در آستانه نشست شورای اروپا برگزار می شود. قرار است نشست شورای اروپا این هفته برگزار شود.»

اشتون در ادامه افزود:« من در جلسه امروز، گزارشی به وزرای امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره سفرم به بوسنی هرزگوین خواهم داد و اینکه وضع سارایوو به چه صورت است. ما تلاش می کنیم به بیشترین شکل ممکن به این کشور از نظر اقتصادی و سیاسی کمک کنیم تا به سمت جلو حرکت کند. بوسنی هرزگوین کشوری است که واقعا به رهبرانی نیاز دارد که قدرت رهبری خود را نشان بدهند و به سمت جلو حرکت کنند. گفتگوهای من با نمایندگان جامعه مدنی بوسنی هرزگوین بسیار گویای این نکته بود. در نشست امروز درباره نشست سران کشورهای آفریقایی نیز صحبت خواهیم کرد. آماده سازی ها به این منظور در حال نهایی شدن است. این نشست فرصت خوبی است تا همکارانمان درباره این مسئله نیز صحبت کنند.»

 اشتون اعلام کرد اتحادیه اروپا با تصمیم در مورد اعمال تحریم ها بر ضد روسیه، به زودی «قاطع ترین پیام ممکن» را به روسیه ارسال می کند.

یک روز پس از برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه ، کاترین اشتون پیش از نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: «تلاش می کنیم قاطع ترین پیام ممکن را به روسیه ارسال کنیم تا بفهمد که شرایط تا چه اندازه جدی است.»

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است در مورد وضع تحریم هایی بر ضد مسئولان روسیه یا مقامات اوکراینی طرفدار روس ها ، در قالب محدودیت صدور روادید و مسدودیت دارایی هایشان در اتحادیه اروپا رایزنی کنند.

"ژان اسِلبورن" ، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ به محض ورود به مقر اتحادیه اروپا در بروکسل ، گفت: « به نظر می رسد فهرست این افراد محدود باشد.»

این فهرست احتمالا مسئولان شبه جزیره کریمه را که از الحاق این شبه جزیره به روسیه حمایت می کنند و در سازماندهی همه پرسی نقش داشته اند ، شامل خواهد شد.

"لوران فابیوس" ، وزیر امور خارجه فرانسه ، همچون بسیاری از همتایان خود گفت: « باید قاطعیت بیشتری نشان داد و همزمان در پی یافتن راههای گفتگو باشیم تا از بالا گرفتن تنش ها جلوگیری شود.»


وی با تأکید بر اینکه اتحادیه اروپا هنوز چنین چیزی را از جانب روسیه مشاهده نکرده است ، افزود: « اوکراین می خواهد روابط خوبی با روسیه داشته باشد و این همان چیزی است که اتحادیه اروپا و بقیه کشورهای جهان خواستار آن هستند.»

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ خاطرنشان کرد روسیه به زودی ضرر این اقدام خود را می بیند ، زیرا این اقدام در کریمه موجب کاهش ارزش واحد پول این کشور (روبل) و انزوای آن در شورای امنیت سازمان ملل می شود و حتی انتقادهای شرکایش همچون قزاقستان یا ارمنستان را برمی انگیزد.

وی گفت: « حالا از روسیه می ترسیم و هنگامی که بترسیم ، سرمایه گذاری ها در این کشور فروکش می کند و در نتیجه اقتصاد این کشور ضربه آن را خواهد خورد.»

با این حال وزیر امور خارجه لوکزامبورگ افزود: « رئال پلیتیک (سیاست خارجی واقعگرایانه براساس محاسبه نیروها و منافع ملی) اروپایی ها را مجبور می کند تا نتایج این همه پرسی را که 96 و شش دهم درصد رأی دهندگان با الحاق این شبه جزیره به روسیه موافقت کردند ، در نظر بگیرند.»

"ویلیام هیگ" ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز با تأکید بر اینکه اروپایی ها هر گونه مداخله نظامی را منتفی می دانند ، گفت: « ما به گزینه نظامی نمی اندیشیم. موضوع جنگ کریمه مطرح نیست.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
هیچ غلطی نمی کنید
آخرین اخبار