با موافقت نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور مجاز است به منظور تسهیل در انجام امور مالیاتی مودیان قسمتی از فعالیت‌های خود به استثنای تشخیص و تعیین ماخذ مالیات، دادرسی مالیاتی و عملیاتی اجرایی وصول مالیات را به بخش غیردولتی واگذار کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز و در ادامه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، بندهای 57، 58، 59، 60 و 61 و 62 ماده واحده این لایحه را بررسی  و تصویب کردند.
 
براساس بند 57 تبصره ماده 219 قانون فعلی حذف و سه تبصره به شرح زیر به آن الحاق می‌شود:

تبصره 1: سازمان امور مالیاتی کشور با اجرای طرح جامع مالیاتی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و روش‌های مکانیزه، ترتیبات و رویه‌های اجرایی متناسب با آن شامل مواردی از قبیل ثبت نام،‌نحوه ارائه اظهارنامه، پرداخت مالیات، رسیدگی، مطالبه و وصول مالیات، ثبت اعتراضات مودیان، ابلاغ اوراق مالیاتی و تعیین ادارات امور مالیاتی ذی‌صلاح برای انجام موارد فوق را تعیین و اعلام می‌کند.  
 
حکم این تبصره شامل مواعد قانونی مقرر در مورد تسلیم اظهار نامه، ثبت اعتراضات، ابلاغ اوراق مالیاتی و پرداخت مالیات نیست.  
 
تبصره 2: سازمان امور مالیاتی کشور مجاز است به منظور تسهیل در انجام امور مالیاتی مودیان قسمتی از فعالیت‌های خود به استثنای تشخیص و تعیین ماخذ مالیات، دادرسی مالیاتی و عملیاتی اجرایی وصول مالیات را به بخش غیردولتی واگذار کند.  
 
نحوه واگذاری و انجام دادن تکالیف طبق دستورالعملی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌شود و ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر امور اقتصاد و دارایی می‌رسد.
 
تبصره 3: در تبصره 9 ماده 53، ماده 86 و تبصره آن، ماده 88، تبصره 2 ماده 103، تبصره 5 ماده 109، ماده 126 و تبصره 2 ماده 143 عبارت "تا پایان ماه بعد" حسب مورد جایگزین عبارت‌های "ظرف ده روز"، "ظرف 30 روز" و "منتهی ظرف 30 روز" می‌شود.
 
براساس بند 58 ماده 233 قانون فعلی مالیات‌های مستقیم حذف شد.
 
براساس بند 59 نیز متن زیر به انتهای بند 3 ماده 255 قانون الحاق می‌شود در موارد موضوع این بند نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی پس از تنفویض وزیر امور اقتصادی و دارایی یا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، حسب مورد، برای کلیه ماموران و مراجع مالیاتی لازم الاجرا است.  
 
براساس بند 60 در ماده 258 قانون فعلی عبارت "ماموران مالیاتی" بعد از عبارت "هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی اضافه می‌شود.
 
براساس بند 61 در بند الف ماده 264 قانون عبارت "اعضای هیئت سه نفری موضوع بند 3 ماده 97 این قانون" حذف می‌شود.
 
براساس بند 62 نیز ماده 261 و تبصره ذیل آن و ماده 262 حذف و متن زیر جایگزین ماده 266 و تبصره‌های آن می‌شود.  
 
ماده 266: هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری مرجع رسیدگی به تخلفات کلیه ماموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی می‌باشد حداقل یکی از اعضای هیئت باید دارای بیش از 10 سال سابقه در امور مالیاتی باشد.  
 
تبصره: در کلیه مواد این قانون عبارت هیئت رسیدگی به تخلفات اداری جایگزین عبارت هیئت عالی نظام می‌شود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: موافقت ، نماینده ، صحن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار