سال‌هاست که آیین چهارشنبه‌سوری که زمانی به رسم و رسوم زیبا و باستانی مشهور و معروف بود در سال‌های اخیر نه به عنوان چهارشنبه‌سوری بلکه به چهارشنبه سوزی آزاردهنده تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ براساس یک رسم کهن ایرانی‌ها آخرین چهارشنبه سال را در مراسمی با نام چهارشنبه‌سوری جشن می‌گیرند و از دیرباز این روز با آداب و رسومی کهن اما با اصالت و فلسفه همراهی و همسویی مردم در جمع شدن اعضای کانون خانواده دور هم و بستگان حال و هوای خاص داشت اما در سال‌های اخیر عده‌ای سعی کردند به جای ترویج این سنت خوب و حسنه، دید و بازدیدها و دور هم نشستن‌ها چهارشنبه آخر سال را به یک روز تلخ و پر از غصه، غم و اندوه تبدیل کنند.

اگر به فلسفه چهارشنبه‌سوری به عنوان یکی از رسوم و کهن ایرانیان توجه کنیم و در شاهنامه فردوسی نیز به اصالت آن توجه داشته باشیم، چهارشنبه‌سوری کلمه‌ای دو بخشی است که شامل چهارشنبه یکی از روز‌های هفته در تقویم رسمی و سوری نیز به معنای سرخی است بنابراین عده‌ای با تحریف این مراسم آن را به اصطلاح به چهارشنبه سوزی تبدیل کردند که واقعاً آثار آن آزاردهنده است.

در دو دهه اخیر این آیین به گونه‌ای تحریف شده که در دید اغلب مردم عملاً به روز پرخطر ترقه بازی و فشفشه بازی تبدیل شده به طوریکه آرامش را از خانواده‌ها سلب و سلامت افراد به ویژه کودکان و نوجوانان را به مخاطره انداخته است.

آتشی که در سال‌های نه چندان دور مردم در این روز از روی آن می‌پریدند و با اشعاری زیبا همه گناهان و آلودگی‌هایشان را در آتش می‌ریختند و از گرما و نور آتش روزهای پر از امید و امیدواری را برای خود آرزو می‌کردند که این خود نشانگر تطهیر، پاکسازی و آرزوی سالی پر از شادی برای اعضای خانواده بود امروز به یک رسم پر دغدغه تبدیل شده که همه از ناهنجاری‌های این روز گله‌مند هستند/ش.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، چهارشنبه ، سوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.